Nytt bulkförråd *Nu med lite bilder*

Jakob
Energiprofet!

Nytt bulkförråd *Nu med lite bilder*

Inlägg av Jakob »

Hej alla glada eldare!

Nu är det slut på säckpellets. I garaget uppförs nu ett nytt bulkförråd modell "sjävtömmande kon".

Förrådet är rest längst in i garaget mot bakväggen. Garaget är 3m brett och har 3m i tak. Jag har snott 1m av garagets längd. Inblås och utblås sker högst upp på ena kortsidan som även råkar vara garagets yttervägg. Inblåset sitter några decimeter under taket och en inloppsskena är monterad bort mot bortre vägg i svag uppförslutning.

Men avseende på luftningens placering etc så har jag räknat ut effektiv volym till 5.26 kubik innan det blir på gränsen att rinna ut pellets ur avluftningen. När så sker finns fortfarande 20cm utrymme kvar i höjd ungefär - så det finns en buffert här.

Men nu till frågan: Skulle ni våga beställa 3 ton bulk till detta förråd? :mrgreen:

mvh
Senast redigerad av Jakob den ons 14 dec, 2011 10:03, redigerad totalt 1 gånger.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Nytt bulkförråd

Inlägg av Roli »

Gör förrådet utan kon i botten så kan du beställa 3 ton. Om du har plan botten så bildar pelletsen själv konen inne i förrådet. Denna "pelletskon" kan du sedan skotta ner för hand och ha som "reservpellets" när det är dax för en ny beställning. Nu kanske ditt förråd redan är färdigbyggt så då kommer denna informationen lite sent.
Att bygga förråd med lutande ytor eller koner krånglar bara till konstruktionen och byggandet.

Har själv ett förråd med plan botten som är en meter bred, 3,2 m högt och har en medellängd på ca 3 m (längre i övre delen än i botten delen). Till detta förråd beställer jag utan problem 5 ton pellets. Har haft funderingar på att betälla 5,5-6 ton när det är helt tomt men ej ännu vågat......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Instämmer med Roli.
Du behöver ingen kon på ett 1 meter djupt förråd.
Har själv 76cm djupt förråd som är 6 meter långt och 3,3m på väggen utanför men innanför takutspringet.
Sen ett skruvsystem för automatisk matning med 6 meter siloskruv med 9 intagshål til skruven.
Akta höjden på förrådet, det blir ett bra tryck mot väggarna längst ned så du bör sätta inn tvärstag exempelvis på 1/3 höjd och 2/3 del höjd.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Hej!

Jag ville undvika att ha en extra förrådsskruv pga ökade kostnader.

Men igen, vågar jag beställa 3 ton tror ni?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det borde gå in 3 ton i det förrådet. Hänger dock på hur bra det blir fyllt. Blåser de på med lite för högt tryck så går det definitivt in eftersom du fyller förrådet längst inifrån och utåt men det blir då en hel del spån. Blåser chauffören så att det nätt och jämnt når fram till innersta väggen så får du fin pellets men då kanske det inte får plats....

Så balansgången är hår fin mellan fin pellets och få plats med leveransen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag ville undvika att ha en extra förrådsskruv pga ökade kostnader. Men igen, vågar jag beställa 3 ton tror ni?
Normalt rekommenderar jag att man inte fyller mer än 70 prosent första gången så man ser hur det fungerar och kan då se hur mycket man kan fylla i nästa gång. Man kollar också böjning på balkar.
Jag förstår att en bottenskruv till några tusen kan vara en hög kostnad men jag tycker den är liten i det hela systemet. Den dagen man säljer huset kan det trots allt vara en fördel att anläggningen fungerar med full automatik gentemot fjärrvärme och värmepump.
Det är så att en panna och brännare är hyllvaro medan silo och matning som oftast måste anpassas specifikt, det är många timmar kunder lägger ned på detta (och jag). Sen är det så att 90 prosent av driftsstopp (tumfingerregel) beror på bränslet och då är det matningen som får stryk. Brännaren klarer normalt av spån och ojämn matning men ger inte bra ekonomi om matning är ojämn eller förlorar doserförmågan vilket är tilfället med lutande skruvar.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag har 4 gamla 3 m3 oljetankar ihopskruvade med två koner i botten. Det är 2 meter brett och högt och 3 meter dvs skalet är 12 m3. Användbar volym ca 8 m3. Kan precis fylla i 4,5 ton trots att det blir stora tomma utrymmen vid långsidorna (inblås centrerat på kortsidan). Men din bredd på en meter bör du kunna utnyttja volymen bättre. Dina 3 ton bör gå i men jag hade förberett leverantören på läget så de inte tar med extra kilo. De brukar leverera +/- 10%. Om du sätter i ett galler vid avluftningen kan du fylla på bättre.

Funderar på att ta bort ena konen en sommar då förrådet är tomt för att få i 6 ton (2 års förbrukning). Det blir lite skotta till "kon"delen vartannat år men då kan jag utnyttja priserbjudanden på ett bättre sätt. Vid brist kan jag alltid fylla på med några säckar. Jag funderar också på att göra två inblås på kortsidan för att få bättre fyllnadsgrad längs långsidorna.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Rol-bi,

Det finns flera orsaker till att jag valde att ha en kon i botten. En av dessa är det faktum att det inte finns ett plant golv att lägga en bottenskruv mot. Jag har nämligen en i armerad betong gjuten låda för en soptunna i ena hörnet som gör att det passar utmärkt att ha just en kon, då jag slipper omfattande betongarbeten.

Jag förstår att det inte är lätt att se helheten i ett forum så här - men tro mig - jag har tänkt och planerat detta ganska seriöst. Merkostnaden för att bila och gjuta upp nytt golv/väggar varav 2st ytterväggar, isolera etc bara för att ha en bottenskruv och 1 kubik till.....är inte värt det i mitt fall.

Varför skulle inte detta förråd bli automatiskt? Det är ju ett uppskalat Mafa Midi mer eller mindre....

mvh
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Ohoj!

Nu är jag igång och matar från nya förrådet.

Förrådet är alltså av självtömmande typ med rassidor som slutar ner i en 40*40 låda. I denna låda går sedan förrådsskruven in med 45 graders vinkel och följer en av rassidorna upp under förrådet och rakt genom väggen till pannrummet. Den är 3m lång.

Just nu kör jag förrådsskruven direkt in i brännaren, men en ULMA doserskruv är beställd och är påväg med DHL. 8)

Är det nån som kör Ulmas doserskruv?

Och om nån undrar om jag beställt 3 ton pellets än - så är svaret nej. Jag har massa säckar som ska tömmas manuellt genom manluckan. Så mycket för att slippa bära :mrgreen:

Så....nu kan vintern komma.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

BILDER,BILDER vi vill se bilder :D
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Jaja, men HUR? :oops:

Direktcitering borttagen.
Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

Lägga upp bilder.. Jag har skrivit ihop en guide. :D

Här:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... da#p113176
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Ok då gör jag ett försök:

Bilderna blev för stora för att foga in i tråden, så ni får klicka på varje länk...

http://dl.dropbox.com/u/6087837/pellets ... 151434.jpg

Här ser vi effectan som står och tuffar med temporärt veckoförråd. Notera hur alla rör är dragna bakåt/nedåt för maximal åtkomst för sotning. Samtidigt kan man trots det enkelt se manometern och fylla på radiatorkretsen samtidigt. Just rör-layouten var en bidragande orsak till att jag valde just denna panna. Både EcoFlex och Biomatic har riktigt korkade uttag för alla rör tycker jag. På baksidan sitter även färdigt hetvatten-utstick för framtida golvvärmeslinga.

Dags att börja bygga BULK!

http://dl.dropbox.com/u/6087837/pellets ... 175242.jpg

Så här såg det ut när vi började...

Dag 2:
http://dl.dropbox.com/u/6087837/pellets ... 161414.jpg

Här har allt rivits bort. Notera soptunneskåpet till vänster. Notera även nya vattenavstick till höger.

Dag 3:
http://dl.dropbox.com/u/6087837/pellets ... 160225.jpg

Nu har det reglats upp på väggen och skivor satts upp på reglarna. Då det delvis är yttervägg så valde vi att regla för luftcirkulation. Notera att även ny el har frästs in i väggen bakom och nu kommer ut vid vattenutsticket till höger.

Dag 4:
http://dl.dropbox.com/u/6087837/pellets ... 131926.jpg

Reglarna är bultade i betonggolvet nere och i takstol/takbjälklag uppe samt tegel/lättbetongväggarna. Sitter rätt bra. CC 60 2tum5.

Dag 5:
http://dl.dropbox.com/u/6087837/pellets ... 151115.jpg

Alla skarvar mellan skivorna är utvändigt förstärkta med L-profiler i metall och sedan limmade med PL400 eller PL600 samt sedan skruvade. Den lilla hyllan på bilden är en vattenledning som är vi fick bygga "runt". På ovansidan en rassida med vinkel för säkerhetsskull.

http://dl.dropbox.com/u/6087837/pellets ... 160412.jpg

Det tar sig...

Dag 6:
http://dl.dropbox.com/u/6087837/pellets ... 154722.jpg
http://dl.dropbox.com/u/6087837/pellets ... 154740.jpg

Allt är driftsatt nu - men jag har inte fler bilder. Ska ta några när jag får tid så får ni se hur slutreslutatet blev.

:)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Nytt bulkförråd *Nu med lite bilder*

Inlägg av Roli »

Roligt med bilder. Här kan man verkligen snacka om platsbyggt förråd eller snarare "platsgjutet" med tanke på alla specialare för att anpassa det till verkligheten.

Hoppas att det blir bra funktion.

Vad är det för "profil" som du har använt som pelletsränna på sista bilden. Den verkar smidig. Har själv ränna men det är en vanlig hängränna som jag har använt och den "känns" lite väl djup. Den ger kanske lite pelletskross när den blir full efter det att nivån gått upp i framkant på mitt förråd.

Jag har nu kört mitt förråd i nästan 14 år (inräknat ett kort uppehåll då jag körde säckad pellets) men ändå så blir det förbättringar/ombyggnader/utvecklingar på förrådet varje gång pelletsnivån sjunker undan så att man kan ta sig in i förrådet.
Just nu verkar det som om min lösning av mittlagringen på utmatarskruven inte riktigt fungerar. Tidigare satt där ett metallrör som skruvens rörskarv vilade i. Men det röret blev till slut utslitet precis som skarvbiten på skruven. Så innan den senaste fyllningen så satte jag dit ett kullager men jag tror inte den lösningen blev så bra då det nu låter som om det blir pelletskross där nu. Släppte nämligen på pellets i de bakre skruvöppningarna igår för första gången.
Moderator
Taxen
Pannrumstomte!

Re: Nytt bulkförråd *Nu med lite bilder*

Inlägg av Taxen »

Fint med bilder :D En bild säger mer än tusen ord.
Har lite nackspärr bara,genom att titta på bilderna :wink:
Skall du fylla från vänster,där soptunnan är?
Jag skulle sätta ett plexiglasfönster högt upp på inblåssidan,så man kan se fyllnadsgraden.
Går att sätta från utsidan då det inte blir så högt tryck där.
Så här hade jag på mitt förråd,på min förra bostad.

Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar