Pelletsleverans (6 mm) till Norge?

Skriv svar
Martin_Blomberg
Späd planta

Pelletsleverans (6 mm) till Norge?

Inlägg av Martin_Blomberg »

Vet ngn om det finns pelletsleverandörer som kan levera pellets (6 mm) till Norge (Oslo området)?

Alternativt: Ngn som vet om pelletsleverandörer i Strömstad eller Töcksfors?
(kan tänka mig att hämta själv då jag har tillgång till en VW Caravelle).
Sitter med en ny pelletskamin (ExtraFlame Preziosa) och dem enda pelletsleverandörerna här är Felleskjöpet eller Energihuset. De tar 60 norska kronor för en 16 kg säck. Vilket motsvarar ca 4.3 svenska kronor kilot för pellets. Faktiskt är det nu billigare för mig att värma huset med el...
psau
Energiprofet!

Re: Pelletsleverans (6 mm) till Norge?

Inlägg av psau »

Skamlöst dyrt med 60kr/säck, problemet med för få leverantörer...
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med några tips om lokala leverantörer.
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Andersm
Prima virke

Inlägg av Andersm »

prøv med byggmax de tar 43nok per sekk
jäspi PE-20 TB-mini kw 150 dragbegrensare
Martin_Blomberg
Späd planta

Tack för tipset om byggmax.
Jag kollade med Byggmax i Norge.
Dem verkar endast ha 8 mm och bara på ställen låångt från mig. Jag måste ändra matninginställningarna på min kamin för att det at fungera med 8 mm och i samma vevan ryker fabriksgarantin.

Men jag har nu hittat brunpellets til et mycket bra pris :-)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Men med brunpellets måste du väl ändå ändra inställningarna för att få till en bra förbränning.......

Och hur blir det då med fabriksgarantin? Låter för mig väldigt konstigt att garantin skulle försvinna om man justerar brännaren till den pellets som man laddar den med.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Martin_Blomberg
Späd planta

Det ExtraFlame säger är at garantin endast gäller så länge man använder 6 mm pellets.

När det gäller ändring av innställningar pga brunpellets; jag har endast haft kaminen i 3 veckors tid och har aldrig tidligare eldat med pellets (är newbie mao :-)

En kompis till mig använder samma kamin och har använt brun pellets i 2 år nu. Han har inte ändrat på några innställningar. Jag utgick därför att inga förändringar i innställningarna vore nödvändigt.

Varför behöver man ändra på innställningarna i kaminen när man använder brunpellets?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om kaminen är självjusterande (t.ex. lambda eller liknande) är det bara att hälla på men är det manuell justering måste du justera för att använda dom.

Vestmarka (Norsk brunpellets) är mycket hårt packade, detta betyder att doseringen drar in mer ved per dosering än med "normala" pellets och detta ger fet förbränning = sot i flagar, kass ekonomi osv.

Om garantin ryker vid att justera efter tillgänglig pellets är det dags att häva köpet pga. oskäliga villkor och skaffa en riktig kamin från ett seriöst företag.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Martin_Blomberg
Späd planta

Jag hittar inget i manualen som antyder att kaminen är självjusterande. Men jag har kan inte se att jag haft ngt mera sot i kaminen än när jag eldade med vita pellets. Jag tittar på hur sotigt glaset på framluckan blir. Hur kan jag veta om kaminen börjar sota? (Kom i håg, jag är newbie här :D )
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det ser du snabbt när du kollar i rökgången! Du rensar ju aska ibland och då kollar du ju även rökgaskanalen från kamin till skorsten, om soten då börjar hänga i drivor vet du att den går rejält fett.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar