Flexskruven har gått av!

Skriv svar
Beachman
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 17 nov, 2011 21:26

Flexskruven har gått av!

Inlägg av Beachman »

Har nu kört ariterms skruvmatningsystem problemfritt ca 5år men idag så hände det, skruven gick av :cry: .

Skruven är totalt ca 6,5m. Jag har lokaliserat brottet. Går det att skarva på något sätt, eller måste jag skyffla ut 1,5 ton pellets ur mitt förråd!!??

Tacksam för svar och tips!
Biomatic +20 (2008), 4 ton bulk källare - Ariterm skruv, Trä ca 300m2 uppvärmd yta från 1936, Murstock 13m hög - yta ca 10m2 13 kanaler bakugn i källare!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Flexskruven har gått av!

Inlägg av André »

Det är nog bara till att skotta tyvär :(
Du måste komma åt flexskruven i båda ändor för att fixa den, Skulle säkert gå svetsa ihop dem ,em risken är ju att skruven mattats så den går av igen om ett tag o de vill man ju inte så köp en ny skulle jag gjort
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Flexskruven har gått av!

Inlägg av Icecap »

Utan att veta exakt hur din skruv går skulle jag tro att det borde vara möjligt att lösa utan att skyffla större mängder.

Jag hade monterat av motorn och sedan ta en bit stång/rör som passar inuti skruven. Därefter hade jag klämt ihop skruven och stången/röret med t.ex. en vajerlås eller liknande.

På det vis ville jag förlänga skruven och kunde då skruva ner den i den avbrutna delen så att de överlappar ett par varv, detta borde göra det möjligt att dra upp den delen som är av utan att skyffla som en tok.

Vad jag vet är det fjäderstål, svetsa går men det kräver lite extra kunnande och värmebehandling varför en ny skruv ville vara förstavalet.

Jag antar att man kan skruva ner den från motorsidan, ner genom röret och den kvarvarande pellets, det rör borde ju vara skapligt tomt pga. all pellets som följde upp med skruven.

Sedan kommer nästa fundering: skruven har gått av av någon orsak, när kommer den att gå av igen? Grundläggande måste det vara en överbelastning helt enkelt.
Senast redigerad av Icecap den sön 20 nov, 2011 14:32, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Re: Flexskruven har gått av!

Inlägg av Rol-bi »

Kanske du kan få tag på ett begagnat mellanförråd som du under vinteren fyller manuelt?
Min firma, Matene AS kan leverera en kort dragande insticksskruv i botten av förrådet+vertikalskruv (Norgeskruen)+takskruv men detta kostar ju vesäntligt mer än ett begagnat mellanförråd.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Beachman
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 17 nov, 2011 21:26

Re: Flexskruven har gått av!

Inlägg av Beachman »

Tack för alla tips!

Jag hörde med min leverantör och han rekommenderade att byta skruven helt. Han hade prövat på att svetsa en gång tidigare, men det hade bara resulterat i driftstopp som sedan slutade med att byta skruv i alla fall...

Så jag tog tjuren vid hornen och började hinka! Har ett egenbyggt förråd i källare byggt av plyfa. La ut en pressenning i källarrummet bredvid. Hade hjälp av farsgubben som körde tippkärr efter tippkärr, själv stod jag i förrådet och hinkade med en murarhink. Måste säga att det gick förvånansvärt bra. Efter 2 timmar effektiv tid var förrådet tomt! Murarhink reckomenderas starkt!

Hade lite flyt med att förrådet inte var nyfyllt för då hade jag inte kunnat öppna inspektionsluckan, vet inte hur jag hade löst det annars?! Dessutom är det ovanligt milt för årstiden, har bara 6kw elpatron som ska värma upp 300m2 spånlåda från 1936, det räcker med -5 ute för att det ska bli märkbart kallare inne...

Nu blit det till att beställa ny spiral och eventuellt byta lager. Varför den gick av vet jag inte säkert. Hade en inkörningsperiod då det gick trögt i början när förådet byggdes, kanske var det redan då den blev utmattad?

Än en gång tack för tipsen!
Biomatic +20 (2008), 4 ton bulk källare - Ariterm skruv, Trä ca 300m2 uppvärmd yta från 1936, Murstock 13m hög - yta ca 10m2 13 kanaler bakugn i källare!
Skriv svar