Hej Alla!
Det närmar sig påfyllning av förrådet och då kommer alltid frågan, när gör man beställningen? De två sista gångerna har det tagit 10 arbetsdagar innan leverans och det är mycket pellets som går åt under tiden då det är så kallt som ifjol. Jag använder inte vajerindragningen i mitt förråd då jag tycker den fungerar dåligt och belastar förrådet så det knakar. Tre tons förrådet skall väl kunna ta tre och halv ton men kan man beställa ytterligare lite tidigare och därmed mer. Jag drar fram pelletsen nu och det är jobbigt genom manluckan och alla vajrarna. Någon som har erfarenhet av det. Skall man gå på dammkanten i förrådet så verkar det vara bra mycket plats kvar då man köpt tre ton med nästan tomt förråd. Ca en tredjedel av förrådet om man inte tar hänsyn till att pelletsen ligger högre utanför (kulle liksom) dammkanten.
Pellistore
-
- Energiprofet!
Pellistore
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Re: Pellistore
Har för mig att gubben som fyller mitt förråd inte rekommenderade att man fyllde mycket mer än 3ton.
Minns inte anledningen men har lite gissningar... det blir tryck i förrådet under fyllning och det finns risk att det antingen kunde braka om man råkar överfylla det eller sticka ut pellets i avluftningen och då lär det garanterat brista om det blir stopp för luften. Något i den stilen, var ett tag sen vi diskuterade detta så jag kan minnas fel/fantiserat.
Och han är ändå väldigt snäll med lufttrycket vid påfyllning.
Minns inte anledningen men har lite gissningar... det blir tryck i förrådet under fyllning och det finns risk att det antingen kunde braka om man råkar överfylla det eller sticka ut pellets i avluftningen och då lär det garanterat brista om det blir stopp för luften. Något i den stilen, var ett tag sen vi diskuterade detta så jag kan minnas fel/fantiserat.
Och han är ändå väldigt snäll med lufttrycket vid påfyllning.
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)