Är ny här på forumet, har läst en del men detta är mitt första inlägg. Har precis köpt ett hus (inflytt i december) där det sitter en Albin trio 330 kombipanna (ved/el/olja) utan acktankar. För att slippa elda med ved och samtidigt försöka hålla ner elräkningen så gick jag och köpte mig en begagnad pelletsbrännare på blocket, en Janfire flex-a från 2002. Kanske var dumt att köpa en så gammal brännare, men jag fick den billigt och tycker att Janfire ser ut att vara stadiga prylar rent mekaniskt, borde kunna hålla några år till tänkte jag. Men med 10 år på nacken så tyckte jag ändå att det var lika bra att skruva isär den direkt och ge den en liten översyn.

Hittade ganska omgående ett fel i form av ett skuret lager till doseringsskruven. Det har nog varit skuret en längre tid för axeln snurrar numera lätt i lagrets inre ring, det har t.o.m. blivit lite glappt. Får bli ett nytt lager och hoppas på att axeln inte blivit "nedsvarvad" allt för mycket. Tror ni det spelar någon roll om det glappar lite? Det är ju inte direkt nån hastighet på skruven...
Tog sen isär fläkten och blåste rent från damm. Den verkade annars vara okej, inget glapp och snurrar lätt!
Sedan hittade jag något som jag blev lite förundrad över. Det sitter två termokontakter på fallschaktet, varav den ena inte är inkopplad! Kan någon förklara funktionen för dessa och hur den nedre ska vara kopplad? Är det den nedre som är den s.k. flamvakten och borde inte den isf vara märkt med blå färg?
Kommer också att byta ut kablarna till den övre termokontakten då dessa är ganska "ruttna"... Sedan finns det även några sprickor i brännkoppen, är det värt att lägga ner tid att svetsa dessa eller kommer det bara att spricka igen? Påverkar det funktionen på något sätt? Något annat man bör kolla när man ändå har brännaren isär?
Mvh
Andreas