Någon som har erfarenhet av Eronoms pelletspanna Exonom P20 UB ??
Önskar synpunkter
Euronom
Re: Euronom
Har installerat den pannan under sommaren.
Så jag har värmt huset några månader med den, kan än så länge bara säga att jag är nöjd.
värmer min acc tank mycket fortare nu mot tidigare.
Men är som sagt mycket ny med euronom bekantskapet,
om du skulle bestämma dig för pannan , tänk igenom hur du vill att luckorna skall öppnas,
hö vä , beroende vad du väljer så blir spjällen på sidan antingen eller.
För min del så gjorde jag en miss där, valde att få luckorna att öppnas åt vänster, vilket gjorde att spjällen hamnade på höger sida, vilket medförde att jag fick göra ett hål i väggen som spjäll reglaget kunde gå in i.
Har även fått problem med pelletsen att "ramla" ner i brännaren.
Då jag även där gjorde en beräknings miss, pga att min brännare skulle monteras i övre lucka.
Detta gjorde att fallet från skruv till brännare vart för flackt, med brännarstopp som följd.
Nu är detta inte något negativt för pannan utan bara en tanke för dig, skönt att slippa de problemen,
om du skulle bestämma dig för pannan.
Av de ladd pannor jag tittade på så tyckte jag Euronomen var mest intressant,bland annt då den går att nödelda med ved
här är lite tankar samt information både om euromen samt några till.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=12202
Mitt betyg hittills:
Så jag har värmt huset några månader med den, kan än så länge bara säga att jag är nöjd.
värmer min acc tank mycket fortare nu mot tidigare.
Men är som sagt mycket ny med euronom bekantskapet,
om du skulle bestämma dig för pannan , tänk igenom hur du vill att luckorna skall öppnas,
hö vä , beroende vad du väljer så blir spjällen på sidan antingen eller.
För min del så gjorde jag en miss där, valde att få luckorna att öppnas åt vänster, vilket gjorde att spjällen hamnade på höger sida, vilket medförde att jag fick göra ett hål i väggen som spjäll reglaget kunde gå in i.
Har även fått problem med pelletsen att "ramla" ner i brännaren.
Då jag även där gjorde en beräknings miss, pga att min brännare skulle monteras i övre lucka.
Detta gjorde att fallet från skruv till brännare vart för flackt, med brännarstopp som följd.
Nu är detta inte något negativt för pannan utan bara en tanke för dig, skönt att slippa de problemen,
om du skulle bestämma dig för pannan.
Av de ladd pannor jag tittade på så tyckte jag Euronomen var mest intressant,bland annt då den går att nödelda med ved
här är lite tankar samt information både om euromen samt några till.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=12202
Mitt betyg hittills:

Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
Jag är också intresserad av en euronom och jag undrar om du prövat att elda med ved , och isåfall om det är lätt eller krävs det mycket tid att ställa om för vedeldning ?
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
Euronom är väl främst en laddpanna med möjlighet att nödelda ved i undantagsfall.
Ska du värma med ved så köp en riktig vedpanna. En Ladan panna fungerar bra med pellets också.
Kostar ju inte mer, 25 kW modellen kostar ca. 20500.
http://www.romoheat.se/produkter/?produ ... &catId=816
Ska du värma med ved så köp en riktig vedpanna. En Ladan panna fungerar bra med pellets också.
Kostar ju inte mer, 25 kW modellen kostar ca. 20500.
http://www.romoheat.se/produkter/?produ ... &catId=816
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
jag kommer att använda pellets , men det kunde ju vara bra att slippa värma med el om brännaren skulle krångla , men jag tackar för tipset , och ilar iväg å kollar 

Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
Just som msh16 skriver är det ju en ladd panna för pellets, och kan endast nödeldas med ved.pegez skrev:Jag är också intresserad av en euronom och jag undrar om du prövat att elda med ved
men jag har samma tanke som dig när det gäller att kunna elda med ved.
De förändringar jag behöver göra är ta bort brännaren och montera dit en brännar plugg mod denna
http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=5
har inte beställt min ännu, så jag kan inte kommentera detta.
Förutom det så är det bara att lägga in pannans roster, i mitt tycke en ganska enkel sak att fixa.
Både vvs installatören och sotaren, när han senare kom, tyckte att det var ett bra val av panna.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
Jag tackar för svaret
det är just en laddpanna jag letar efter , och jag gillade euronomen , jag har också tittat på focus pe 25.
som också ska kunna eldas med ved .
det är just en laddpanna jag letar efter , och jag gillade euronomen , jag har också tittat på focus pe 25.
som också ska kunna eldas med ved .