Pellistore PCS - Pellets smulas sönder i utmatningslådan

Skriv svar
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Pellistore PCS - Pellets smulas sönder i utmatningslådan

Inlägg av M.Lindskog »

Jag har upptäckt ett problem med hur utmatningen från mitt Pellistore PCS lirar tillsammans med matarskruven till brännaren. Den senare är en KMP Feedo som håller 45 graders vinkel mot golvet. Feedon jobbar på riktigt bra så länge den har pellets att ta i utmatningslådan.

Sett uppifrån ska ju matarskruven normalt sett sitta ungefär vinkelrätt mot PCS:ens skruvaxel. Det går dock inte att ordna så som mitt pannrum ser ut. Jag har fått sätta Feedon så att den sitter tämligen "flackt" relativt PCS:ens skruvaxel.

Detta tycks göra att en del pellets smulas sönder i utmatningslådan när PCS kör skruven. Det spån som bildas följer inte riktigt med upp i Feedon. Därför ökar sakta men säkert andelen spån i utmatningslådan. Spånet packar ihop sig och efter någon vecka eller två har det blivit så mycket att Feedon inte längre får med sig tillräckligt med pellets upp. Ibland blir det stopp för att spånets rasvinkel tycks vara brantare än den är för pellets; Feedon plockar upp den pellets som finns men spånet vill inte rasa ihop, vilket gör att den kapacitiva givaren inte ger signal att starta bottenskruven.

Jag har tömt utmatningslådan helt ett par gånger och kollat den pellets som matas ut från förrådet. Visst finns det spån där, men inte på långa vägar så hög andel som det blir i lådan efter ett tag. Så jag är ganska säker på att spånet bildas i utmatningslådan.

Är det någon med PCS som varit med om något liknande, dvs. att pellets smulas sönder i utmatningslådan? Några tips på lösningar?

EDIT 11-11-01:
Nu på morgonen hade jag ett sånt driftstopp så jag passade på att ta ett foto:
Bild

Större bild:
https://picasaweb.google.com/1095938257 ... 8852604034
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
stepside
Lärjunge!

Re: Pellistore PCS - Pellets smulas sönder i utmatningslådan

Inlägg av stepside »

det där hände mig. hade för flack vinkel på pelletsskruv in i lådan.slutade med att motorn smälte och rökfyllt hus.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Tack för svaret. Hur löste du det?
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

kolla så skruven tar med sig pellets på ett riktigt sätt. att det samlirar, ställ in capacitetsgivaren. jag hade skruven in i lådan nästan liggande och givaren felställd,till slut var det så hårt packat i utmatningslådan att det blev överhettat och all plast smält i och runt motorn. säkringen är enligt min mening fel från fabrik då detta ens kunde hända. jag bytte motor och installerade allt korrekt med mafa skruv, funkat sedan dess.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Hej igen,

Externskruven får allt med sig pellets, åtminstone i betydelsen att den matar tillräckligt mycket till brännaren. Jag har mätt upp att den matar ca 10,5 kg/h, vilket motsvarar 50 kW = maxkapacitet (det är en KMP Feedo).

Kapacitiva givaren är inställd så att den ger signal när pelletsen sjunkit till ca en knapp cm under givaren, dvs i enlighet med manual. Jag har också skruvat upp potentiometern för bottenskruvens fördröjning så att den väntar ca 30 sek från signal -> utmatning. Kanske ska dra upp det ännu mer.
Skriv svar