Montera en Viking Bio pelletsbrännare i en CTC Elcombi-panna

Skriv svar
Odensala
Späd planta

Montera en Viking Bio pelletsbrännare i en CTC Elcombi-panna

Inlägg av Odensala »

Hej alla experter.

Är det någon här som har erfarenhet av att montera en Viking Bio pelletsbrännare på en CTC Elcombi-panna?
Hålet i den nedre luckan är bara 120mm medan eldröret är 130, så min fråga är om man måste såga upp hålet eller om det finns nya luckor att köpa någonstans?

Pannan är från 1983 och har tidigare haft en oljebrännare monterad. Det eldröret var dock mycket smalare.

Jag tänkte förbereda så mycket som möjligt själv innan jag tar hit en montör för resten.

Tack på förhand!
Torsten
Pannrumstomte!

Re: Montera en Viking Bio pelletsbrännare i en CTC Elcombi-p

Inlägg av Torsten »

Här har du en utförlig tråd kring samma problem.
viewtopic.php?f=1&t=12554
Bor du i Odensala har du nära till att köpa den fina Viking pellets från Stenvalls trä / XL Bygg i Odensala, bara ett tips alltså.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Odensala
Späd planta

Inlägg av Odensala »

Tack för tipset om XL Bygg. Jo jag bor i Odensala så jag ska åka dit i eftermiddag och köpa en vecko-ranson.

Hur som helst så ringde jag värmebaronen för att fråga om dom hade luckor till den här pannmodellen vilket dom inte hade, men han sa att det var bara att såga upp hålet och montera brännaren med distansen.

Det gjorde jag och grannen igår över en halv platta öl, jag måste säga att resultatet blev riktigt bra! Jag kan inte rekommendera sticksåg med metallblad dock, jag hade 7 bosch-blad vilket räckte ungefär halvvägs. Använd kapmaskin istället.

Ikväll ska jag testa nya brännaren!
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Lycka till med den nya brännaren, och välkommen med ytterligare frågor i forumets speciella del för Värmebaronen.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar