Shuntstyrningsfråga

Skriv svar
Jakob
Energiprofet!

Shuntstyrningsfråga

Inlägg av Jakob »

Ohoj!

Jag har en ESBE CRB120 med trådlös inomhusgivare.

Systemet är alldeles nyss taget i drift och jag har några funderingar.

Då jag ville ha trådlös innegivare så monterades CRB120:in, men det verkar som systemet har sina svagheter. Nu är det ca 10 grader ute, shunten har varit 0% öppen i mer än ett dygn.

Trots detta stiger inomhustempen pga att framledningstempen ca 30 grader. Detta tror jag i sin tur beror på att pannans "strålningsvärme" värmer när radiatorvattnet passerar shunten (som ju blir rätt varm pga att den är bultad på pannkroppen mer eller mindre).

Notera att pannans egen shuntreglering inte används alls. Där finns annars logik för att stänga av cirkpump etc i mjukvaran.

Det naturliga känns att bryta strömmen till cirkpumpen vid en viss innetemp för att hindra varmt vatten att gå ut trots 0% shunt?

Vad är era idéer och förslag?

Pannan: Effecta Komplett med bortkopplad shuntstyrning
Shuntstyrning: ESBE CRB120 inomhusgivare endast
Börvärde: 20 C
Framledning med 0% shunt: 30 C efter över 30h på 0%

mvh
Jakob
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
RikardSvalöv
Gallringsobjekt

Re: Shuntstyrningsfråga

Inlägg av RikardSvalöv »

Låter skumt. Har samma lösning på min panna (nu är det iof. inte samma panna, men ändån). Det är inte så att vid installation av shuntmotorn har denna hamnat ett "snäpp" fel. Detta skulle innebära att när shuntmotorn är i sitt ändläge är shunten fortfarande lite öppen. Kanske ett litet wildshot, men värt att kolla upp.
CTC Bio i en Focus PE-20, 10 m skorsten med 110 rör, Tigrex 50 draglucka. Detta värmer ett tegelhus på 185 kvm från 1896.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Hmm, jo det låter ju som en potentiell lösning.

Är det fasta steg (splines) mellan shuntaxel och shuntstyrning, eller är det friktion med centrumskruven bara?

mvh
Jakob
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Problemet löst. Styrningen var monterad "offset" mot shunten.

mvh
Jakob
RikardSvalöv
Gallringsobjekt

Inlägg av RikardSvalöv »

Perfekt. Skönt att det löste sig.
CTC Bio i en Focus PE-20, 10 m skorsten med 110 rör, Tigrex 50 draglucka. Detta värmer ett tegelhus på 185 kvm från 1896.
Skriv svar