Inställning PX21
Inställning PX21
Har eldat pellets i ca 1½ år, har tyckt förbrukningen legat lite för högt och pannan blivit väldigt varm när jag eldat. Så jag gjorde slag i saken och skaffade mig en rökgastermometer. Vilket gav resultatet ~280-290C vid NYSOTAD panna och ~180C i skorstenstoppen.
Inställningarna i brännaren var att skruven gick ungefär "35 minuter" vilket gav ca: 400-420g/6min och fläkten låg på ca 160V.
Sänkte därefter matningen för att komma ner lite i effekt då min CTC1100 knappast orkar med så mycket... kom ner till 250-270g/6min och skruven rör sig "10-15minuter". Fläkten kör jag likadant.
Det resulterade i att jag kom ner till 240-250C i rökgastemperatur....nu skulle jag gärna ta emot lite mer förslag till vad jag kan göra för att sänka min Rökgastemeratur??
Inställningarna i brännaren var att skruven gick ungefär "35 minuter" vilket gav ca: 400-420g/6min och fläkten låg på ca 160V.
Sänkte därefter matningen för att komma ner lite i effekt då min CTC1100 knappast orkar med så mycket... kom ner till 250-270g/6min och skruven rör sig "10-15minuter". Fläkten kör jag likadant.
Det resulterade i att jag kom ner till 240-250C i rökgastemperatur....nu skulle jag gärna ta emot lite mer förslag till vad jag kan göra för att sänka min Rökgastemeratur??
KMP PX21
CTC 1100
Tigex 25
1plans kedjehus -68
~110m2 uppvärmt
CTC 1100
Tigex 25
1plans kedjehus -68
~110m2 uppvärmt
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Re: Inställning PX21
Jag kommer till att du kör med en effekt om mellan 12,5 - 12,9 kW, och med alla turbulatorer på plats skulle avgaserna då legat kring 150 grader. Kolla hur det är med turbulatorer i pannan och om någon klåfingrig "installatör" kapat av och/eller tagit bort dem. Är det en CTC 1100 med 25 kW oljeefeekt du har, så bör du hålla dig innanför 10 - 12 kW pelletseffekt. Denna pannan har 6 konvektionsrör. 40 kW utgåvan har 9.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jo jag skulle gärna gå ner mer i effekt, men får då problem med matningen. Går jag ner lägre i matning händer det att det inte trillar ner någon pellets alls vissa intervaller.
Jag har en 25kW'are... Dock endast 4 turbulatorer.
Frågan är om det verkligen kan göra sådan stor skillnad, har lite svårt att tro det även om jag vet att rökgaserna väljer enklaste vägen..
Jag har en 25kW'are... Dock endast 4 turbulatorer.
Frågan är om det verkligen kan göra sådan stor skillnad, har lite svårt att tro det även om jag vet att rökgaserna väljer enklaste vägen..

KMP PX21
CTC 1100
Tigex 25
1plans kedjehus -68
~110m2 uppvärmt
CTC 1100
Tigex 25
1plans kedjehus -68
~110m2 uppvärmt
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Tro mig: 2 turnulatorer gör enorm skillnad. På min 40 kW med 15 kW brännareffekt ser det ut så här, enligt CTC: 
- 9 turbulatorer 106 grader
8 turbulatorer 152 grader
7 turbulatorer 181 grader

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jag hade en CTC 1100 med bara 6 turbulatorer i, när jag satt i 3 till så fick jag ner rökgaserna ganska mycket. Har 9 st till salu om nån är intresserad.
Bio-Sol Panna med KMP PX22
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37
Okej, då ska jag bara försöka få tag i ett par turbulatorer... tyvärr behöver jag en ny shunt oxå, nuvarande lever ett eget liv.
Tror inte det är någon fara för blandningen... lågan ser ok ut. Drar jag ner emot 150V på fläkten tycker jag lågan nästan blir orange. Kanske vore på sin plats och ringa hit kurre så han får mäta upp det istället.
petmal: Jag kan köpa 2st av dig, om det är samma längd+diameter till min 25kW're?
Tror inte det är någon fara för blandningen... lågan ser ok ut. Drar jag ner emot 150V på fläkten tycker jag lågan nästan blir orange. Kanske vore på sin plats och ringa hit kurre så han får mäta upp det istället.
petmal: Jag kan köpa 2st av dig, om det är samma längd+diameter till min 25kW're?
KMP PX21
CTC 1100
Tigex 25
1plans kedjehus -68
~110m2 uppvärmt
CTC 1100
Tigex 25
1plans kedjehus -68
~110m2 uppvärmt
-
- Frö
jag har provat att ha alla 6 turbulatorer i min panna men det resulterade i att fall röret blir grymt hett
så jag kör bara med 4st i min vad kan man göra åt detta ?
så jag kör bara med 4st i min vad kan man göra åt detta ?
kmp px21 v:7,5
ctc famely panna
ctc famely panna
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Orsaken till detta är att flera turbulatorer ger större motstånd, vilket leder till högre temperatur. Sättet att "kontra" detta är att dra ner effekten på brännaren. Pannan klarar av 12,5 kW pelletseffekt, så det är ungefär där effektuttaget på brännaren måste ligga. Alternativt kan du försöka med 5 turbulatorer om det fortfarande blir för varmt.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Tänkte jag skulle fortsätta på detta ämne. Jag har kört samma konfiguration som TS sedan 2004 med både goda och dåliga erfarenheter (mest dåliga dock). Med åren så har jag lärt mig mer och mer om hur brännaren och pannan arbetar och fungerar tillsammans. Under sommaren 2010 så byggde jag ett eget styrkort med lambdastyrning och har äntligen börjat få lite pejl på saker och ting. Jag kör numera med 5 turbulatorer i pannan eftersom 6 turbulatorer gör att brännaren överhettar när det börjar bli lite sot i pannan (= motståndet ökar). Det går att köra med 6 turbulatorer men då måste jag justera ner effekten såpass att rökgaserna direkt efter pannan bara har en temperatur 100-120 grader. Mina tester visar dock att det är ganska stor skillnad i effektivitet i pannan mellan 5 och 6 turbulatorer. Nu funderar jag på att anpassa längden på det främre settet turbulatorer för att få till effektiviteten någontstans mellan 5 och 6 turbulatorer utan att överhetta pannan. Vad tror ni om det ??
KMP PX21 i en CTC1100
Lite offtopic, men vad har du för dragbegränsare?
Hade samma problem att brännaren ville gå varm när jag körde på önskad effekt.
Dragbegränsaren Tigex25 fick ställas upp till 18 Pa för att det skulle gå något vidare.
Efter byte till en riktig dragbegränsare (Z150) fungerar allt normalt och jag kunde sänka dragbegränsarens intällning till 13 Pa.
Annars är det bättre att korta alla turbulatorer lite än att ta bort en. Den rökgas som går genom de tomma tuben lämnar inte av mycket värme.
Hade samma problem att brännaren ville gå varm när jag körde på önskad effekt.
Dragbegränsaren Tigex25 fick ställas upp till 18 Pa för att det skulle gå något vidare.
Efter byte till en riktig dragbegränsare (Z150) fungerar allt normalt och jag kunde sänka dragbegränsarens intällning till 13 Pa.
Annars är det bättre att korta alla turbulatorer lite än att ta bort en. Den rökgas som går genom de tomma tuben lämnar inte av mycket värme.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Har i nuläget ingen dragbegränsare installerad. Den ligger fortfarande i sin kartong och väntar på lite TLC.
Ska bli intressant att testa den och se om det blir något bättre.
Ska bli intressant att testa den och se om det blir något bättre.
KMP PX21 i en CTC1100