Den skall vara bättre har jag förstått.
Men funderar lite över livs längd jämfört mot gamla tändmodulen.
Den är ju betydlig mycket dyrare, så den borde hålla bättre.
PTC tändning
PTC tändning
Senast redigerad av skalman65 den mån 03 okt, 2011 09:00, redigerad totalt 1 gånger.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Re: PTS tändning
Om det är PTC Positive Temperature Coefficient du tänker på, så har det bra mycket längre livslängd eftersom resistansen ökar proportionellt med temperaturen - vilket innebär att det inte kan överhettas ad elektrisk väg. De gamla tändmodulerna i PellX, KMP PX2* och Swebo har begränsad hållbarhet eftersom de består av en motståndstråd som förbrukas lite grann varje gång elementet är i drift. Så lite som med en gammeldags glödlampa så tar det slut efter visst antal timmars bruk

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Missade stavningen där bergatorparn visst är det PTC jag menade.
Och naturligtvis så har tändelementet lagt av på min gamla PX 21 (årsm 2001),
men i och med panninstallation och ombyggnad av förråd med de problem som var, så kom jag över en nyare px 21 (årsm 2007)
Vilken har PTC element monterad.
Montera den brännaren istället skulle innebära att jag måste modifiera antingen pannlucka eller brännare.
hade därför lite tankar att "stjäla" tändmodulen, som då visade sig vara just PTC.
problemet där är att PTC elementet är kopplad direkt till styrkortets kopplings list. (plint 1+2)
Men Tändelementet på min gamla PX21 är kopplad över två stycken relän/motstånd.
Så frågan är om det är värt arbetet?
Och naturligtvis så har tändelementet lagt av på min gamla PX 21 (årsm 2001),
men i och med panninstallation och ombyggnad av förråd med de problem som var, så kom jag över en nyare px 21 (årsm 2007)
Vilken har PTC element monterad.
Montera den brännaren istället skulle innebära att jag måste modifiera antingen pannlucka eller brännare.
hade därför lite tankar att "stjäla" tändmodulen, som då visade sig vara just PTC.
problemet där är att PTC elementet är kopplad direkt till styrkortets kopplings list. (plint 1+2)
Men Tändelementet på min gamla PX21 är kopplad över två stycken relän/motstånd.
Så frågan är om det är värt arbetet?
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
Nja... det är helt rätt att PTC-tekniken fungerar som ett inbyggt termostat på ett ungefär, detta betyder att elementet håller en viss max. temperatur ±lite vilket säkrar mot överhettning.
Och då värme är en stor bov som stjäl livslängd är det en bra teknik.
Men den åldring som sker pga. temperaturväxlingar sker ändå liksom slitage på själva den värmealstrande massan så tekniken är egentligen bara ett skydd mot överhettning.
Och det skydd behövs i grunden bara om tändningscykeln inte är trimmat från början eller om det blir fel på fläkten. Jag vet att vissa brännare krämer på för fullt i tändelementet ett tag, sedan sänks effekten ett steg och en stund senare sänks effekten lite mer, just för att få snabb start och undvika överhettning.
Men jag är ganska övertygad om att andra brännare bara slår på skiten och sedan får det bli som det blir och där kan PTC-tekniken vara en bra idé.
Sedan brukar väl PTC-värmeelement hålla lite bättre kvalitet överlag efter vad jag har sett och det har ju stor betydelse för livslängden.
Och då värme är en stor bov som stjäl livslängd är det en bra teknik.
Men den åldring som sker pga. temperaturväxlingar sker ändå liksom slitage på själva den värmealstrande massan så tekniken är egentligen bara ett skydd mot överhettning.
Och det skydd behövs i grunden bara om tändningscykeln inte är trimmat från början eller om det blir fel på fläkten. Jag vet att vissa brännare krämer på för fullt i tändelementet ett tag, sedan sänks effekten ett steg och en stund senare sänks effekten lite mer, just för att få snabb start och undvika överhettning.
Men jag är ganska övertygad om att andra brännare bara slår på skiten och sedan får det bli som det blir och där kan PTC-tekniken vara en bra idé.
Sedan brukar väl PTC-värmeelement hålla lite bättre kvalitet överlag efter vad jag har sett och det har ju stor betydelse för livslängden.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Ungskog
Re: PTC tändning
Har kört med mitt i ett år nu,har funkat perfa bara hoppas det fortsätter så.
Brännare:Kmp px21 inst-06 chip 7.0
Panna:Albin Futuric+
Dbg:Tigex 25
RGT:Tigerholm
Panna:Albin Futuric+
Dbg:Tigex 25
RGT:Tigerholm
Re: PTC tändning
Själv körde jag med samma tändelement i min Janfire NH från slutet av 2005 till sommaren 2009 då jag bytte brännare för att få fixat en del anslutningar osv som sitter på versionen nyare än den jag hade (pre-markned versionen).
Brännaren jag bytte till var begagnad och i ingen av dom har jag bytt tändelement.
Janfire berättade att tändelementen håller bra i Flex-A men att i NH'n håller de i nära nog evigheter, sannolikt för att effektstyrningen är mer finputsad där.
Brännaren jag bytte till var begagnad och i ingen av dom har jag bytt tändelement.
Janfire berättade att tändelementen håller bra i Flex-A men att i NH'n håller de i nära nog evigheter, sannolikt för att effektstyrningen är mer finputsad där.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!