Valet och kvalet

Skriv svar
andreas76
Frö

Valet och kvalet

Inlägg av andreas76 »

Hej Allihop!

Efter att ha läst mycket på forumet så är det dags att själv ställa en fråga.
Jag har en anläggning som inte är helt purung längre, så ett pannbyte hägrar.
Jag har kikat lite på CTC ecoflex, men det finns ju såklart en hel del andra eleganta lösningar på marknaden. Biosolen kanske kan vara ett alternativ. Båda pannor kanske kan köras med värmepump om man är lite kreativ.( det med Biosolen är bara en ide') Det kanske vara ett alternativ när man blir gammal.

Hoppas att ni kan hjälpa mig med råd. :D

Tack på förhand
Hus i siporex, byggt 1950, 160 m2 fördelat på 2 plan.

CTC 266B -71 Viking Bio -06
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Valet och kvalet

Inlägg av bergatorparen »

Biosolpannan har många bra lösningar - såsom att den kan dockas mot värmepump och/eller solfångarsystem. Men den har en Akilles häl: Den har liggande konvektionstuber som är mycket känsliga för flygaska. Värmepannan i Biosol är exakt samma som Swebo Ellips, bara ihopbyggd med en Dalatank. Fördelen är att du får panna och ackumulatortank på samma utrymme som enbart en ackumulatortank, nackdelen är att du måste påräkna att sota tuberna rätt så ofta.

EcoFlexen är i stort sett en utav de mest "skottsäkra" pannorna. Den har stående konvektionstuber som är lättåtkommliga, den har ett mycket modernt styrsystem som minimerar skötseltiden och inte minst är den avsevärd billigare än BioSol eftersom den kommer komplett med brännare, medan det tillkommer på BioSol pannan. Brännaren i EcoFlex är en version av Ariterm BeQuem som Ariterm legoproducerar åt CTC, och detta är en brännare man har lagt mycket tid, ansträngningar och pengar på de senaste åren så den har blivit mycket tillförlitlig och driftsäker.

Givetvis finns det andra lösningar som kan fungera med: Vedsol Combifire är en italienare som är mycket lättskött, och som man kan använda de flesta brännare på. Den kommer med automatsotning - i det fall man önskar det. Den kan även levereras med automatisk askutmatning. Denna pannan ligger ungefär i mitten prismässigt. http://www.vedsol.com/pelletspannor.php

Effecta Komplett är ett annat alternativ. Effecta kanske kan få en del här på forumet att gorma och veva med armarna, men företaget ger bra garantier och pannorna är välbyggda. Kruxet med Effecta är att de har varmvattenslinga hellre än beredare eller värmeväxlare. Det gör att de inte har samma kapacitet för tappvarmvatten som pannor som CTC EcoFlex eller Ariterm Biomatic. Dock är Effecta väl värd en närmare titt. http://www.effecta.se/index.php?option= ... 27&lang=sv

Så där är några förslag och förhoppningsvis lite kött på benen. Ladda hem manualer för de olika alternativen och läs genom, så får du en känsla för vilken panna du bör välja. Magkänslan skall man inte underkänna :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
andreas76
Frö

Re: Valet och kvalet

Inlägg av andreas76 »

Tack Bergatorparen för det utförliga svaret.
Det gjorde mig klar över att man kanske inte skall välja Biosol i alla fall. En sak som slår mig är att, är det inte konstigt att konstruktörerna av Biosolen och övriga pannor för pellets, inte väljer stående tuber. Det måste ju vara ett känt fenomen med flygaska.
JAg fortsätter att klura och fundera. Skall även ladda lite manualer på de pannorna du föreslog.

Ha det gott!
//A
Hus i siporex, byggt 1950, 160 m2 fördelat på 2 plan.

CTC 266B -71 Viking Bio -06
Skriv svar