Ryker in..

Skriv svar
Nybörjare70
Frö

Ryker in..

Inlägg av Nybörjare70 »

Har en fråga ang pelletspannan.
Det är en kombipanna ved/pellets, jag kör med Pellets, igår så poffade det till i pannan och det bolmade in rök och även upp i skorstenen, vi har en tegelsten
lutandes mot dragluckan och den for iväg en bit, varför hände detta?
Sotaren var här för ett par dagar sedan och jag gjorde rent pannan i samma veva. Jag har inte bott i huset så länge så detta känns ju lite oroligt, tänk om jag inte hade varit hemma, vad hade hänt...hmm..Nån som vet? Hoppas på snabbt svar
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Om du har en KMP PX21 från ca mitten av 2000 talet, så ger den en extra pelletsdos inför andra startförsöket. Detta leder till att det bildas en rätt så stor mängd gengas eller koloxid, som dröjer sig kvar i brännkammaren på pannan. När så pelletsen när flashpoint och tänder, får du en gengas(koloxid explosion. Medicinen består i att stänga av andra startdosen i menyn på brännaren. Kolla dessutom att startelementet sitter rätt i hållaren (hur det går till hittar du i manualen)

Passa dessutom på att uppdatera din profil här på forumet med panntyp och brännartyp, så blir det lättare att kunna hjälpa dig. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Nybörjare70
Frö

Inlägg av Nybörjare70 »

Pelletspannan heter IWABO-Villa S1, tillv.år är 2005. Har tyckt att den matar på massor med Pellets redan från start, hur mycket är normalt ca?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Volymen på startdosen varierar från brännartyp till brännartyp. På IWABO Villa S1 skall pelletsen precis täcka de övre hålen på tändplåten. Inställningsförfarandet beskrivs i manualen på sidan 11: http://www.metrotherm.se/pdf/mos_s1_utmod_sv.pdf

Om du har rätt pelletsdos vid start, och det ändå poffar, så kan det vara befogat att titta närmare på tändelementet - i synnerhet om det är samma elementet som satt i brännaren från den var ny 2005. Tändelementen blir nästan omärkbart sämre tills de antingen går sönder, eller man får poffar. Jag vet tyvärr inte impedansen för det här elementet, men det finns att köpa hos Eldkraft: http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... 898031.185

Titta en bit ner på sidan. Men förvissa dig om att det gamla är slut innan du lägger en 1000 lapp på ett nytt. Elementet skall ha en mörk röd körsbärsfärgad glöd när det når driftstemperatur, ca 750 - 800 grader C. Du kollar det lämpligast genom att "torrstarta" brännaren utanför pannan utan bränsle så att du kan se hur elementet beter sig.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Nybörjare70
Frö

Inlägg av Nybörjare70 »

Har kanske kommit på "felet", någon :x har lagt isolering i ventilen i pannrummet vilket antagligen gjort att syretillförseln inte varit rätt. Vilket vi givetvis inte märkt så mycket av under sommaren då vi inte använt pannan mer än till att värma upp vattnet och så gott som alla dörrar varit öppna, kan tillägga att vi inte bott här i mer än några månader.

Nu hoppas jag att vi slipper fler poffar!

Tack för de snabba svar jag fick.
Skriv svar