Nån som på rak arm har någon gissning om vad som är fel när shunten trots att den står stängt läge ändå släpper igenom varmt vatten ut i radiatorslingorna?
Det verkar som jag kan undvika det genom att öppna shunten väldigt lite för då sticker stigaretemperaturen ner från 45-50 grader till mer förväntade 25 grader.
Justerar jag manuellt är det inget större problem men jag monterade på en Automix 20 för några år sedan och så här på höst-kanten när solen lyser in försöker den ju stänga shunten helt med motsatt effekt, alltså att det forsar ut varmvatten till elementen.
När minusgraderna börjar komma tror jag inte det är nåt problem för då är shunten aldrig helt stängd.
Såg nån tråd där rekommendationen var att koppla på en extra extern shunt så det kan ju vara en framtida lösning förstås men först skulle jag gärna vilja få reda på mer om vad som är fel. Vad är det för shunt förresten som sitter i en CTC265B? Nån som vet?
Strulande shunt på CTC265-B
Strulande shunt på CTC265-B
CTC 265B -69, KMP PX21, Automix 20, MAFA veckoförråd
Gjorde ett försök igår kväll att justera ändläget.
Och, ta i trä, så har det faktiskt sett bra ut hela natten(loggar lite med diverse 1wire-sensorer).
En sak som jag fortfarande inte förstår är hur shuntventilen funkar internt.
Hittade bilder på några ESBE-shuntar och tittar man på dom så ser det ut som en för "lång" vridning möjligen kan släppa igenom något extra men inte så det förklarar hela temperaturskillnaden.
Nåväl, fortsätter det se bra ut så är ingen gladare än jag och i så fall kan jag möjligen släppa min nyfikenhet kanske...
Och, ta i trä, så har det faktiskt sett bra ut hela natten(loggar lite med diverse 1wire-sensorer).
En sak som jag fortfarande inte förstår är hur shuntventilen funkar internt.
Hittade bilder på några ESBE-shuntar och tittar man på dom så ser det ut som en för "lång" vridning möjligen kan släppa igenom något extra men inte så det förklarar hela temperaturskillnaden.
Nåväl, fortsätter det se bra ut så är ingen gladare än jag och i så fall kan jag möjligen släppa min nyfikenhet kanske...

CTC 265B -69, KMP PX21, Automix 20, MAFA veckoförråd