Blir inte riktigt klok. Installera en TK1F styrning?
Blir inte riktigt klok. Installera en TK1F styrning?
Blir inte riktigt klok på detta.
Så här ser min installation ut idag:
Albin panna
Iwabo s1 pellets brännare
Ack-tank på 500L med varmvatten beredare inbyggd.
Äldre laddomat
Så här är funktionen idag:
Brännarens termostat styrning sitter på pannan och startar och stoppar beroende på vilken vatten temp det är i pannan.
Kan ej reglera när brännaren ska stoppa men kan ställa in på vilken vatten temp den ska starta på.
Termostaten för laddomaten/pumpen sitter på samma ställe och styr på samma temp.
Temp-reglage för att kunna ställa in när pumpen ska starta finns.
För att få upp tempen i ack-tanken måste alltså pumpen gå ibland. Eftersom den mäter på samma ställe som brännaren så måste jag sätta tempen någonstans mellan där brännaren startar och stoppar. Nackdelen med det är att när pumpen startar och vattnet kallnat i ack-tanken går det kallare vattnet in i pannan och kyler pannvattnet vilket leder till att brännare måste gå längre.
Hur är det tänkt att detta ska fungera egentligen? Kan jag flytta laddomat termostaten till ett lämpligare ställe?
Annars skulle jag installera en TK1F styrning och styra brännaren och laddomaten mot ack-tanken. Eller är det dumt?
Hur löser jag detta enklast?
till er som svarar tackar jag för att ni tar er tid att läsa igenom problematiken.
Så här ser min installation ut idag:
Albin panna
Iwabo s1 pellets brännare
Ack-tank på 500L med varmvatten beredare inbyggd.
Äldre laddomat
Så här är funktionen idag:
Brännarens termostat styrning sitter på pannan och startar och stoppar beroende på vilken vatten temp det är i pannan.
Kan ej reglera när brännaren ska stoppa men kan ställa in på vilken vatten temp den ska starta på.
Termostaten för laddomaten/pumpen sitter på samma ställe och styr på samma temp.
Temp-reglage för att kunna ställa in när pumpen ska starta finns.
För att få upp tempen i ack-tanken måste alltså pumpen gå ibland. Eftersom den mäter på samma ställe som brännaren så måste jag sätta tempen någonstans mellan där brännaren startar och stoppar. Nackdelen med det är att när pumpen startar och vattnet kallnat i ack-tanken går det kallare vattnet in i pannan och kyler pannvattnet vilket leder till att brännare måste gå längre.
Hur är det tänkt att detta ska fungera egentligen? Kan jag flytta laddomat termostaten till ett lämpligare ställe?
Annars skulle jag installera en TK1F styrning och styra brännaren och laddomaten mot ack-tanken. Eller är det dumt?
Hur löser jag detta enklast?
till er som svarar tackar jag för att ni tar er tid att läsa igenom problematiken.
Normalt har man väl termostaten på tanken så att när tanken blir kall ska brännaren starta.
Sedan ska pumpen köra när pannan är varm så sekvensen blir:
1: Brännaren startar.
2: När pannan är varmare (eller lika) än tanken ska pumpen starta.
3: När tanken är "full" ska brännaren stoppa.
4: Pumpen efterkör en liten stund.
Sedan ska pumpen köra när pannan är varm så sekvensen blir:
1: Brännaren startar.
2: När pannan är varmare (eller lika) än tanken ska pumpen starta.
3: När tanken är "full" ska brännaren stoppa.
4: Pumpen efterkör en liten stund.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
undrar hur det tänkte när de installerade detta så här?
nu startar brännare vid 75c (vatten temp i pannan) och stannar strax över 90c.
när vatten tempen sjunker från 90c till 80c startar pumpen vilket gör att jag får ett temp fall på vattnet i pannan och då drar brännaren igång så går pumpen till 80c och stannar och brännaren fortsätter köra på till 90c.
detta gör ju att det blir oekonomiskt då jag bara behöver varmvatten just nu..
frågan kvarstår. hur gör jag det mer effektivt?
tack icecap för bra svar.
nu startar brännare vid 75c (vatten temp i pannan) och stannar strax över 90c.
när vatten tempen sjunker från 90c till 80c startar pumpen vilket gör att jag får ett temp fall på vattnet i pannan och då drar brännaren igång så går pumpen till 80c och stannar och brännaren fortsätter köra på till 90c.
detta gör ju att det blir oekonomiskt då jag bara behöver varmvatten just nu..
frågan kvarstår. hur gör jag det mer effektivt?
tack icecap för bra svar.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Det allra enklaste sättet, är att skaffa en TK1F. "Smart" lösningar kan bli krångliga i längden. Säg: Albinpannan, har den varmvattenberedaren inbyggd? Om så är fallet, kunde det kanske vara en idé att koppla en tappvarmvattenautomat på ack tanken så att pannan enbart behöver starta när differensen mellan topp och botten på tanken når det värde där det är vettigt attt återladda tanken.
Bara några tankar en sen kvällstimme
Bara några tankar en sen kvällstimme

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Instämmer med bergatorparn, installera en TK1F
Själv så installerade jag en TK1B inför förra vintern,
med resultat att brännaren gick bättre med längre gångtider.
I stort sett inga stopp, förutom en och annat soppa torsk
De kostar en slant, ja, men tycker att det var värt det.
Själv så installerade jag en TK1B inför förra vintern,
med resultat att brännaren gick bättre med längre gångtider.
I stort sett inga stopp, förutom en och annat soppa torsk

De kostar en slant, ja, men tycker att det var värt det.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
det elektriska bör du kanske låta en elektriker ta hand om.
Temp kännarna monterade jag i stället för de två termostater som var monterade sedan tidigare på acc tank, blev tipsad om att använda någon form av värmepasta.
Du får den aktuella temperaturen på displayen sedan, växlar mellan de i ditt fall tre tempgivare.
Temp kännarna monterade jag i stället för de två termostater som var monterade sedan tidigare på acc tank, blev tipsad om att använda någon form av värmepasta.
Du får den aktuella temperaturen på displayen sedan, växlar mellan de i ditt fall tre tempgivare.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
skalman65:
ok men du fick alltså lov att tömma tanken när du monterade temp givarna?
jag har ju inga termostater på tanken utan bara analoga termometrar.
det är ju om jag skulle koppla in mig på de i så fall.
hur ser temp givarna ut för TK1F? är det en kabel bara som på bilden eller ett koppar rör som ska in?
ok men du fick alltså lov att tömma tanken när du monterade temp givarna?
jag har ju inga termostater på tanken utan bara analoga termometrar.
det är ju om jag skulle koppla in mig på de i så fall.
hur ser temp givarna ut för TK1F? är det en kabel bara som på bilden eller ett koppar rör som ska in?
Jag antar att du idag har anoaloga tempmätare uppe samt nere
Så här såg min tank ut innan jag satte in min TK1b
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... 0Rk6Mr7mvd
Jag tog då bort båda analoga temp mätarna, stoppade in temp givar kabeln i de dykrör som dessa var monterade i.
använde värmepasta för att givarna skulle få så bra kontakt som möjligt, isolerade detta med lite lös isolering.
när anläggningen sedan är i gång kommer du växlande se på displayen hur varmt det är uppe resp nere i tanken
Den tredje temp givaren som skall sitta på pannan borde du kunna göra likadant med antar att du har en analog temp mätare på pannan.
Ska ta och fota min installation så får du se hur det ser ut idag.
Bestämmer du dig för att införskaffa en TK1F så tror jag inte att du kommer att ångra dig.
Fråga när jag köpte min om det gick att uppgradera i mitt fall från TK1A till TK1B, vilket inte var några problem alls.
Så här såg min tank ut innan jag satte in min TK1b
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... 0Rk6Mr7mvd
Jag tog då bort båda analoga temp mätarna, stoppade in temp givar kabeln i de dykrör som dessa var monterade i.
använde värmepasta för att givarna skulle få så bra kontakt som möjligt, isolerade detta med lite lös isolering.
när anläggningen sedan är i gång kommer du växlande se på displayen hur varmt det är uppe resp nere i tanken
Den tredje temp givaren som skall sitta på pannan borde du kunna göra likadant med antar att du har en analog temp mätare på pannan.
Ska ta och fota min installation så får du se hur det ser ut idag.
Bestämmer du dig för att införskaffa en TK1F så tror jag inte att du kommer att ångra dig.
Fråga när jag köpte min om det gick att uppgradera i mitt fall från TK1A till TK1B, vilket inte var några problem alls.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Min anläggning såg ut så här före jag montera dit nya brännar styrningen
http://i.solidfiles.net/56ac8.jpg
På tanken hade jag två termometrar.
Dessa monterade jag bort, och stack in själva temgivaren
som inte är större än själva kabeln.
se nedan
http://i.solidfiles.net/63a6b.jpg
gjorde samma sak på båda, elektrikern fick sedan koppla in det elektriska samt dra fram temp kabeln från brännaren.
därefter kan jag ställa in vid vilken temp jag vill att brännaren skall starta samt stanna, personligen har ställt in den på att
starta vid 60° samt stanna vid 84°
laddomaten startar vid 70° i pannan som då styrs via ett annat relä .
Men eftersom du tittar på TK1F så får du inställnings möjligheten för laddomaten via displayen
Allt är mycket enkelt och lättförståeligt.
Förutom inkopplingen av det elektriska, min el gubbe fick fundera ett tag.
http://i.solidfiles.net/56ac8.jpg
På tanken hade jag två termometrar.
Dessa monterade jag bort, och stack in själva temgivaren
som inte är större än själva kabeln.
se nedan
http://i.solidfiles.net/63a6b.jpg
gjorde samma sak på båda, elektrikern fick sedan koppla in det elektriska samt dra fram temp kabeln från brännaren.
därefter kan jag ställa in vid vilken temp jag vill att brännaren skall starta samt stanna, personligen har ställt in den på att
starta vid 60° samt stanna vid 84°
laddomaten startar vid 70° i pannan som då styrs via ett annat relä .
Men eftersom du tittar på TK1F så får du inställnings möjligheten för laddomaten via displayen
Allt är mycket enkelt och lättförståeligt.
Förutom inkopplingen av det elektriska, min el gubbe fick fundera ett tag.

Senast redigerad av skalman65 den sön 04 sep, 2011 21:01, redigerad totalt 1 gånger.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Lägger även upp en bild av hela tanken med brännarstyrningen monterad
http://i.solidfiles.net/35773.jpg
Ska fixa till de lite långa kablarna under hösten är det tänkt.
http://i.solidfiles.net/35773.jpg
Ska fixa till de lite långa kablarna under hösten är det tänkt.
Senast redigerad av skalman65 den sön 04 sep, 2011 21:02, redigerad totalt 2 gång.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd