Egor D1G panna

Skriv svar
Rucklet
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 30 aug, 2011 23:39

Egor D1G panna

Inlägg av Rucklet »

Hej.
Jag har i sommar blivit husägare med en EGOR D1G panna från 1976 i källaren och tänkt att byta ut oljebrännaren till en pellets dito.

Har kollat på nätet men hittar mycket lite info om själva pannan. Är tacksam för info om pannan + råd/rek på brännare som passar. Ska det vara uppåtvänd, dragluckor osv.

Ps
Är novis på området så all info är av intresse.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Egor köptes upp av CTC för länge sedan, så CTC bör kunna tillhandahålla info om själva pannan.

Om den har oljebrännare för nuvarande, så kan du i princip använda en framåtbrinnande brännare. Detta är ju en rätt gammal, och därmed rätt ineffektiv panna, så jag skulle inte lägga så alltför mycket pengar på brännare. vvsonnet.se har nya NIBE PB 10 brännare till 9600 kronor. Det är en brännare som är enkel, tålig och tillförlitlig. Den har förvisso potentiometrar för inställning - alltså en nästan helt analog brännare, men min erfarenhet är att det funkar rätt så bra. Lite bökigare än digitalt, men helt okej ändå.

En annan sak du bör ha, är dragbegränsare. Kontakta Olle45 här på forumet, så hjälper han dig med den biten.

Sköter du konverteringen själv, så skulle slutnotan hamna en bra bit under 20 000 kronor :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Mattias.F
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 12 dec, 2005 17:31
Ort: Västmanland /kolsva

Re: Egor D1G panna

Inlägg av Mattias.F »

Jag körde med en bionordic b16gl i min Egor panna det fungerade kanon har en ny panna nu för det rostade hål bredvid shunten. :?
Tulimax t15 och 500l acctank med solslinga & Viking b16GL
Skriv svar