Skruven matar inte fram samt elinkoppling
Skruven matar inte fram samt elinkoppling
Efter att nyinstallerat skruven så får jag den inte att mata fram
vad kan vara orsaken?
Vinkeln på skruven är 45°
använder mig av en pellx 2,3 m skruv
vad kan vara orsaken?
Vinkeln på skruven är 45°
använder mig av en pellx 2,3 m skruv
Senast redigerad av skalman65 den tor 25 aug, 2011 09:24, redigerad totalt 1 gånger.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Kanske du ska beskriva vad du har kollat, vilka felsökningar du har gjort osv.
Vad jag vet behöver man "fylla" skruven innan drift, det kan ta några minuter, har du gjort det?
Vad jag vet behöver man "fylla" skruven innan drift, det kan ta några minuter, har du gjort det?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Lite osäker vad du menar med att "fylla" skruven Icecap.
Lät skruven självmant mata fram pelletarna under ca 10-15 min
(antar att det är det du menade)
någon annan felsökning har jag inte direkt gjort, mer än att kontrollera att skruven går runt samt att pelletarna verkar matas in
Jo jag kontrollerade vinkeln på nytt,
Lät skruven självmant mata fram pelletarna under ca 10-15 min
(antar att det är det du menade)
någon annan felsökning har jag inte direkt gjort, mer än att kontrollera att skruven går runt samt att pelletarna verkar matas in
Jo jag kontrollerade vinkeln på nytt,
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Ok !
Tycker att pelletsen borde ha kommit igen på dryga 10 min,
det tog endast en 3-4 min med gamla skruven.
men ska givetvis ta och testa och låta skruven snurra på i en 10-15 min till så får vi se.
Tycker att pelletsen borde ha kommit igen på dryga 10 min,
det tog endast en 3-4 min med gamla skruven.
men ska givetvis ta och testa och låta skruven snurra på i en 10-15 min till så får vi se.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Jag har också 2.3m skruv och den har funkat ett par år nu.
Har du en hink eller säck under,så låt den gå tills det kommer ett jämt flöde.
Det tar tid innan skruven har fyllts.Den matar ju inte mer nu än när den kör brännaren.Knacka på röret och lyssna hur långt den har matat upp.
Har du en hink eller säck under,så låt den gå tills det kommer ett jämt flöde.
Det tar tid innan skruven har fyllts.Den matar ju inte mer nu än när den kör brännaren.Knacka på röret och lyssna hur långt den har matat upp.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Jepp det var bara att fortsätta låta skruven mata
Tyckte att det tog riktigt lång tid , ca 15-25 min, men till sist så började pelletsen trilla igenom.
Man tackar för era svar
börjar att närma mig första uppstart nu.

Tyckte att det tog riktigt lång tid , ca 15-25 min, men till sist så började pelletsen trilla igenom.
Man tackar för era svar
börjar att närma mig första uppstart nu.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Har funderat på att låta koppla skruven över en strömbrytare där läge ett tog ström via brännaren samt läge två gav konstant ström.
När det nu tog så lång tid att mata fram pellarna så skulle det vara ett alternativ. Smidigt när man kör slut på pellarna , bara kunna vrida på strömbrytaren till dess röret åter är fullt.
Dessvärre så vart min elektriker inte så förtjust i ide'en, såg det som en fara om någon av misstag ändrade brytaren från brännarläge till konstant läge.
Vad tror ni?
När det nu tog så lång tid att mata fram pellarna så skulle det vara ett alternativ. Smidigt när man kör slut på pellarna , bara kunna vrida på strömbrytaren till dess röret åter är fullt.
Dessvärre så vart min elektriker inte så förtjust i ide'en, såg det som en fara om någon av misstag ändrade brytaren från brännarläge till konstant läge.
Vad tror ni?
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Jag håller helt med din elektriker!
Nu vet jag inte hur din skruv är kopplat ihop med brännaren, på min finns det ett kontaktdon. Och skulle jag behöva det du beskriver lite då och då hade jag gjort en mellansladd så att jag har vanlig 230-propp i ena ändan till vägguttaget och en sådan koppling i den andra så att jag kunde dra ut skruven ur brännaren o koppla den i uttaget direkt via sladden.
Eller rättare: så hade jag gjort om jag inte hade suttit i den sits jag har nu där jag kan programmera in den funktion i brännaren men det är en ganska ovanlig situation ju...
Nu vet jag inte hur din skruv är kopplat ihop med brännaren, på min finns det ett kontaktdon. Och skulle jag behöva det du beskriver lite då och då hade jag gjort en mellansladd så att jag har vanlig 230-propp i ena ändan till vägguttaget och en sådan koppling i den andra så att jag kunde dra ut skruven ur brännaren o koppla den i uttaget direkt via sladden.
Eller rättare: så hade jag gjort om jag inte hade suttit i den sits jag har nu där jag kan programmera in den funktion i brännaren men det är en ganska ovanlig situation ju...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Den variant du beskriver ICECAP använde jag mig av tidigare,
visst den fungerar, men tanken var bara att göra det ännu enklare,
så att även tanten skulle klara av ett drift stopp pga pellets brist.
men jag får tänka om,
visst den fungerar, men tanken var bara att göra det ännu enklare,
så att även tanten skulle klara av ett drift stopp pga pellets brist.

men jag får tänka om,
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd