När kan jag elda i skorstenen?

Skriv svar
GunnarM
Entusiast!

När kan jag elda i skorstenen?

Inlägg av GunnarM »

Nu har vi nästan murat om skorstenen över nock, de nio skiften är klara och det är bara kronan kvar att gjuta. Hur snart kan man slå på pannan tror ni? Vi har ett insatsrör för pelletspannan (med lecakulor runt) så det borde inte bli jättevarmt i toppen.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

I skorstenen ska du väl ändå inte elda....

Man vill normalt sett att betongen hålls våt någon vecka i alla fall. Så det är nog bra att vänta ett tag. Även om det inte blir särskilt varmt så kommer värmen att torka ut betongen. Vad använder du för bruk?
GunnarM
Entusiast!

Inlägg av GunnarM »

Vi använder nån slags Weber-bruk. Jag hade trott att man kan starta ganska snart, eftersom temperaturen i toppen är snudd på lägre när man eldar än vad den blir när solen ligger på. Och njae, jag eldar såklart i pannan och inte i skorstenen :)
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det som sker i murbruk/betong är en process som alstrar värme - det är därför det kallas att "brinna ihop". Man räknar kring 4 - 8 veckor innan murbruket är så långt kommet i processen att det är klart för eldning - skall vi tro förra chefsredaktören av "Vi I Villa" som renoverade en gammal kåk i början av sin karriär hos tidningen. Anledningen till att man skall låta murbruket "vila" under viss tid är att det annars kan bildas sprickor. Räkna därför med att ta pannan i drift med pellets i månadsskiftet september/oktober. Det är min "kärringförsiktiga" rekommendation. Har man lagt möda och fritid i att göra sig en skorsten, så vill man ju gärna att den skall hålla en generation - eller tre :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar