Installation av Biomatic, insatsrör mm

Skriv svar
Njesper1
Gallringsobjekt

Installation av Biomatic, insatsrör mm

Inlägg av Njesper1 »

Hejsan,
Jag har köpt en begagnad Biomatic som ska installeras nu i sommar. Till den rekommenderas insatsrör som nu är inhandlat. Min fråga är nu om man kan dra insatsröret direkt till pannan eller om det är bättre att ha ett "sotningsutrymme" i skorstenen.

Det som ligger i vågskålarna är:
-Skiljeväggen mellan två kanaler är borta i nedre delen av skorstenen och den närmaste kanalen är pluggad någonstans halvägs upp. Det blir alltså lite bök med att täta bottenkonan
-Man kanske inte vill att lodet och viskan vänder nere i pannan
-Man vill kanske ha dragbegränsare i skorstenen.

Hur skulle ni ha gjort ?
Andra tips och idéer inför installationen ?

Tack på förhand
/Jesper

btw. kan man montera dragbegränsare i sotluckan ?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag tror det är en fördel att ta ett snack med sotaren. Personligen skulle jag nog försökt få dit bottenkonan i vilket fall som helst eftersom det även underlättar montering av dragbegränsare och - som du påpekar - man slipper att få lodet och krejsen ner i pannan där det faktiskt kan skada delar av systemet, och i synnerhet då den deflektor som styr rökgaserna från utgående rökkanal från brännkammaren över i konvektionstuberna. Att ha ett utrymme för flygaska och sot i skorstenen är inte hellre fel då detta annars skulle avlagras i pannans eftereldyta och skapa problem med inrykning och driftsstopp.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar