Funderar på om jag ska skaffa en begagnad NH nu när min Flex-a strular lite. Såg i gamla trådar att Janfire skulle ha fläsk för att uppgradera till mody. Att installera en PT-100 och D-sub kontakter kan man ju göra själv om man bara vet vart givaren ska kopplas in, går det att få reda på vart den ska sitta beroende på vilken box man har?
Vad har hänt med lambdastyrningen? Dog det ut eller går det att komplettera NH med det? I sådana fall, går det att få reda på vart signalen ska kopplas in beroende på vilken box man har?
Hur uppdaterar man programvaran, måste det ske av återförsäljare eller kan man göra det själv? Flashkabel finns ju hos Eldkraft.
Vem vill inte ha en mody med lambda?
Installera mody och lambda på begagnad NH?
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 289
- Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
- Ort: Norderåsen (Jämtland)
Installera mody och lambda på begagnad NH?
IVT Geo 616C, 240m energibrunn.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Alla versioner av styrning till NH ska klara av att byggas om till Mody och lambda kan kopplas in på alla också.
Men lambda-funktionen kräver 0-10V, alltså kan man inte bara koppla till en lambdasensor och sedan räcker det.
Såklart ska mjukvaran uppdateras och vad jag vet är det bara officiella installatörer som har tillgång till den - och jag såklart
Och nej, jag kommer inte att lämna ut den på något sätt! Jag har uteslutande kontakt med Janfire om detta så att böna o be via PM kommer inte att fungera! Jag vill bara vara tydlig om detta.
Signalerna är knappast ett problem att hitta, saken är att ombyggningen ger att alla kontaktdon flyttas till höljet av brännaren, i annat fall ska man ha ledningar ut - vilket jag faktisk hade i början.
Jag har kört med lambda ett bra tag och med Mody än längre och jag är mycket nöjd! Jag har dock misshandlat mitt system å det grövsta och varit tvungen att ändra lite på mjukvaran i den version jag använder (jupp, har en helt egen version med lite specialfunktioner som passar mig!).
Misshandeln är att jag håller på att ta bort det gamla expansionskärl från det öppna system, det var packat in i en helvetes massa spån. Mitt val var då att skyffla det i stora säckar och släpa till tippen eller elda upp skiten. Att elda spån på gården är ju inte möjligt men en snabb test visade att brännaren klarade utan att hosta allt för mycket till, lambdastyrningen fick dock synnerligt bråttom!
Nu har jag eldat upp nästan all spån över sommaren men jag har varit tvungen att "nollställa" doseringen inför varje start så den annars ville överfylla under starten men med tanke på att lambdan hade reglerat till max-gränsen tycker jag att det är OK. När jag återgår till "spånfri" pellets (kör 70% spån & 30% pellets just nu) kommer jag att plocka bort denna återställning.
Och för att programmera själva styrenheten behöver man dels programmeringskabeln (som är extremt enkel), dels ett flashningsprogram samt såklart datafilen som ska kastas in i brännaren.
Den senaste version mjukvara som kan köra på de gamla styrlådor är version 2.12. På de nya styrlådor är det version 3.10 som gäller.
EDIT: Kom på en sak: den modulerande funktionen är inte alltid bra! Inte att den inte fungerar (för det gör den!) men för att pannan kan behöva en viss effekt för maximal effektivitet. Detta betyder att en modulering kan sänka effekten så pass att effektiviteten blir lidande och då är det knappast en fördel men har man ett område med en viss bredd kan det fungera riktigt bra.
Men med PT100-sensorn + tillhörande mjukvara har man plötsligt tillgång till en termostatfunktion där man kan ställa start/stopp inom mycket breda marginaler. Jag har t.ex. en hysteres på 28°C i min termostatfunktion, detta kombinerat med den vanliga termostat som jag har modifierat med en timer så kl: 17:00 varje dag körs pannan upp i temperatur (VV enbart) och det räcker till hela dygnet.
På det vis kan pojken sova i fred, hans rum är bredvid pannan och vi kan duscha på kvällen som alltid. till vinter får jag ställa brännaren till "ingen extern termostat", då kör den sitt eget lopp.
Men lambda-funktionen kräver 0-10V, alltså kan man inte bara koppla till en lambdasensor och sedan räcker det.
Såklart ska mjukvaran uppdateras och vad jag vet är det bara officiella installatörer som har tillgång till den - och jag såklart

Och nej, jag kommer inte att lämna ut den på något sätt! Jag har uteslutande kontakt med Janfire om detta så att böna o be via PM kommer inte att fungera! Jag vill bara vara tydlig om detta.
Signalerna är knappast ett problem att hitta, saken är att ombyggningen ger att alla kontaktdon flyttas till höljet av brännaren, i annat fall ska man ha ledningar ut - vilket jag faktisk hade i början.
Jag har kört med lambda ett bra tag och med Mody än längre och jag är mycket nöjd! Jag har dock misshandlat mitt system å det grövsta och varit tvungen att ändra lite på mjukvaran i den version jag använder (jupp, har en helt egen version med lite specialfunktioner som passar mig!).
Misshandeln är att jag håller på att ta bort det gamla expansionskärl från det öppna system, det var packat in i en helvetes massa spån. Mitt val var då att skyffla det i stora säckar och släpa till tippen eller elda upp skiten. Att elda spån på gården är ju inte möjligt men en snabb test visade att brännaren klarade utan att hosta allt för mycket till, lambdastyrningen fick dock synnerligt bråttom!
Nu har jag eldat upp nästan all spån över sommaren men jag har varit tvungen att "nollställa" doseringen inför varje start så den annars ville överfylla under starten men med tanke på att lambdan hade reglerat till max-gränsen tycker jag att det är OK. När jag återgår till "spånfri" pellets (kör 70% spån & 30% pellets just nu) kommer jag att plocka bort denna återställning.
Och för att programmera själva styrenheten behöver man dels programmeringskabeln (som är extremt enkel), dels ett flashningsprogram samt såklart datafilen som ska kastas in i brännaren.
Den senaste version mjukvara som kan köra på de gamla styrlådor är version 2.12. På de nya styrlådor är det version 3.10 som gäller.
EDIT: Kom på en sak: den modulerande funktionen är inte alltid bra! Inte att den inte fungerar (för det gör den!) men för att pannan kan behöva en viss effekt för maximal effektivitet. Detta betyder att en modulering kan sänka effekten så pass att effektiviteten blir lidande och då är det knappast en fördel men har man ett område med en viss bredd kan det fungera riktigt bra.
Men med PT100-sensorn + tillhörande mjukvara har man plötsligt tillgång till en termostatfunktion där man kan ställa start/stopp inom mycket breda marginaler. Jag har t.ex. en hysteres på 28°C i min termostatfunktion, detta kombinerat med den vanliga termostat som jag har modifierat med en timer så kl: 17:00 varje dag körs pannan upp i temperatur (VV enbart) och det räcker till hela dygnet.
På det vis kan pojken sova i fred, hans rum är bredvid pannan och vi kan duscha på kvällen som alltid. till vinter får jag ställa brännaren till "ingen extern termostat", då kör den sitt eget lopp.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 289
- Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
- Ort: Norderåsen (Jämtland)
För att få reda på anslutningar så får man väl be någon med mody öppna brännarn och kolla helt enkelt.
Men, men först ska man ta sig en funderare om det är värt det att lägga massa pengar på en gammal brännare när jag nog kan laga min gamla för några hundringar.
Men det låter intressant.
Men, men först ska man ta sig en funderare om det är värt det att lägga massa pengar på en gammal brännare när jag nog kan laga min gamla för några hundringar.
Men det låter intressant.
IVT Geo 616C, 240m energibrunn.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 289
- Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
- Ort: Norderåsen (Jämtland)
Lambdastyrningen är väl lite i sin linda så att det inte står så mycket om den beror nog på det.
Och hur mycket man sparar beror ganska kraftigt på hur dåligt systemet är ställd från början och hur dålig dragregulator man har osv.
Min dragregulator ska vara en bra typ med skapligt lite skillnad i tryck mellan nätt o jämt öppna till fullt öppen men jag ser att lambdstyrningen har en dygnsrytm när pannan kör för jämnan. Den doserar mer pga. ökade drag på natten när det blir kallare och motsatsen på dagen.
Men hur mycket man sparar vete fan... något är det väl men jag har ingen idé om hur mycket.
Och hur mycket man sparar beror ganska kraftigt på hur dåligt systemet är ställd från början och hur dålig dragregulator man har osv.
Min dragregulator ska vara en bra typ med skapligt lite skillnad i tryck mellan nätt o jämt öppna till fullt öppen men jag ser att lambdstyrningen har en dygnsrytm när pannan kör för jämnan. Den doserar mer pga. ökade drag på natten när det blir kallare och motsatsen på dagen.
Men hur mycket man sparar vete fan... något är det väl men jag har ingen idé om hur mycket.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!