En glad pellets amatör har en liten fråga

Skriv svar
Macs
Frö

En glad pellets amatör har en liten fråga

Inlägg av Macs »

Hej Alla.

Jag bör nog vara den nyaste medlemen på forumet i skrivandets stund ( ca 5 minuter).
Det är så att för några år sedan köpte jag hus med tillhörande pelletspanna. Efter att under 2 vintrar sett pelletsen i princip spruta ur källaren och pelletspriser gå upp och ner (mest upp) gjorde jag för några veckor sedan en förfrågan om pellets utomlands genom lite kontakter. Så nu efter lite korrespondens har jag fått svar från ett baltiskt, ett vietnamesiskt(?) och ett spanskt företag.
Gemensamt för alla är att de vill leverera mycket och att de alla har den bästa pelletsen (förutom spanjorerna som har någon sorts bricketter).
Jag driver ett litet företag så jag har inget emot att sälja vidare.

Jag har själv inte plats hemma för 4 pallar pellets som i regel krävs för att få hem det fraktfritt, så jag filar på en idé om att man skulle kunna samla ihop några kunder på varje ort och köra ut 1 eller 2 pallar varje månad istället.
Skulle detta vara något som vore intressant?

Vad ska jag titta på när det gäller kvalité?
Jag har fått en varudeklaration som ser ut som alla andra svenska pellets sorters från Agrol till byggmax pellets. Att döma av innehållsförteckningarna är alla lika bra/dåliga. Det jag har sett är att det är väldigt lite smulor i påsarna och att pelletsen är väldigt ljus i förhållande till det jag köpt här. Oklar över om detta spelar någon roll.

Något jag reagerade över är att askan blir helt vit och väldigt finkorning.

Som sagt jag är en total novis på detta så all info och feedback jag kan få är jag tacksam för.

Macs
Wahligula
Prima virke

Inlägg av Wahligula »

Dela ut ngr pallar gratisprov *först i kön :bounce: :money: 8) * så vi kan testa :wink:

Skämt åsido, det är ju som du är lite inne på Pris/kvalite som spelar roll om det är intressant eller inte. Men det vet vi ju inte innan någon testat, du själv är väl lite part i målet så att säga och dessutom novis:)
95m2 tvåplans dåligt isolerat -50tals hus med källare.
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det hela står och faller med vad varan kostar inkl. transport per ton.

Sedan skulle det nog närmre vara intressant med ett par pall/månad under eldningssäsongen, detta då runt 50% av årsförbrukningen går åt under de 3 kallaste månader. I vintern som var hade vi dock 4 kalla månader vilket sög ordentligt i plånboken.

Kvaliteten ska, i mitt fall, vara mycket usel innan det ställer till problem medan andra kan ha mycket känsligare system.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Kunde någon få hit baltpellets till bra priser så vore det bra. Har talats om denna pellets i 7 år nu utan att särskilt mycket hänt
Måste ju ligga rätt mycket lägre än Bionorr:s nya pris 1990 per pall om det ska vara någon mening.

Vietnamesisk pellets vill man sälja på AliBaba men den är väl bambupellets och inte lämplig för eldning. En enhjärtbladig växt har väl ungefär samma elaka förbränningsprodukter som halm.

Tror att det blir svårt att få till bra priser på importpellets när transport- och lagringskostnader räknas in.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Macs
Frö

Inlägg av Macs »

Något jag har lärt mig sista veckorna är att tala pris/ton och inte pall.. det finns alldeles för många standarder i pelletsbranschen för att jag ska hänga med.. När jag började köpa pellets ( på byggmax, jag erkänner) så låg säckarna på 16 Kg och kostade 34-35 kr,, Agrol kostade typ 62 kr för en säck på 16 Kg, nu när jag kollade så väger byggmax-säcken 15 Kg och kostar typ 39 Kr.

För att först prata pris och SCAs kampanj 1998 kr hämtpris/pall (2371kr/ton). Detta är ett sommarpris och kanske inget att hänga upp sina beräkningar på årskostnaden på. Min målsättning är att kunna ligga på den här nivån +/- 10-12% under vintern. Men som nämndes i svaren ovan beror det en del på frakten men framför allt på kronans nivå mot euron. Men är någon stadd i kassa så skulle jag nog kunna leverera
hem till lämplig garageuppfart i civiliserade trakter för 100-150 Sek billigare/pall nästa vecka.. Ett litet problem är att jag i nuläget bara kan leverera hela bilar (24 ton) men jobbar hårt på att lösa det. Prisbilden kommer att se annorlunda ut i vinter är jag rädd. Det som finns att köpa nu är överskottet från våren.

Orsaken till att av inte sett mycket "Balt-pellets" här i Sverige är att de får mycket bättre betalt i Tyskland och Frankrike. Det som säljs i Sverige packas om här och blir sådeles en "svensk" produkt. (Detta är något jag bara hört i 3e hand så snälla stäm mig inte snälla stora företag som kanske eller kanske inte gör detta).

Att döma av kommentarerna än så länge är priset viktigare än eventuell kvalité om kWh/kg ligger som på alla andra sorter.

Jag har också sprungit på raps-pellets, har dock inte fått in specen på detta än. Är det någon som har någon erfarenhet av detta?

Macs
Skriv svar