Värmeväxlare för tappvatten krånglar - Albinpanna.

Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Värmeväxlare för tappvatten krånglar - Albinpanna.

Inlägg av Fritz »

Hej!

Varmvattnet från vår Albinpanna har i det närmaste slutat att fungera. Det är hett en eller högst två minuter, och sedan är det iskallt. Såvitt jag begriper, är det i värmeväxlaren det krånglar. I första hand misstänker jag att cirkulationspumpen som börjar ge sig. Men jag undrar samtidigt om det kan vara själva värmeväxlarelementet som har kalkat igen. I alla fall har jag luftat cirkulationspumpen, och den verkade att pysa ut lite luft när jag lossade luftningsskruven.

Vad har ni för tips och råd att ge mig? Själv är jag tämligen rådvill, och mycket tacksam för hjälp.

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om det är en plattvärmeväxlare har de oftast en egen cirkulationspump. Den styrs i sin tur oftast av en flödeskontakt och efter vad jag kan räkna ut kan den enkelt kärva.

Men jag har sett att vissa pannor har en manuell tvångsstyrning av den pump, sannolikt just för att tvinga VV fram om flödeskontakten kärvar. Finns denna funktion på din panna? Och om den gör: har du testat den?

Båda delar är viktig för att ge svar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Inlägg av Fritz »

Tack för kommentar!

1. Värmeväxlaren ser ut ungefär som värmeelementet till en bil - en platt, tegelstensformad sak med rostfria stållameller.

2. Det finns en separat cirkulationskrets med en egen cirkulationskrets. I kretsen finns även en kran för inställning. Den är f.n. fullt öppen.

3. Det verkar inte finnas några styrningar för pumpen. Den går på direktel utan någon form av kontakter i cirkulationskretsen.

Fritz

Direktcitering borttagen. För att göra forumet mer överskådligt och lättläst skall vi undvika citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. / Roli moderator
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Sandviken
Stor entusiast!
Inlägg: 167
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 19:06
Ort: Sandviken

Stopp !

Inlägg av Sandviken »

Hej :)

Hade liknande fel , se tråden nedan :wink:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... highlight=

Mvh Sandviken 8)
Viking B16 GL -06 Tigex 25
Albinpanna Futura Miljö -97
133kvm+70källare
2vuxna+2tonåringar
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Inlägg av Fritz »

Jag har läst tråden i länken från förra inlägget. Därefter gick jag ner och tog ut filtret och rengjorde det. Det hjälpte inte.

Däremot kan jag konstatera att cirkulationen genom värmeväxlaren är dålig. Det är varmt vid cirkulationspumpen, men kallt ner vid elementet. Jag lutar åt att pumpen börjat ge sig. Den roterar men har börjat att skorra.

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om pumpen roterar ska den pumpa iaf. lite vatten. Det må vara att kraften är mycket låg men helt stopp är inte "möjligt" om pumpen roterar.

Dock kan det vara fallet om axeln är av mellan rotorn och impellern, då skorrar den sannolikt, roterar men pumpar inte en skit.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Inlägg av Fritz »

Följdfråga: kan man märka att axeln är av utan att demontera pumpen?

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag känner mig rimligt säker på att man måste demontera pumpen för att avgöra om det är interna fel i den.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Inlägg av Fritz »

Tack! Då får jag göra det i morgon.

Jag återkommer med besked om hur det avlöper.

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Inlägg av Fritz »

Pumpen verkar att fungera. Kan värmeväxlaren vara täppt? Och hur rensar man den i så fall?

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Allt kan vara täppt! Det kan vara inlopp, utlopp, hela växlaren kan vara fyllt med skit osv. Plocka loss och testa under kranen om det kan rinna vatten "obehindrat" åt de håll det ska rinna vatten.

Kan vara att den är kalkat igen och då är det vanlig kalklösning som gäller.

Kan också bara vara skit som har samlats i den och då kan man "skaka" loss det vid att fylla lite upp med vatten o skaka som en galning, upprepa o upprepa...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Inlägg av Fritz »

Då gäller det bara att klura ut hur jag ska kunna plocka ut den utan översvämning i hela pannrummet.

F.
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Då jag skulle tapetsera bakom elementen beslöt jag att tömma systemet helt enkelt. Färskt vatten är en belastning för systemet men jag gör ju inte denna tömning varje månad heller så det får tåla det helt enkelt.

Finns en kran på pannan som jag använde, jag öppnade även utluftningsskruvorna på elementen uppifrån och ner eftersom vattnet rann ut.

Jag har även bytt ut tryck- och temperaturvisningen mitt på pannan med ett dykrör, detta gjorde jag vid att "bara" släppa trycket i systemet med övertrycksventilens manuella "luftning", sedan var jag snabb med att skruva loss givaren, dra tummen i hålet (bra om pannan är kall...) och sedan ta dykröret och peta i snabbt.

Rann väl ut kanske 0,5-1l vatten så det var ju inte så farligt.

Om du har pluggar klar kan det gå snabbt att lossna lite och plugga direkt på pannsidans kretslopp, VV-delen får tappas för sig men kan pluggas den med.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Inlägg av Fritz »

Jag hade fel. Det är pumpen som är paj. När jag demonterade kopplingen mellan pumpen och värmeväxlaren tryckte det ut vatten från värmeväxlaren när jag öppnade kulventilen, och det skulle det inte gjort om den varit täppt..

Därför plockade jag bort pumpen helt och tog isär den. Det visade sig att impellern satt lös och snurrade fritt runt axeln. märkligt att man gör en så viktig del i plast - med metall skulle den hålla betydligt bättre.

Nu återstår bara att skaffa en cirkulationspump och montera den.

Tack för alla vänliga råd! :)

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Att den gjordes i plast var kanske för att minska risken för att den skulle kärva, men det är inte det bästa materialet för sådana komponenter :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar