Regler vid pann byte.

Skriv svar
danei
Pannrumshärskare!

Regler vid pann byte.

Inlägg av danei »

Hur mycket inspektioner och regler är det man måste ha koll på vid ett pannbyte. Jag ska byta från en CTC1100 till en pellux.

Sotaren ska inspektera rökgasvägen, det är jag helt med på. Men mur mycket annat är det. Jag läste något om tryckanläggningar, vet inte om det gällde slutna system eller hur det var. Jag tänker byta till ett slutet system.
Men räcker det att ha koll på att inte stänga in en värmekälla utan övertrycksventil, eller måste det inspekteras också?

Är det något mer att ha koll på.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Nej jag tänkte göra det själv. Jag vill ha en lite snyggare installation, men framför allt är det kul att ha gjort det själv. Och klart billigare.

Har du saker man bör ha koll på så nämn gärna de med.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om man inte byter eldningsform, t.ex. olja till ved (pellets) är det väl SBF som gäller. (SBF = Sund Bond Förnuft).

Det ska finnas en överkokningssäkring - men det fanns ju innan, det ska finnas övertrycksventil - som också fanns innan osv.

Om man redan, med sotarens vetskap, har eldat fastbränsle (ved/pellets) är det bara att byta om man håller kvar den funktionalitet som fanns innan eller som hör till pannan.

Jag hade dock nog tagit en snack med sotaren innan bytet för att få allt klart, det kan vara att sotaren har åsikter om pannanslutningen till skorstenen osv och det kan göra livet enklare att h*n får tala före bytet.

Se det som att byta motor i en gammal bil (från före 1976): att du byter motorn betyder inte att det plötsligt ska finnas bilbälten om det inte fanns tidigare men fanns det får du inte plocka bort dom heller.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Tackar.

En blandnings ventil för varmvattnet finns naturligtvis.

Övertrycksventil finns inte, eftersom det är ett öppet system. Men jag fick med ett slutet expansionskärl som jag tänkte byta till, så jag måste skaffa en övertrycksventil. Vilket tryck brukar man köra till. Det är enplan med källare.

Sen får man ju inte ha ventiler som möjliggör att man stänger alla vägar ut till den öppna punkten, eller övertrycks ventilen.

Det låter som att jag inte har missat något väsentligt.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Finns det ett pannrum? Om inte så kan det vara bra att göra en bygganmälan då de nya byggreglerna gäller då.Då krävs inget pannrum
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Den nuvarande pannan står i ett rum ja. Rummet byggdes dock på -40 talet. Vilka bygg regler som gäller har jag inte riktigt koll på, men jag tänkte inte ändra något på den biten.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har ju en "äldre panna" och jag har faktisk kollat med sotaren. Då min panna är en kombipanna är min anläggning fastbränsleanläggning från början. Skulle jag byta till en sprillandes ny panna och köra vidare med pellets är det bara att göra det rakt av, inget med brandcell eller liknande ska fixas.

I mitt fall ville det vara omöjligt att lösa utan en mycket stor ombyggnad av hela källaren.

Så är allt godkänd med pellets kan man byta panna hursomhelst så länge effekten är inom de ramar som gäller. Jag har för mig att det är 60kW som kräver nytt tillstånd och en massa strul så det lär ju vara inaktuellt.

Så det är bara att byta, nemas problemas.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag tänker också byta panna och frågade sotarn när har var här sist, så länge det är samma skit man eldar med så är det bara att byta sa han, behöver inte anmälas eller kontrolleras eller någonting, men det kan säkert skilja sig mellan olika kommuner som sagt var.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Det är aldrig fel att informera sotarn om att du håller på att byta, inte ens att göra det i efterhand, bara han inte råkar göra det själv vid en ordinarie sotning. Jag gjorde inte detta eftersom jag hade en kombipanna för fastbränsle(ved) och olja. Jag bytte till en annan olje / el panna, och det blev ingen som helst reaktion. Efter ett par år bytte jag olje brännaren mot en dito för pellets och tänkte att de skulle han skita i. Han kom med en massa påpekande om att jag bytt till fastbränsle bla bla bla branddörrar bla bla o.s.v. Eftersom jag haft fastbränsle sedan huset byggdes och fortfarande hade det konstaterade jag att sotarn hade fel och påpekade detta. Jovisst, han tog tillbaka sina påpekanden efter att jag talat om att jag måste gå vidare med ärendet till kommunen. Numera, vid varje sotning så hittar den fan på någonting nytt att klaga på. Det är rör som plötsligt är i vägen vid sotning, som sitter där de alltid suttit. Jag har kondens i skorstenen, (som inte brandinspektören kan se). Jag har inte dubbelgips i taket, vilket jag har, o.s.v. o.s.v. Allt detta har inte orsakat att jag behövt ändra på någon detalj, bara ett jävla tjatande hela tiden tills nästa gång brandinspektören kommer och idiotförklarar sotarn. Det är då en jävla tur att sotarn och brandinspektören inte är en och samma person.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Skriv svar