Nyinflyttad i pelletshus.

Skriv svar
JensHakansson
Frö

Nyinflyttad i pelletshus.

Inlägg av JensHakansson »

Hej!

Jag är nyinflyttad i ett äldre hus, fast med en pelletspanna från 2006.

Jag har lite funderingar kring mitt vattenlagringssystem och hur jag ska göra med sommar- och vinterdrift med just mitt system?

Fram till 2006 har det eldats med ved i huset så därför är pannan kopplad till den gamla ack.tanken på 700 liter, vilket ju om jag förstått rätt inte alls är fel då det blir bättre och jämnare på vintern, har jag fel?

Jag har naturligtvis el-patron också men funderar på att köra pannan året runt som tappvattenuppvärmare men efter 2 veckor av detta börjar jag fundera på om det verkligen är nödvändigt att hålla på och värma upp 700 liter vatten till 90 grader när vi max använder 100 liter om dan, oftast inte ens det... Dessutom har man ju knappast nytta av så varmt tappvatten... Pannan drar cirka ½ säck om dan för att genomföra detta.

Till detta läcker ju den gamla ack.tanken enormt mycket värme, trotts att den är välisolerad, vilket gör att vi håller på att kokas i huset nu när utetemperaturen ligger över 20 grader. Detta göra ju inget på vintern då källaren automatiskt blir uppvärmd...

"El-patrongivarna" ska enligt installatören köras på 60 grader vilket ju känns betydligt mer lagom att ha som tappvatten på sommaren, men el-priset är ju som det är och nu ska ju Tyskarna lägga ner kärnkraften...

Någon som kan hjälpa mig vad jag ska/bör göra? Det känns inte så smart att fortsätta på detta sättet?
Senast redigerad av JensHakansson den tis 31 maj, 2011 09:32, redigerad totalt 1 gånger.
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Är du säker på att den "lilla" verkligen är en ack-tank och inte en varmvattenberedare?

Sitter det elpatroner i den?

Isåfall kan du stänga pannan helt och endast köra VV på beredaren under sommaren.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
ragge2
Entusiast!

Inlägg av ragge2 »

Vore intressant att veta vilken panna du har. Laddnings pellets eller ved. Vattenmängden i pannan har betydelse här.
Var inne på att skaffa acktank men pannan är inte lämplig så förlusterna blir för stora.
Är inte lilla tanken en tekniktank för att ansluta värmepump eller solfångare?
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
JensHakansson
Frö

Inlägg av JensHakansson »

Nej jag hade fel, det var ett expansionskärl som satt bredvid pannan, fel av mig.
Så nej jag kan inte köra bara den på sommaren :)

Jag har inget internet än så kan inte kolla vad det är för panna här på jobbet, men det är en Arimax 25 pelletsbrännare med "vanlig" rörladdning.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om ni inte ska elda med ved alls är det ingen vinst med att ha ackumulatortank, snarare en liten eller större förlust, beroende på isolering osv.

På sommaren stänger man av shunten och cirkulationspumpen, då kommer det ingen värme ut i huset från elementen.

Men om ni kan klara er utan tankarna beror på pannans volym men är den för liten kan man koppla till en "tekniktank" som då förstorar volymen nog till att man klarar sig utan ackumulatortanka.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar