-Hej hej, detta har jag läst, att min matarskruv skulle mata ca 250g pellets i minuten, när jag testar detta matar den ca 450g, ganska stor skillnad, hur kan jag sänka matningen på skruven ? Eller är detta normalt ? OBS, jag är en nybörjare på detta område..
-Min panna är en ctc1100, och en viking b16 med millenium 2 styrenhet, och matar skruven är den gula (det står inget på den)..
mvh sten
Håller sig värdet på matningen per minut stabilt så är det väl bara att ställa in brännaren efter det. Har visst förekommit skruvar med olika stigning tidigare men tror inget ändrats på nya brännare de senaste 5-6 åren.
Jag kom tillfälligt upp i 310 g/min vid rengöring av förrådet med en oljeskvätt men annars ligger det på 220 - 270 beroende på pelletssort.
-Hmm, om man har brännaren inställd på U-h eld, kör då brännaren på med u-h eld tills pannan sjunkit till inställd temp att gå över till normal eld... Alltså blir det aldrig paus efter UH eld..!! Stämmer detta ? Hoppas det inte var en dum fråga !!!
Skruven som sådan matar fram en viss mängd per tidenhet när den kör. Denna matning ska vara högre eller lika med vad brännarens effekt är ställd till, det är därför man styr motorn av/på.
Om de 450g/minut är mätt vid kontinuerlig drift kommer det att bli annat när styrningen slår på/av den och doseringen ska mätas just med motorn som styrs på/av.
Om den t.ex. matar 450g/min och det behövs 220g/minut ska motorn ju köra i totalt 29,3 sekunder av varje minut - på ett ungefär.
Lite uppstart- och stopptid finns ju med för varje start/stopp men det blir nog ganska korrekt.
Och tiderna är inte samlat i en klump med 29 sekunder körning och 31 sekunder vila men det torde vara ganska enkelt att förstå.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!