Fotocell smälter

Skriv svar
skepparn
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 01 feb, 2011 10:43

Fotocell smälter

Inlägg av skepparn »

Allt funkade som vanligt till en viss gräns. Sen smälte fotocellen. När jag satte i en ny fotocell så smälte den också. Vad kan vara fel? Har jag inget drag i pipan?
Pelletsrookie / Molkom, Värmland / CTC serie 400 Kombipanna -71, TB Mini brännare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Du har sannolikt för hög effekt till att pannan kan fungera utan allt för mycket mottryck.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Fågelbo i pipan? Kolla hela luftens väg efter hinder.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
skepparn
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 01 feb, 2011 10:43

Inlägg av skepparn »

Tack för svar. Jag har testat på lägsta effekt på fläkten (stängt fläktspjället på brännaren) men problemet kvarstår. När jag kopplar från fläkten så finns ett visst drag i pipan. Det låter sannolikt som effekten är för hög även på lägsta läget som föreslogs. Vad göra?
Pelletsrookie / Molkom, Värmland / CTC serie 400 Kombipanna -71, TB Mini brännare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Du ska såklart kontrollera att alla rökgasvägar är rena och hela, det behöver inte vara effekten som sådan som är för hög men om något har hänt (t.ex. kråkbo i skorstenen) är all effekt för mycket effekt ju.

* Pipan hel o ren?
* Alla evt. spjäll fullt öppna?
* Turbulatorer rena? (om det finns sådana i pannan)
osv.

"Ett visst drag" kan vara allt mellan "uruselt" och "ren jävla orkan" men jag tolkar det i den låga ända och på sommaren är det sällan enormt drag, dock reglerar min dragregulator lite grann ändå.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

"stängt fläktspjället på brännaren" låter underligt...Du får testa med efektläge 2 eller 1 och grovställa fläktspjäller stax över 3 res 2 samt finjustera fläckspjället efter utseendet på lågan. För högt motryck i värmepannan gör att det stiger upp värme bakvägen i påyllnadsröret, om du tar av matarslangen för pelletsen när brännaren är i stablil drift skall det suga luft där och man kan se och höra att lågan ökar om draget är bra. Du har inte stängt något spjäll på pannan?
CTC 171 B med Torsby Mini .
Skriv svar