Hej!
Jag har lite problem med att vibrationer från externskruven fortplantar sig i huset. Gästrummet direkt ovan pannrummet är nästan obrukbart pga detta. Golvstativ skulle kunna vara en lösning men tyvärr hamnar det i vägen för sotning och dyl.
Någon som har/haft liknande problem? Lösningar och idéer mottages tacksamt!
Vibrationer av externskruven
Vibrationer av externskruven
Biomatic 20+ med BeQuem brännare -06. Bulkförråd >3ton.
Hur är skruven upphängd?
Kedja till krok i tak? Om så är fallet så kan du kanske sätta in en "gummistropp", typ sådana som man spänner fast lastbilskapell med, mellan krok och kedja. Detta kan ta bort en del missljud.
Typ en sådan här från biltema eller likvärdigt.
Kedja till krok i tak? Om så är fallet så kan du kanske sätta in en "gummistropp", typ sådana som man spänner fast lastbilskapell med, mellan krok och kedja. Detta kan ta bort en del missljud.
Typ en sådan här från biltema eller likvärdigt.

Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Det är lite annat än pannrummet som pockar på uppmärksamhet nu på våren så det har tagit lite tid. Men nu är det fixat i alla fall.
Det slutade med att jag tog bort gängtappen som skruven hängde i och ersatte med kedja och två grova gummiringar avsedda för upphängning av avgassystem från mekonomen (tog två för säkerhets skull). Tack Icecap för det tipset!
Resultat då? Ja, det blev perfekt. Skruven hörs nu ingenting alls en våning upp!
Det slutade med att jag tog bort gängtappen som skruven hängde i och ersatte med kedja och två grova gummiringar avsedda för upphängning av avgassystem från mekonomen (tog två för säkerhets skull). Tack Icecap för det tipset!
Resultat då? Ja, det blev perfekt. Skruven hörs nu ingenting alls en våning upp!
Biomatic 20+ med BeQuem brännare -06. Bulkförråd >3ton.