Rörbrännare som rörbrännare?

Skriv svar
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Rörbrännare som rörbrännare?

Inlägg av bergatorparen »

Efter att jag till mitt stora förtret upptäckte hål i mitt tjockväggiga Viking Bio rör, så har jag funderat lite: Vissa rör kostar 3 600 kronor, andra 4 200 kronor och Viking Bio röret kostar 1 700.

Vad jag har märkt mig är att de alla ser likadana ut, och väger på ett ungefär det samma, men hållbarheten varierar hej villt. Viking Bio och Ulma klarar 17 - 20 pallar, medan PellX verkar klara i gynnsamma fall ända upp i 80 ton(!) innan röret brakar ihop med en medelhållbarhet kring 50 - 60 ton.

Min fundering är: I och med att det skiljer så lite i materialvikt och arbetsmängd mellan de olika rören, men så mycket både i pris och hållbarhet, så måste det väl rimligtvis vara så att de dyrare rören är gjorda av ett mer ändamålsenligt material?

En annan sak: Jag räknade lite och kom till att brukskostnaden för Värmebaronen röret ligger på knappt 120 kronor/ ton medan för dyraste KMP röret till 4 200 kronor ligger kostnaden på mellan 52 och 84 kronor per ton beroende på om röret pallar för 50 eller 80 ton. Så om jag inte räknat mig helt bort, så blir ändå det svindyra röret det billigare alternativet i bruk.

Anledningen till min frågvishet nu är att jag sannolikt kommer att sätta Värmebaronen på utbytarbänken och skicka in på banan en annan brännare. Just för tillfället lutar jag rätt mycket åt BAXI Eurofire eftersom den efter vad jag läst kan använda samma skruv som den jag har. Jag är dock inte främmande för andra lösningar hellre. 4 år har jag haft Viking Bion. Skulle den gå 4 år till skulle det komma att gå åt 2 till rörbyten, fläkt, tändelement och 1 - 2 roster, vilket skulle komma att gå på närmare 7 200 kronor. Billigare än ny brännare - men när förtroendet tryter, och man får känslan av att man inte tar problem seriöst nog att åtgärda dem - då blir det väl bättre att dubbla summan och skaffa nytt?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Håller med, man kommer till en punkt då man bara blir för trött på att saker går sönder IGEN. Då kan det vara läge att byta till nåt annat kanske bara för att det känns bättre... Folk byter ju bilar stup i kvarten, utan att de för den skull inbillar sig att det ska bli billigare att köra, utan för att slippa besväret att den ska repareras då man behöver den. (Och ändå VET vi ju innerst inne att nästa bil går sönder den också, med nästa pelletbrännare kanske det ändå finns hopp...)
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Men varför ska ni i Gammelbrännarens Vänner absolut elda i RÖR när det nu tydligt visat sig vara en dålig ide med dyra kostnader.
Buktiga plåtytor som utsätts för ojämn värme ger stora materialspänningar som till slut leder till materialutmattning. Materialets kristallstruktur går förlorad.
De rörbrännare det är frågan om är ju också i grunden felkonstruerade om meningen är att de ska sättas o en oljepanna.
De som köper allting nytt köper Ecoflex eller Biomatic så det är ju oljepannorna och en och annan vedpanna som är marknaden.
Pellx, KMP, VikingBio, Ulma, GE är alla konstruerade för 20 kW högeffekt och i vissa fall 15 kW lågeffekt medan oljepannor kräver en lägre effekt.
Resultatet blir att installatören får kapa friskt bland turbulatorerna för att pannan ska klara av rörbrännaren.

Känner bara till Bionordic Viking B16 och Nymo 150 som konstruerats för effekter som passar oljepannor och som därför jobbar under optimala betingelser i en oljepanna. Hur länge en Nymo klarar sig med det mycket smala brännarröret återstår iof. att se. Priset på rostret i Nymo 150 var någonting i hästväg.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Vilka "Ni" (jag skulle aldrig köpa en till rörbrännare), och hurdå "absolut"? Eurofire är väl inte en rörbrännare som pellx och gänget? Har inte hittat någon bra sprängskiss på den, men "röret" ser iallafall mera ut som en lågriktare ovanpå rosterkassetten. Lågriktaren skulle förstås kunna vara fyrkantig, men brännaren börjar ju inte läcka extra sekundärluft för att den tappar formen, som en pellxlinknande-dubbelrörbrännare. Troligen kan lågriktaren ta ordentligt med stryk utan att brännaren brinner sämre, så länge det finns plats för lågan i pannan.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Men varför över huvud taget konstruera en apparat där man eldar i brännarens dyraste del, 2600:-.
Praktikjobb från mitthögskolan?
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Kostar plåthuvan 2600?
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Nej plåthuven kostar visst "bara" 1200. Grunkan som pellets ramlar ned på och brinner på kostar 2600:-.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Precis, alla mina rör har förstörs i övre framkant. Och skulle röret bara ha en lågriktande funktion så skulle jag antagligen kunna använda dem i många år till.

Vad kostar brännkoppen i en biomatic Torsten? Och är det så att den håller i all evighet, så varför skulle inte eurofires rosterkassett kunna hålla lika länge?

(Den är ju inte MITT förstahandsval, men det är alltid kul att debattera...)
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Jag själv har ALDRIG behövt bytt mitt brännarrör nu inne på 7 året (ta i rostfritt :) )Men det verkar som om du inte rengör röret allt för ofta alt har dålig förbränning/pellets med kakor som följd som styr upp lågan i taket i röret...?

All välmening!!
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Eller så har jag bara dubbelt större förbrukning än dig och mina rör håller 3 år... Och nä, jag orkar inte putsa pannan oftare än var fjärde dag fast det skulle behövas då det är -30.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Jo det har du nog jag själv är ingen storförbrukare,Skall vara snus då :wink: Tänkte mest på att brännarröret går sönder på samma ställe uppe i taket vore ju annat om det gick sönder i botten...då kan jag även förstå dom som tycker att elda i röret utan roster har rätt...Men

All välmening
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Att det går sönder i taket är ju logiskt. I glödbädden råder det ju syreunderskott och konstant förgasning av nytt bränsle som stjäl energi och håller ner temperaturen. Jämför med Biona, där bränsleregleringen bygger på att temperaturen är direkt beroende av hur stor del av slutförbränningen som sker i brännkammaren. För lite bränsle = slutförbränning i brännkammare = högre tempratur. Syreunderskott i glödbädden skonar också materialet från att oxideras.

I anslutningen till fallröret längst bak i röret i PX blåses det in sekundärluft genom ganska stora "gälar" vilket gör att en stor del av slutförbränningen sker redan längst in i röret , vilket naturligtvis ger högst temperatur i "taket" i röret. Kanske röret skulle hålla bättre utan sekundärlufthål i rörets bakkant men jag antar att det behövs för att förhindra att lågan slår upp i fallröret.
Skriv svar