Px 22 mycket bättre ....eller?

Skriv svar
skalman65
Energiprofet!

Px 22 mycket bättre ....eller?

Inlägg av skalman65 »

Någon som har testat nya (så ny är den väl inte längre) PX22

Är den bättre effektivare enklare ,än sin föregångare, värd pengarna att byta upp sig till...?

Bild
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det som skiljer i första hand från föregångaren, är PTC tändning som alltså inte kan överhettas och som ger samma Wattstyrka varje gång så länge den varar. För de oinvigda: Positive Temperature Coefficient. Det innebär att när temperaturen nått viss nivå i elementet, så sticker resistansen iväg spikrakt uppåt så att temperaturen i elementet hålls oförändrad även om strömmen i Ampére skulle öka.

Annat nytt är att den är förberedd för trycklufturaskning - som dock är tillbehör. Lite besviken blev jag över att styrningen i övrigt inte skiljer sig så mycket från tidigare modell.

Summa summarum: Lite, men bra nytt. Hur bra den funkar? Har man en KMP eller PellX som funkar bra redan, så finns ingen anledning till att inte denna här skulle funka lika bra. En helt annan sak är om den är pengarna värd. Det vet jag inte. Jagt nosade lite på den, men jag tror för egen del att jag kommer att gå för BAXI Eurofire - eller kanske en Janfire Flex A när jag sannolikt byter "rörförstöraren" till hösten :twisted:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Nja, jag är ju noga med detaljerna... PTC betyder helt enkelt att resistansen ökar då temperaturen ökar. Linjärt eller inte linjärt, något knä på resistans/temperaturkurvan behöver inte finnas. Och då resistansen ökar så MINSKAR ju strömmen, vilket begränsar temperaturökningen. Fungerar som en P (proportionell) regulator, helt enkelt.

Förstås då man använder ett PTC motstånd som värmeelement så är det ju till fördel om man hittar ett material med ett sådant knä (brantare resistansökning över en viss temperatur), då får man en bättre reglering. Om man istället använder ett PTC motstånd som temperaturgivare så vill man ha ett material med så linjärt förhållande som möjligt.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar