Byta Strömbrytare på px21
Byta Strömbrytare på px21
Har fått ett lite udda problem.
brännaren "slår ifrån" under viloläge .
Har kommit fram till, att det på något sätt är glapp kontakt i strömbrytaren.
då jag får igång brännaren genom att slå av och på kontakten eller bara rucka på den.
Denna:
http://www.pelletsbilen.se/sv/butiken/3 ... -px20.html
Försökte att få loss den men lyckades inte, någon som gjort det....
Vet hur man gör?
Tänkte försöka byta kontakten , för själva kortet är inte mycket att tänka på om felet ligger där.Brännaren är lite gammal för det, eller....?
brännaren "slår ifrån" under viloläge .
Har kommit fram till, att det på något sätt är glapp kontakt i strömbrytaren.
då jag får igång brännaren genom att slå av och på kontakten eller bara rucka på den.
Denna:
http://www.pelletsbilen.se/sv/butiken/3 ... -px20.html
Försökte att få loss den men lyckades inte, någon som gjort det....
Vet hur man gör?
Tänkte försöka byta kontakten , för själva kortet är inte mycket att tänka på om felet ligger där.Brännaren är lite gammal för det, eller....?
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Nu vet inte jag hur mycket utrymme som finns, men för att få en sådan brytare att "släppa" måste mothållet på vardera kortsidan tryckas in mot kroppen på brytaren. En polygriptång kanske kan vara till hjälp om den kommer åt
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Lättaste sättet att få loss en sån där kontakt är att klippa bort fjäder plasten på sidorna om kontakten, så ramlar den ut av sig själv nästan. Har bytt många sådana kontakter i jobbet ..Det är i alla fall lätt att trycka dit en ny
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Försökte att pilla bort den med skruvmejsel, men icke,KAY skrev:Lättaste sättet att få loss en sån där kontakt är att klippa bort fjäder plasten på sidorna om kontakten,
är det pga att plasten blir så stel och hård med åren
och det därigenom blir lättare att ta bort plasten helt innan tar upp den.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
tror inte det har med plasten att göra, men den är gjord så att den ska gå att sätta dit enkelt och svårt att få loss, men ska den ändå bort så klipp bort plast öronen med en tång så är det inga problem. är det riktigt bråttom så krossa den med en kraftig tång, så blir det bara små delar som ramlade ur det fyrkantiga hålet. Sen bara pressa in en ny och på med kabelskorna...... Har bytt ca: 30-40 stycken sådana där kontakter genom åren i mitt jobb
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
Hej på min från 2008 så sitter visserligen brytaren fast med plastklämmor i hålet, men anslutningarna är fastlödda på kretskortet också, jag gjorde som så att jag lödde på två kablar på de befintliga anslutningarna och drog ut dom till en helt fristående brytare.
styrenheten sitter fristående på min, ej som KMP:n som har sin på själva brännaren.
styrenheten sitter fristående på min, ej som KMP:n som har sin på själva brännaren.
CTC Total-85 Pellx (gordix-effecta)-08
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.