Ska det se ut såhär?
Ska det se ut såhär?
hej
har en panna en albin kombi från 74 med 2 luckor.
pellets brännaren är monterad där oljebrännaren sitter.
när jag sotat då o då så ser de ut såhär i platsen man ved eldar.
ska de vara så
http://www.pixbox.se/alb_show_id1220118_page0.html
har en panna en albin kombi från 74 med 2 luckor.
pellets brännaren är monterad där oljebrännaren sitter.
när jag sotat då o då så ser de ut såhär i platsen man ved eldar.
ska de vara så
-
- Ungskog
Ser ut att vara fin färg på askan.Du har både fläkt och drag som flyttar askan vidare,så det är inte så konstigt att det flyttar sig.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
-
- Ungskog
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Ja, faktiskt. Det är ju så på sådana gamla dubbelpannor, att avgaserna från oljebrännkammaren, passerar genom vedbrännkammeren för att på så sätt kunna hinna med att ge ifrån sig energi. Ofta är övergången mellan oljebrännkammaren, och vedbrännkammaren mycket kort, så att i när du eldar pellets, så får du en ansevärd mängd flygaska som följer med över. Hur mycket beror ju på sotnings-/uraskningsfrekvens samt på skorstensdraget. Dragregulator är ett måste för såväl pelletseldning som oljeeldning. Bara på så sätt vet du att du har rätt drag, och får en effektiv, jämn förbränninggasapå skrev:ska de vara så

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Du har väl en kombipanna där veddelen och oljedelen är separata?
Tror du eldar med för stort luftöverskott. I min kombipanna blir bara en svag sotbestrykning i veddelen efter en vecka.
Har du ställt in brännare och dragbegränsare riktigt?
Tror du eldar med för stort luftöverskott. I min kombipanna blir bara en svag sotbestrykning i veddelen efter en vecka.
Har du ställt in brännare och dragbegränsare riktigt?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
dragbegränsare har jag inte för att förstår inte ett smatt om den och brännaren rullar på fint och åtgången av pellets 16kg säckar är ungefär 1 säck per dag när de varit som kallast.
själva utrymmet där brännaren är ser de fint ut grå aktig aska på väggarna.
ingen oförbränd pellets.
brännaren har jag själv ställt in för att om jag skulle ta nån från lokala firman säger dem bara att köp nytt allt från dem innan dem börjar ställa in.
samma när huvudkranen läkte i kåken tykte dem att gräva upp ledningen från kåken till komunens ledning sen skulle dem kommit och monterat allt klart.
no var de gamla goda olje eldning som regerar än.
om de inte var så dyrt och värma upp med de skulle jag gå tillbaks.
själva utrymmet där brännaren är ser de fint ut grå aktig aska på väggarna.
ingen oförbränd pellets.
brännaren har jag själv ställt in för att om jag skulle ta nån från lokala firman säger dem bara att köp nytt allt från dem innan dem börjar ställa in.
samma när huvudkranen läkte i kåken tykte dem att gräva upp ledningen från kåken till komunens ledning sen skulle dem kommit och monterat allt klart.
no var de gamla goda olje eldning som regerar än.
om de inte var så dyrt och värma upp med de skulle jag gå tillbaks.