Keramik

Skriv svar
MrBolli
Ungskog

Keramik

Inlägg av MrBolli »

Hej!
Snubblade över detta forum och tänkte varför inte testa :D
Har en TMV Alpha Keram Combi med Värmebaronen Pellets brännare,har haft detta ekipage i snart 7 år och det har funkat si och sådär,har fått byta brännarrör 2 ggr fläkt 3ggr ic kretsar och fråga mig inte hur många roster :shock:

Läste i en annan tråd om keramiken och där sades det att det vara bara att ta bort,så nu till den stora frågan:
Bör jag eller skall jag ta bort min keramik som sitter i änden på brännarkammaren?

Här är pannan:

Bild

Och Brännaren :shock: Bild
TMV Alpha Keram Combi-99+Laddomat och Acc Tank
Veckoficka,Viking Bio-04
Stenhus från 1938-150kvm+källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Keramiken är till för att isolera så om flamman slår i väggen kommer den inte att kondensera om keramiken är mellan.

Om flamman inte når så långt har keramiken knappast betydelse, vara sig den är där eller inte.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

@MrBolli:

Om du vill undvika att byta fläkt för ofta, så ge lagret till fläktmotorn en droppe symaskinolja inför varje vintersäsong. Om du får byta roster stup i kvarten, så betyder det att du har för hög förbränningstemperatur - alltså bränsleunderskott, så i sådana fall kan det vara befogat att öka matningen lite. Det att rören har fått bytas två gånger tolkar jag som att brännaren går fast på högeffekt - vilket tillsammans med bränsleunderskott ger trötthetsskador i stålet. Försök justera brännaren så att den går aningen "fett", och om du måste ha mycket effekt, så kan det vara en idé att låta den gå modulerande för på så sätt att spara rör och roster lite.

Byte av IC tyder på att din ÅF tar lättaste utvägen. Som regel vill man kunna undvika sådana kostsamheter om man bara håller brännaren ren och ser till att fläkten är smord.

Jag kör min Viking Bio på lågeffekt, och har märkt en markant nedgång i slitage på roster och brännarrör i jämförelse med första året då den gick fast på högeffekt. Jag är dessutom mycket petig med att rengöra brännaren efter varje förbrukat veckoförråd. Viking Bio är en brännare som behöver mycket omsorg och eftersyn, men om den får det så är det en arbetsvillig och bra brännare i min erfarenhet :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
MrBolli
Ungskog

Inlägg av MrBolli »

Tack så mycket för era snabba och intressanta svar,det är kanske dags att öppna bruksanvisningen igen :) och läsa en stund,eftersom den fungerar som den skall nu,men om jag fattar dig rätt Bergatorparen så menar du att om jag skiftar över till lågeffekt och inte modulerande så sparar det på brännaren? kan väl tillägga att jag har "fetat" upp den sen jag bytte det sista röret vilket övrigt medförde en del justeringar då det nya röret var ganska mycket tjockare material,dom första två var lika tunna som papper 8)

Mvh Bolli
Veckoficka,Viking Bio-04
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Rätt uppfattad. Om du kör modulerande, är det mer skonsamt än konstant hög effekt, och låg effekt är det mest skonsamma av de tre alternativen - i synnerhet eftersom den allra första generationen Viking Bio endast hade 15 kW, har jag fått lära mig nyss.

Jag med fick nya, tjocka brännarröret när de originala tunna sprack. Nu har jag eldat mer pellets på de där nya rören än jag gjorde på de gamla, och än så länge finns inga spår av slitage. Synd att ingengjörerna hos Värmebaronen inte tänkte på detta på en gång när de "skrämde upp" brännaren till 20 kW.

Det är aldrig fel att läsa genom manualen då och då, hellre. Man hittar ständigt nya saker. Det sägs ju att ju mer man lär sig, ju mer inser man hur mycket mer man behöver lära sig - ett ordspråk som verserar bland vetenskapsfolk :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
MrBolli
Ungskog

Inlägg av MrBolli »

Man kan ju då undra varför rosterna spricker alltid på samma ställe,precis vid det borrade hålet :shock:
Har varit i kontakt med VB ett antal gånger och påtalat problemen med min brännare,då jag snart har haft den i 7år så får den nog räknas som första generationen.
Och enligt VB så skall brännarröret hålla för ca10-12 ton pellets (det tunna röret) och det är normalt med byte av roster 3-4 ggr per år :?
Den informationen fick inte jag iallafall när jag köpte den :?
Lite lustigt för imorse när jag gick ner för att kolla i pannrummet nog fan så lös den förbannade röda lampan igen-misslyckad start,så det blev ingen skönsång i källaren idag
Där fick jag för att jag sa att den gick perfekt :(
Kollade i röret och det var tomt,min misstanke är att fläkten har blåst ut lågan.Startar om sen går den igen
Jag är faktiskt duktig på att rengöra hela systemet ungefär var 10:e dag och brännaren blir alltid tryckluftsblåst i gång i månaden.
Kan det vara så att det är elektroniken som "missar" att starta skruven?
Veckoficka,Viking Bio-04
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

En bra ide att ta bort modulerande körningen.
I den här tråden, inlägget av Fredrik Wizard finns lösningen till hur man får till vanliga normala brännarinställningar.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?p ... 5d5c#63078

Hur långt du kan gå ned i effekt avgörs av rökgastemperaturen en bit ned från skorstenstoppen.

Har du inte haft luftöverskott i förbränningen om du gjort av med 3-4 roster per år?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
MrBolli
Ungskog

Inlägg av MrBolli »

Glömde att säga det att jag hade luftläckage mellan panna och hållare till brännaren :oops:
Fixade till det sen gick rosterförbrukningen ned.
Ni andra som har Viking Bio hur många roster gör ni av med?
För närvarande ligger jag på 2-3 per år
Veckoficka,Viking Bio-04
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Lite tips till er med problem med känsliga brännarör...Jag skulle tro att röret håller längre om det får vara en liten beläggning i röret?...Obs!luftslitsar/hål mm skall ju såklart vara öppna ..(Tåls att testa iaf.. :wink:

Själv så sparar jag alltid lite sot kvar när jag rengör kaminen med grovis...Det för lättare upptändning och hållbarhet...

all välmening!!
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar