Se brännarlågan???

Skriv svar
Batti
Gallringsobjekt

Se brännarlågan???

Inlägg av Batti »

Hej!
Skrivs mycket om att justera pelletsbrännaren efter färgen på lågan.
Antar att de är olika modeller som man kan göra detta på för jag har inte hittat något titut hål på min. (Effecta Pellets 200 med Iwabo Villa S1.....)
Någon som vet om finns något sätt för mig att se detta :?:
Effecta Pellets 2000 med Iwabo Villa S1
Enplans villa 150 kvm från 1962
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

En del brännare kan man se lågan på om man lossar slangen, vet ej om det går på din, en del pannor har siktglas eller titthål där man kan se lågan, om inget av dessa alternativ funkar så är det inte så lätt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Det är nog före detta vedeldare som tror att man kan ställa in brännaren genom att titta på lågan. Du får göra som oss andra, ställa in förbränningen mha. skorstensröken.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla!!

Här finns en fallgrop !!!
OBS!!

Luft får ej komma in där det går att se lågan och förbränningen
Lågan ändrar sig direkt och förutsättningen för in trimningen av förbränningen uteblir !!

Vist går det att ställa in pellets brännaren efter lågans utseende!!

Tips
Det finns glas som klarar värme som går att använda
finns att köpa hos glasmästare ( keramiskt glas )

Men tänk på att det måste sitta helt tätt inge luft får gå vid sidan om glaset. det är en mindre mängd luft än man kan tro som behövs
för att in trimningen ska bli fel!!
Tillverkar rökgasutrustning
croytos
Fröträd

Inlägg av croytos »

Måste man inte se lågan från sidan för att det ska gå att ställa in efter lågan?
Tycker det fungerar bra med skorstensröken annars.
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
Batti
Gallringsobjekt

Inlägg av Batti »

Menar ni färgen på skorstensröken då?
Går för närvarande på rökgastermometer samt askan, men de är här som jag inte riktigt blir nöjd. Under en veckas tid (sotar veckovis) ligger rökgasen från 170-180 grader nysotad, till 240 c i slutet på veckan. Askan ser rätt bra ut.
Men då jag även provat att sänka matningen ett steg tycker jag att pannan blir både mer ekonomisk och får ett mindre spann på rökgasen (160-200 C) på samma intervall. Men då får jag istället sintring ( en kaka i koppen, dock inte jätte hård) samt en del oförbrända pellets inne i kammaren.
Tyckte därför de kunde, om de varit möjligt, intressant att se ljuslågan om man nu kunnat gjort de..... :D
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Enkla tips för hemjustering som funkar bra för mig.
Ryker det ur skorstenen, minska matning till det slutar.
Kolla askan. Svart: minska lite till. Grå/brun: kör på och kolla igen efter några dagar. Kolla rökgångar och turbulatorer: Om de är övervägande belagda med ett fint grått damm med endast sista delen svart så har du en bra förbränning. Om det är svart hela vägen: fortsätt minska.
Om du inte ser något sotigt utan bara grått överallt så har du sannolikt för mager blandning, öka då på ett snäpp.
Om man som jag har en övermatad brännare med en högst oexakt skruv så
når man över tid en mycket bättre inställning än vad den bäste proffsjusterare någonsin kan uppnå efter en halvtimme i pannrummet.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Batti
Gallringsobjekt

Inlägg av Batti »

Okey, tack för de tipset!
Ska jag följa med med fläkten när man minskar eller ökar matningen, eller vad brukar man säga?
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Med fläkten ställer man effekten! Om effekten är rätt, rör man inte fläkten. Och förbränningen ställer man med matningen.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Matningen har 9 fasta lägen. Välj först en matning som ger rätt effekt. Justera sedan fläkten så förbränningen blir bra (minska fläkt tills det börjar ryka svart och sedan justera uppåt tills röken försvinner.
Effekten kan du mäta upp om du samlar alla pellets som kommer ur slangen i 3 minuter när brännaren går och matar brännaren för hand samtidigt. Väg de pellets som kom ut i gram och dividera med tio så har du ungefärliga effekten i kW.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Skriv svar