kanske den samlade erfarenheten på forumet kan hjälpa mig?:
Fakta: Har en A3 från -97 som tjänat familjen i 10 ½ år. Under åren har detta gjorts:
- 2000 Köpt fastighet med Ecotec A3 monterad i CTC 265B
- 2001 Bytt panna till Focus Pe20
- 2008 Internmotor och växellåda bytt
- 2009 Rör ditsvetsat mellan tilluftsfläkt och internskruv efter bekymmer med bakrök
Nuvarande status:
- Internskruven börjar, i mitt tycke, bli sliten. Servicekillen tyckte allt, inkl internskruv, såg OK ut 2009.

- Tilluftsfläkten börjar låta lite illa samt upplever jag att den blåser lite dåligt - ny är beställd.
- Slussvingarna är nya, byttes för ca 1 mån sedan pga bakrök. De utbytta var OK så det var onödigt byte.
- Hela systemet rensades från spån sommaren 2010.
- Panna, brännare och rökgaskanal nyrengjort (igår)
- Internskruven har fastnat en gång senaste året pga packad spån.
Problem:
Brännaren har ibland svårt att hålla nivån i brännkoppen, kanske 1-3 ggr/dygn.
När nivån blir för låg händer följande:
- Glöden falnar och ibland kan pannan ej tända (har hänt en gång på en månad - inatt då koppen var helt tom)
- Röret för internskruven blir varmt, kan ej hålla fingrarna på det någon längre stund i extremfall. Har även löst på bakbrandsvakt vid ett tillfälle. (Inatt var dock röret kallt)
- Bakrök, åtminstone tror jag att det inträffar vid dessa tillfällen?
Fråga: Enligt Er, mera erfarna Ecotec-eldare, beror bekymren på dålig tilluftsfläkt, sliten internskruv eller kanske något helt annat som bör kollas?