Problem med gammal Ecotec A3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Problem med gammal Ecotec A3

Inlägg av jerjo »

Hej,
kanske den samlade erfarenheten på forumet kan hjälpa mig?:

Fakta: Har en A3 från -97 som tjänat familjen i 10 ½ år. Under åren har detta gjorts:
- 2000 Köpt fastighet med Ecotec A3 monterad i CTC 265B
- 2001 Bytt panna till Focus Pe20
- 2008 Internmotor och växellåda bytt
- 2009 Rör ditsvetsat mellan tilluftsfläkt och internskruv efter bekymmer med bakrök

Nuvarande status:
- Internskruven börjar, i mitt tycke, bli sliten. Servicekillen tyckte allt, inkl internskruv, såg OK ut 2009.

Bild

- Tilluftsfläkten börjar låta lite illa samt upplever jag att den blåser lite dåligt - ny är beställd.
- Slussvingarna är nya, byttes för ca 1 mån sedan pga bakrök. De utbytta var OK så det var onödigt byte.
- Hela systemet rensades från spån sommaren 2010.
- Panna, brännare och rökgaskanal nyrengjort (igår)
- Internskruven har fastnat en gång senaste året pga packad spån.

Problem:
Brännaren har ibland svårt att hålla nivån i brännkoppen, kanske 1-3 ggr/dygn.
När nivån blir för låg händer följande:
- Glöden falnar och ibland kan pannan ej tända (har hänt en gång på en månad - inatt då koppen var helt tom)
- Röret för internskruven blir varmt, kan ej hålla fingrarna på det någon längre stund i extremfall. Har även löst på bakbrandsvakt vid ett tillfälle. (Inatt var dock röret kallt)
- Bakrök, åtminstone tror jag att det inträffar vid dessa tillfällen?

Fråga: Enligt Er, mera erfarna Ecotec-eldare, beror bekymren på dålig tilluftsfläkt, sliten internskruv eller kanske något helt annat som bör kollas?
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Hur ser själv "metallbladen" ut i fläkten? Är de rengjorda någon gång? Vet av erfarenhet att det samlas damm och finpartiklar som efter en tid försämrar fläktens "blås". En liten tandborste eller likvärdigt är bra att ha vid rengörning samt lite försiktighet så att metallbladen inte böjs. Sedan skulle det inte skada om lagren i fläkten fick en droppe olja, gissningsvis så försvinner oljudet i fläkten då. Symaskinsolja brukar rekommenderas men jag skulle tro att all typ av olja fungerar, ju bättre den är på att krypa in i springor dessto bättre.

Har du tagit ut internskruven och rengjort den från koks någon gång? Koksbildning försämrar matningen.

Om du lätt/ofta får ut rök "bakvägen" trots ny eller bra slussvingar kan det finnas beläggningar i slussen som gör att vingarna tätnar dåligt. Speciellt i hörnen kan det finnas beläggningar. När jag rengjorde min gamla A3:a från beläggningar så blev den mycket bättre på att hålla kvar glöden i brännarkoppen dessutom så fick jag mindre rök via bakvägen. Otäta slussvingar ger ett luftflöde genom brännaren som dels kan ge bakbrand och utlöst värmekontakt men också göra att glöden försvinner eller bränner upp en hel del pellets nere i matningsröret så att det blir en massa koks på skruven som i sin tur matar dåligare.

Deta var några skaer som du kan prova, hoppas de gör att din brännare går bättre. Sedan kan det vara så att din internskruv behöver bytas. Min A3:a fick en ny skruv när den var ca 1 år gammal efter en bakbrand som eldade upp slussvingarna, irdioderna mm. Efter det så har den gått 11,5 år med den skruven och den ser fortfarande bra ut.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Inlägg av jerjo »

Nej, metallbladen på fläkten är aldrig rengjorda men ser OK ut, tycker jag.
Har blåst dem med tryckluft iofs men det lossar ju inte på det som ev sitter fast.

Betr. olja så har det yttre lagret fått symaskinsolja, det andra kanske har fått, lite svårt att komma åt - får väl prova med t ex 5-56?
Nåväl, en ny fläkt är beställd så den biten kommer att fixas under nästa vecka.

Internskruven har ALDRIG demonterats men det kanske är lika bra att verkstaden får byta den till en ny? Detta eftersom jag tycker att de yttersta "skrynklorna" är nedslitna samt att jag har haft EN fastkörning.

Beläggningar i internförrådet kollade jag efter när jag bytte slussvingar, tyckte det såg bra ut men blir nog till att kolla igen för säkerhets skull - det låter ju nästan troligt att detta kan vara felet.
Som sagt; mitt största bekymmer är ju att glödbädden försvinner!

Jag börjar med att kolla efter beläggningar i internförrådet och fortsätter med fläktbyte. Sedan blir det en provperiod för att se om dessa åtgärder räcker.
Om inte så får verkstaden byta internskruven! Kanske beläggningar på internskruven gör att pellets ej matas fram i tillräcklig mängd?

Tack för Dina visa råd!!!
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Inlägg av jerjo »

Förresten, tvättar man ren slussen med T-röd eller vad är lämpligt att använda?
Och vad tätar man lämpligen med mellan sluss och lock?
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag provade med T-röd i slussen men det hjälpte inte beläggningen satt som "berget". Tillslut tog jag löddrande svinto och då försvann beläggningen efter att jag hade fått gnida en bra stund. Beläggningen var tillräckligt tjock för att störa tätningen i slussen. När det gäller locket till slussen så gav min packning upp för länge sedan. Först provade jag med silicon tättade jättebra tills jag skulle ta isär slussen nästa gång. Då håll jag inte på att få loss locket...... Då provade jag vanlig latexfog,det tätar bra det också men det släpper när man skall öppna nästa gång, vilket underlättar.

När du skall smörja fläkt lagret ta inte 5-56 det smörjer bara för stunden, ger ingen långtidsverkan dvs värdelöst för fläkten. Vanlig motorolja är bättre......

Har du kört fast internskruven så har du antagligen beläggningar i matarröret som skruven går i. Då blir rörarean mindre och skruven matar mindre pellets. Låter som om du skall demontera skruven och rengöra den samt röret. En slät insida på röret "bromsar" inte pelletsmatningen. Passa då också på att kontrollera så att den extra luftmatningen på matarröret verkligen är öppen. Min brännare gick mycket sämre då det lilla röret hade tätnat, vilket det faktiskt kan göra. Det var lite krångligt att få rent faktiskt, då det hade fastnat något i hålet som sedan hade koksat ihop sig.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
LO
Entusiast!
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 19:15
Ort: Österlen, Skåne

Inlägg av LO »

Jerjo, din brännare är ju äldre än min, så jag är inte säker på att de ser likadana ut, men skriver detta uti fall att . . . .

Tänkte på det Roli skrev om ”extra luftmatningen på matarröret” eller som jag kallar det ”övertrycksrör”.

Jag hade för ett tag sedan problem med att pelletsen brann ”bakåt” i matarröret, något liknande ditt problem jerjo.
I och för sig var slussvingarna ganska slitna och jag hade ordentlig beläggning i slussen, just som roli skriver, så det var nog huvudorsaken,
men efter tips, borrade jag ett hål på ”övertrycks- röret”, som du kan se på bilden, tog en ganska styv ståltråd,
gjorde en 90 graders böj i ena ändan, satte den andra ändan av ståltråden i en borrmaskin och sen körde jag i röret på båda hållen.
Det hade fastnat lite avlagring i rör-mynningen till matarröret. Efter rensningen satte jag bara en plåtskruv i hålet och allt blev bra.

Bild

Bild
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Inlägg av jerjo »

Tack Roli och LO för goda råd!
Får erkänna att jag varit lat, detta eftersom brännaren fungerat klanderfritt några dygn.

LO: Jag har ett rakt rör, eftermonterat, och detta rensade jag med en skruvmejsel för några dagar sedan - en klar fördel med ett rakt rör! Skall dock kolla röret en gång till när nya fläkten skall monteras - har inte fått hem den ännu.

Roli:Tack för tipset med Svinto, Skall ta hand om detta i samband med fläktbyte. Betr. tätning så har jag gummiduk liggande, det borde väl vara ett bra packningsmaterial?
Har kollat nivån i brännkoppen precis när brännaren stannat pga uppnådd panntemperatur och då är nivån bra så matningen verkar ju räcka.
Som sagt, det är när brännaren skall tända nästa gång som det, ibland, är dålig nivå i koppen.
Detta beror säkert på otät sluss, kan ju vara både vingar avsaknad av bra tätning mellan lock och sluss.
En annan tanke kanske kan vara att en "slö" fläkt gör att glöden tränger djupare ned i koppen - eller vad tror Ni?

Hjälper inte rengöring vid slussvingar, ny fläkt och koll av rör för tilluft till internskruv så återstår nog bara själva internskruven.
Efter 12½ års drift så är det nog lika bra att få den bytt?
Antar att det enklast görs på verkstad och inte vid ett hembesök?
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Här har LO varit igång med att slita loss en internskruv - förvisso från en A4, men principen är ju den samma. Mycket nöje:

http://www.youtube.com/watch?v=65QMYEreWvY
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Byta internskruv är inte svårt, det fixar du själv.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Inlägg av jerjo »

Får väl fundera på "själv"-byte av internskruv.
Brukar alltid vara något verktyg som saknas när man ger sig på såna saker enligt min erfarenhet. Sedan står man på verkstaden. och skäms, med en halvskrotad brännare.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det enda special verktyg som du behöver är nog en spårringtång för att ta bort lagret. Nu behöver du inte ta bort lagret för att byta internskruven men när du ändå har demonterat brännaren så skadar det inte att ta loss lagret och känna på det så att det fortfarande går jämnt och inte hugger eller konstigt. För då kan det vara idé att byta detta samtidigt.

Annars behövs det skruvmejselar, fasta nycklar/skiftnyckel och insexnycklar för att demontera skruven.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Rörande smörjning av fläkt:
Om det är sinterlager är symaskinolja grejen! Motorolja sugs inte i lagret och 5-56 smörjer inte.

"Sinter" betyder att det är gjort av små metallkulor som är pressat ihop och uppvärmd så att de blir en fast enhet som är porös, oljan ska alltså tränga in och ligga där som i en svamp.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

5-56 kan vara bra att använda inför smörjningen eftersom den renar ytorna. Men symaskinolja är ett måste. Motorolja vill jag starkt avråda eftersom den binder smuts och faktiskt kan få axeln att rotera trögare
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Inlägg av jerjo »

Tack för alla goda råd, nu skall jag bara få tummen ur ........ ;-)
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Ask
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 16 mar, 2008 20:00
Ort: Österlen

Inlägg av Ask »

Problemet med att det brinner bakåt så att nivån blir för låg i koppen kan bero på att kullagret till skruven är kass och det drar tjyvluft genom det.
Focus PE20
Ecotec A4
Hembyggt förråd, ca 600 kg
Skriv svar