Borös solfångare har högre maxeffekt än vad de lovar....inte för att maxeffekten är speciellt intressant på en årsbasis, men ändå.
Dom lovar max 6kW från 4st paneler(som jag har) vid 45 graders vinkel.
De senaste dagarna har mina gett 22-23 graders differenstemp som max vid 5L/minut.
Detta blir ju 7.6kw till 8kw effekt om jag inte räknar fel... och mina solfångare ligger på ett 27 graders tak.
Men som sagt ovan, maxeffekten i sig vid sommarvärme ute är ju inte så intressant.
Borö SRC
Borö SRC
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
En liten fundering: 45 graders taklutning är inte det en bra lutning på årsbasis. På vintern fångas den relativt lågt stående solen bra av en mera "upprättstående" solfångare, medans på sommaren så tappar solfångaren lite i effekt pga vinkeln, men det gör inget eftersom det finns bra med överskotts sol.
Monterar man istället solfångaren med en lägre vinkel (t.ex 27 grader som för dig) så tappar solfångaren i effektivitet på vintern eftersom det blir en mindre yta som solen "projektionsmässigt" träffar. Men på sommaren så ger solfångaren mer då solen står "högt" och solfångaren ligger mera "plant".
Det siffror som tillverkare/försäljare lämnar är väl någon form av medelvärde över året, kanske över flera år. För SP räknar väl på någon förutbestämd solinstrålning vid Stockholm om jag minns rätt.
Då kan väl effekten från solfångarna variera lite upp och ner beroende på var i landet de är monterade, vilken lutning de har och när på året man gör sin mätning.
Själv ligger mina solfångare på ett 23-graders tak om jag inte minns helt fel.
Monterar man istället solfångaren med en lägre vinkel (t.ex 27 grader som för dig) så tappar solfångaren i effektivitet på vintern eftersom det blir en mindre yta som solen "projektionsmässigt" träffar. Men på sommaren så ger solfångaren mer då solen står "högt" och solfångaren ligger mera "plant".
Det siffror som tillverkare/försäljare lämnar är väl någon form av medelvärde över året, kanske över flera år. För SP räknar väl på någon förutbestämd solinstrålning vid Stockholm om jag minns rätt.
Då kan väl effekten från solfångarna variera lite upp och ner beroende på var i landet de är monterade, vilken lutning de har och när på året man gör sin mätning.
Själv ligger mina solfångare på ett 23-graders tak om jag inte minns helt fel.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Du har la ritat kåken själv om jag inte minns felRoli skrev: Själv ligger mina solfångare på ett 23-graders tak om jag inte minns helt fel.

Det är helt sant som du säger, och jag misstänker att det är därifrån den högre MAX effekten kommer.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Har för mej att det är i Östersund..Roli skrev:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd