Hej jag undrar om det skiljer mycket på pelletsförbrukningen beroende på vilken brännare man har?
Anledningen till att jag frågar är den att min brännare är ca 12 år så hade det gjort stor skillnad på förbrukningen att byta brännare?
Pelletsförbrukning!
Pelletsförbrukning!
Senast redigerad av MCmekare den mån 14 feb, 2011 15:16, redigerad totalt 2 gång.
Panna:Focus PE 30
Brännare:Iwabo Villa S
Brännare:Iwabo Villa S
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag skulle nog tro att det inte är likgiltigt för pelletsförbrukningen vad det är för brännare man har. Samtidigt är det svårt att säga att den eller den brännaren är mer ekonomisk eftersom en och samma brännare vill bete sig annorlunda från den ena pannan till den nästa.
Men man kan säga så här: Ju smidigare en brännare är i form av möjligheter att påverka effektuttaget, ju mer ekonomisk är det möjligt att få den. Två exempel: Ariterm BeQuem har ett stort utrymme för att kunna konfigurera den till just ditt hushåll. Samma gäller Swebo PB20 som även den kan konfigureras mycket nära det optimala.
Sedan finns Janfire NH som även den kan nå både högt och lågt, och som kan modulera effekten i små steg. Men smakar det, så kostar det: Janfire NH kostar med skruv mellan 26 och 27 000 kronor - vilket är en god del mer än du får ge för de två andra jag nämnde.
Men som sagt: Det är viktigt att panna och brännare kan lira ihop. Kan de det, så har det stor betydelse för bränsleekonomin.
Men man kan säga så här: Ju smidigare en brännare är i form av möjligheter att påverka effektuttaget, ju mer ekonomisk är det möjligt att få den. Två exempel: Ariterm BeQuem har ett stort utrymme för att kunna konfigurera den till just ditt hushåll. Samma gäller Swebo PB20 som även den kan konfigureras mycket nära det optimala.
Sedan finns Janfire NH som även den kan nå både högt och lågt, och som kan modulera effekten i små steg. Men smakar det, så kostar det: Janfire NH kostar med skruv mellan 26 och 27 000 kronor - vilket är en god del mer än du får ge för de två andra jag nämnde.
Men som sagt: Det är viktigt att panna och brännare kan lira ihop. Kan de det, så har det stor betydelse för bränsleekonomin.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25