Optovakten - vilken komponenttyp?
Optovakten - vilken komponenttyp?
Hej
Har en fråga, är det någon av er som vet vilken typ av fotomotstånd det sitter i optovakten?
Har hittat dessa (se bild) men vet inte värdet på motståndet. Har sett olika värden i olika forum.
Lyckades även få sändaren i nivåvakten att fungera med en vanlig, transparant, IR-sändare för vanliga fjärrkontroller. Mottagaren är dock original.
http://www.grafex.se/flyern/optovakt.jpg[/url]
Har en fråga, är det någon av er som vet vilken typ av fotomotstånd det sitter i optovakten?
Har hittat dessa (se bild) men vet inte värdet på motståndet. Har sett olika värden i olika forum.
Lyckades även få sändaren i nivåvakten att fungera med en vanlig, transparant, IR-sändare för vanliga fjärrkontroller. Mottagaren är dock original.
http://www.grafex.se/flyern/optovakt.jpg[/url]
EcoTec A3 20kW (äldre) • Mescoli Combifire • Timmerhus från 1914, 270 kvm med stenkällare.
Ville det inte vara bättre att lägga in ett kort på sensorn istället för ett gäng LED?
Personligt tror jag att en IR-fotodiod/transistor skulle vara grejen om man nu ska ha sånt.
Personligt tror jag att en IR-fotodiod/transistor skulle vara grejen om man nu ska ha sånt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vet inte vad det är för typ. Men jag kan göra en mätning på min gamla A3:a i kväll om du är intresserad.
Det får bli "mörker" värdet som jag kollar. De andra lär nog blir lite konstiga då jag inte har någon lux-mätare.
Det får bli "mörker" värdet som jag kollar. De andra lär nog blir lite konstiga då jag inte har någon lux-mätare.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Det är någon av fotomotstånden från bilden som sitter i optovakten (i alla fall min). Behöver veta vilket värde som den ska ha. Tror att det är femte eller sjunde uppifrån (bilden) som det ska vara.Icecap skrev:Ville det inte vara bättre att lägga in ett kort på sensorn istället för ett gäng LED?
ROLI: Hade du kunnat mäta den så hade det varit suveränt! Det är nog bara mörkervärdet som spelar någon roll i optovakten, ljuset varierar ju i brännaren så är det bara över ett visst (lågt) värde så ska det nog funka.
100:- för 10 st är ju ingenting. Jag har två st glastuber som jag kan växla mellan, sen trycka i lite silikon i baken (på tuben alltså) så är den nog som ny igen.

EcoTec A3 20kW (äldre) • Mescoli Combifire • Timmerhus från 1914, 270 kvm med stenkällare.
Jag skall försöka fixa det i kväll.
Går den (fotomotståndet) sönder ofta hos dig eftersom du har två stycken glastuber liggande?? Känns som om det är något galet med din brännare om de går sönder ofta.
Jag har aldrig gjort något med mitt fotomotstånd i min brännare under de 12,5 år som jag hade den i drift. Nu står den som reservdelsmaskin till min Bioline som jag köpte begagnad i somras.
Går den (fotomotståndet) sönder ofta hos dig eftersom du har två stycken glastuber liggande?? Känns som om det är något galet med din brännare om de går sönder ofta.
Jag har aldrig gjort något med mitt fotomotstånd i min brännare under de 12,5 år som jag hade den i drift. Nu står den som reservdelsmaskin till min Bioline som jag köpte begagnad i somras.
Moderator
Den förra ägaren hade en A3 15 kW som reservdelsmaskin och jag tog optovakten från den när den som satt i min 20 kW började krångla.
Den som sitter i nu litar jag inte riktigt på, tror inte den var riktigt 100, så jag tänkte testa byta motståndet i den första och se om det hjälper.
Försök att inte använda citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir svårläst och oöverskådligt vid mycket citerande. Citering borttagen. / Roli moderator
Den som sitter i nu litar jag inte riktigt på, tror inte den var riktigt 100, så jag tänkte testa byta motståndet i den första och se om det hjälper.
Försök att inte använda citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir svårläst och oöverskådligt vid mycket citerande. Citering borttagen. / Roli moderator
Det fotomotståndet var inte lätt att få ett bra mätvärde på....
Resistansen ökade hela tiden under mätningen tills mitt instrument slog i botten vid 32M ohm och det värdet har ju ingen av de motstånden i din tabell.
Om man tittar på värdena vid 5 sek mörker så hamnar mitt fotomotstånd på ett värde på 0,5-1M ohm som varierar lite mellan mätningarna.
Värdet vid 1 sek mörker kan jag inte kontrollera eftersom mitt instrument automatiskt byter mätområde och detta tar 2-3 sek....
Det kanske inte är så känsligt med vilket fotomotstånd som man väljer.
Tror nog att det fungerar med både nr 5 eller 7 som du föreslog tidigare.
Resistansen ökade hela tiden under mätningen tills mitt instrument slog i botten vid 32M ohm och det värdet har ju ingen av de motstånden i din tabell.
Om man tittar på värdena vid 5 sek mörker så hamnar mitt fotomotstånd på ett värde på 0,5-1M ohm som varierar lite mellan mätningarna.
Värdet vid 1 sek mörker kan jag inte kontrollera eftersom mitt instrument automatiskt byter mätområde och detta tar 2-3 sek....
Det kanske inte är så känsligt med vilket fotomotstånd som man väljer.
Tror nog att det fungerar med både nr 5 eller 7 som du föreslog tidigare.
Moderator
Varsegod, hoppas att du blev lite klokare....
Återkoppla gärna hur det gick med proven av fotomotstånden.
Dat kan alltid hjälpa någon som får problem i framtiden.
Återkoppla gärna hur det gick med proven av fotomotstånden.
Dat kan alltid hjälpa någon som får problem i framtiden.
Moderator