Motorn orkar inte dra skruven
Motorn orkar inte dra skruven
Jag har ett eget byggt förråd med bottenskruv från Mafa. När jag var bortrest slutade givaren som kollar om pellets finns i vid brännarn att fungera. Det resulterade i att motorn fortsatte att mata pellets tills motorskyddet slog ifrån. Givetvis har nu massor av pellets stockat sig i röret vilket gör att motorn inte orkar mata (om nu inte motorn har tagit skada). Jag kan köra igång motorn ibland men den matar bara några sekunder innan den stannar). Jag har läst lite vad folk har skrivit och det verkar som jag måste tömma förrådet och kanske tom dra ut fjädern för att få ut pellets. Båda delarna är tok-jobbiga eftersom förrådet är på 5 ton och halvfullt, samt fjädern är ca 5 meter. Finns det något annat att göra? Någon som känner igen detta?
Jag har ingen erfarenhet av detta men JAG skulle testa att avsätta en dag till all lösa detta.
Går det att knacka på skruvens rör? Hade det gjort så hade jag testat att knacka från ena ändan till den andra, slå på motorn och låta den köra just bara ett par sekunder.
Sedan knacka igen, slå på ett par sekunder osv.
På detta vis ville jag hoppas att få hela skiten att vara mindre packat och då till slut flyta som vanligt.
Det ville nog betyda att jag ville koppla slangen bort från brännaren och låta all pellets rinna ner i en hink som jag sedan ville tömma i förrådet eftersom.
Med lite tur skulle det nog klaras av på några timmar.
Går det inte att knacka på röret hade jag fixat så att jag plockade av motorn och hade en manuell möjlighet att driva skruven, då hade jag backat en aning och rullat fram en aning och allmän lirkat till det börjar flöda igen.
Går det att knacka på skruvens rör? Hade det gjort så hade jag testat att knacka från ena ändan till den andra, slå på motorn och låta den köra just bara ett par sekunder.
Sedan knacka igen, slå på ett par sekunder osv.
På detta vis ville jag hoppas att få hela skiten att vara mindre packat och då till slut flyta som vanligt.
Det ville nog betyda att jag ville koppla slangen bort från brännaren och låta all pellets rinna ner i en hink som jag sedan ville tömma i förrådet eftersom.
Med lite tur skulle det nog klaras av på några timmar.
Går det inte att knacka på röret hade jag fixat så att jag plockade av motorn och hade en manuell möjlighet att driva skruven, då hade jag backat en aning och rullat fram en aning och allmän lirkat till det börjar flöda igen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Det låter som om pellets har packat sej när utloppet av skruven. Knacka lite som Icecap skriver. Om du får av motor, så kan du forsöka dammsuga ut massan. Jag ville fokusera arbetet nära utloppet först. Om du bare kör motor så kan det packa sej ännu mera.
Senast redigerad av Rol-bi den sön 30 jan, 2011 14:26, redigerad totalt 1 gånger.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Hanewood: Och på vilket vis är det en nyhet? Vet du hur många gångar jag har gjort smarta saker - som i andra situationer visat sig vara urbota dumma?
Acceptera fakta: du är människa!
Acceptera fakta: du är människa!
Senast redigerad av Icecap den sön 30 jan, 2011 17:30, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Jag hade stopp i en betydligt kortare skruv och motorn orkade inte dra runt. Stoppet orsakades av att slangen var för mycket böjd och det började fastna pellets i slangen. Det hade då byggts upp med pellets mellan utloppet och motorn, den pelletsen var så hårt packad att det var bara spån. Efter det jag lossat motorn och rensat har det fungerat hela vintern.
108+45m², Exonom P20 UB, Swepell (TB mini) tidigare PellEco, Rinkaby Acktank 500L, Sol Sfinx vakuumrör.
Nu har jag fått loss den. Det var som för föregående skrivare, en massa pellets som blivit hårtpackad. Jag lossade tidigare lite för några dagar sedan på rörklämmorna nere vid intaget där plaströret börjar, för att eventuellt ge mer utrymme i slangen när jag försökte köra motorn. När jag idag körde motorn i omgångar med en massa hamrande på slangen emellan åt, hoppade tillslut platsslangen av och "proppen" välde ut. Så det var mer slarv än skicklighet som gjorde att jag fick ut skiten. När jag väl hade en glipa mellan metallen och plastslangen kunde jag slå lätt med en hammare för att få mer pelletsspån att rasa ut där. Så nu kan motorn köras utan problem, dock måste jag ta hjälp imorgon av min bror för att få på plastslangen och spänna fast den igen. Någon som trycker tillbaka och den andra som riktar in den.