Montera brännare. Har jag allt som behövs?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ivarzon
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 28 jan, 2011 12:56
Ort: Katrineholm

Montera brännare. Har jag allt som behövs?

Inlägg av ivarzon »

Hej!

Detta blir mitt första inlägg på detta forum, har dock läst en del här under vinterns gång.

Jag och min sambo köpte ett litet hus förra året som vi har helrenoverat sedan dess. Föregående ägare har under åren eldat med ved i kombipannan, detta är jag dock inte intresserad utav längre.

Fick nu tag i en fin, men begagnad, pellets brännare med diverse (alla?) tillbehör. Denna är tänkt att monteras i helgen med hjälp utav en god vän som monterat en brännare hos sig, dock utav ett annat märke. Fick med installations & driftsanvisningarna, så förhoppningsvis ska det gå bra.

Min stilla lilla undran är följande: Har jag fått med allt som behövs för att börja elda/montera brännare?

-Brännare
-Adapter/fläns att montera brännare i/på luckan
-Matarskruv och slang till brännare
-Veckoförråd
-Sladd mellan matarskruv och brännare
-Strömsladd till brännare
-Sladd till termostat, dock ej termostaten! Tänkte här använda den som redan sitter i pannans dopprör som är kopplad till laddomaten. Bör väl fungera?

"Varför kontaktar du inte en certifierad installatör istället?" Den frågan behöver ni inte ställa, anledningen är att jag gav 6500:- för brännare och kringutrustning. Ringde en lokal installatör, han skulle ha 5500:- för jobbet. Har man ett IQ över 5 så förstår man varför jag inte väljer det alternativet... :wink:

Så vad säger ni, har jag allt som behövs? När jag läser monteringsanvisningen så känns det som de, men det är aldrig fel att fråga en extra gång...
Ska också montera en dragregulator och en rökgastermometer då detta inte finns idag, detta får bli nästa vecka. Sedan tänkte jag låta någon kunnig komma och trimma in/finjustera brännaren.

Har även en ackumulatortank kopplad till pannan. Ska jag koppla bort den, och bara elda mot pannan? Eller är det effektivare att ha tanken kvar den? Verkar råda delade meningar om detta? (måste då även skaffa fler termostater och montera dessa i tanken..)

Tack på förhand! ..och förlåt för mina nybörjarfrågor. Alla måste vi börja någonstans.. :D

MvH
Martin
Mexitegel villa från 1944, 70m2 + 70m2 källare.
Euronom/exonom A-25 BXM Kombipanna -89.
Brännare: KMP PX21 -07
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Varför fick du inte med Termostatgiv :? ...den rekommenderar jag att du använder..eller skaffar !

Dragbegränsaren såklart..

Acken är väl hugget som :wink: ...Ingen inbesparing om möjligt lite starter/ slitage tändelement etc...
Senast redigerad av ronald den fre 28 jan, 2011 18:01, redigerad totalt 2 gång.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Brännarens termostatgivare måste du ha. Pannans egen termostat ger vanligtvis för liten hysteres och onödigt många starter.
Är det pannan som har 170 liter vatten och beredare på 90 liter ska du inte använda acktank. En acktank blir bara effektiv om pannan har liten vattenmängd.
Kanske får du ett bra askutrymme i pannan och då skulle det löna sig att installera en Bequem eller Ecotec Biomatic brännare så slapp du mycket jobb med pannan.

Klarar du av att installera brännaren och tjäna 5500 så klarar du nog injusteringen också och tjänar ytterligare 1200.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Du skriver att du har termostatsladden men inte termostaten.Vad menar du?Är den trasig så att känselkroppen är borta?Det är den som skall in i ett dykrör eller stoppas in mot överdelen av pannans topp.Sen bör du ha en "nödtermostat" som slår av strömmen ifall den inbyggda termostaten i brännaren falerar.
Du kan ju börja med att mäta upp startdosen till ca 3-3,5dl.Sen tar du bort slangen när brännaren går in i driftfas och mäter i t.ex en plastpåse som du bundit fast i slangen och kör i 10 min.Under tiden pillrar du ner lite pellets i fallröret,så att brännaren hålls igång.Får du t.ex 425gr så är det 425x6=2,55kg/tim.2,55x4,8=12kWh.Justera fläkten därefter,så att du får en gul låga.Då har du en grundinställning i alla fall.Tänk på att du får en annan inställning efter att du satt dit dragbegränsaren.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ivarzon
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 28 jan, 2011 12:56
Ort: Katrineholm

Inlägg av ivarzon »

Jo, jag vet att jag måste ha termostaten, och att den ska ner i dykröret (doppröret som jag kallade det..). Men denna "nödtermostat" är inget jag är bekant med? Vart/hur ska den placeras? Det får väl bara plats med en tormostatgivare i dykröret på pannan?

När jag frågade om termostatgivaren fick jag till svar: "-Han som monterade allt hade inte tid att hjälpa mig ta bort den, så jag klippte av sladden.. du kan ju köpa en ny termostat (känselkroppen..) för några hundringar, men sladden måste du ju ha.." Idag är huset sålt som brännaren kom ifrån..och jag vet bättre. :evil: Hur som helst. Det är inte pannans egna termostat jag tänkt använda, utan termostatgivaren som idag sitter i dykröret. Denna är kopplad till laddomaten så den känner av pannans temp och vet när den ska pumpa vattnet mellan acktanken och pannan. Om det inte fungerar att fimpa kablarna på denna befintliga termostat och koppla ihop den med sladden till orginaltermostaten som jag fick med, så beställer jag en ny termostatgivare.. (se nedan)

http://www.pelletsbilen.se/butiken/30-t ... meter.html

Pannans volym är på 290 liter, beredarens volym står det endast: BX 2L?


MvH
Mexitegel villa från 1944, 70m2 + 70m2 källare.
Euronom/exonom A-25 BXM Kombipanna -89.
Brännare: KMP PX21 -07
petmal
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 22:03
Ort: Norrtälje

Inlägg av petmal »

Du måste även ha ett överhettningsskydd, sitter i ett dykrör och bryter spänningen till brännaren vid överhettning av pannan. Finns på Forco:
8-1309..Överhettningsskydd KMP.........613 kr

http://www.forco.se/forco_butik/FORCO_TEXT08.htm
Bio-Sol Panna med KMP PX22
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Inlägg av psau »

Du kan använda den befintliga termostaten som överhettningsskydd, se till att ställa tempen högt på denna sen kopplar du elen till brännaren via denna.
Då bryter den om tempen blir oroande hög i pannan.

Enligt uppgift ska det vara en vanlig PT100 som används som termogivare men skaffa för säkerhetsskull den riktiga givaren.

Skälet till att du inte kan koppla den befintliga termostaten till brännaren är att termostaten som sitter där är just en termostat, dvs antingen på eller av.

Och givaren som hör till brännaren (ska höra) är en givare som ändrar motstånd i relation till pannans temperatur.
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Pannan måste väl ändå redan ha ett överhettningsskydd/maxtermostat?!?
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Skriv svar