Det kanske kan låta dumt då jag har fri tillgång till gratis ved då föräldrarna äger skog och eldar men jag vill verkligen inte hålla på med ved om jag kan slippa.
Dels för att undvika de dryga transporterna samt förvaringen men även för att det är mer jobb med tändning osv. Med en pelletskamin så kan jag styra den hur jag vill via telefonen, den kan ta hand om uppvärmningen när vi inte är hemma osv.
Visst, en vattenmantlad vedkamininsats får man för runt 20 000:- och urvalet är betydligt större känns det som.
Men pellets är ju så jäkla smidigt vad det gäller både förvaring (veckoförråd dolt i väggen, påfyllning via skafferi) och tändning OCH det är enkelt att installera själv med tanke på att det inte är samma krav på skorsten osv.
Men tanken finns där i bakhuvudet, den snåla människan i mig vill sätta fingret på beställningsknappen redan idag medan den praktiska människan avstår.
Jag var ner till en bekant som har en VVS-firma som även säljer pellets och kaminer och snackade lite pelletskamin idag men utbudet var lite för dåligt där. Han skulle se vad han kunde få fram men hittar jag något annat så tror jag säkerligen att han kan ta hem det åt mig.
En annan fråga gällande pelletskamin; Jag och tjejen har byggt en liten sommarstuga och jag sökte även bygglov för eldstad där men kraven säger att jag måste ha skorsten mynna ut 1 meter över taknock. Detta är väldigt jobbigt med en taklutning på 47 grader och kaminplatsen är vid yttervägg vilket resulterar i en skorstenshöjd på totalt 4,2 meter
Nu har jag inga planer på att behålla den långa skorstenen utan det blir endast vid besiktning men kan jag komma undan det helt så är jag glad.
Och då dyker ju genast pelletskamin upp i tankarna igen!
Det finns väl nån form av "dosa" man sätter utanför väggen och bara drar rökröret rakt bakåt från kamin?
Vad heter denna lösning och är det dyrt samt komplicerat att installera?
Tanken annars var att köpa en vedkamin på Bauhaus för 6000:- då jag inte vill slänga ut så mycket pengar på något vi utnyttjar 2-3ggr per år då jag ändå har monterat en effektiv luftvärmepump med underhållsvärme.
Finns det SMÅ och smidiga samt BILLIGA pelletskaminer som skulle passa mitt ändamål där? Utrymmet är ganska begränsat nämligen, bara en liten hörna på 1x1 meter där kaminen ska stå.
Pelletskamin insats köpes, gärna vattenmantlad.