hur gammal ska en brännare bli?
hur gammal ska en brännare bli?
Hur länge ska man elda med en brännare innan det blir mer ekonomiskt att skrota den?
För min egen brännare sätter jag gränsen vid Iwabo Villa S! som kom år 2002. Reservdelspriserna ligger inte bland de lägsta. Ett roster kostar 1100. Tändhällen omkring samma men i den kan man svetsa sprickorna som uppstår. Styrningen på den äldre Iwabo Villa S håller inte dagens klass.
När man läser här på forumet förvånas man över vilka summor folk är beredda till att lägga ut för att hålla liv i gamla brännare.
Ändå värre med de som införskaffar en gammal Internet brännare för dyra pengar och sedan får kosta på lika mycket i uppgraderingar, reservdelar och termostater. Här ska eldas pellets kosta vad det kosta vill!
Verkar också vara de brännartyper som omsätts mest på Blocket som orsakar sina ägare mest kostnader.
För min egen brännare sätter jag gränsen vid Iwabo Villa S! som kom år 2002. Reservdelspriserna ligger inte bland de lägsta. Ett roster kostar 1100. Tändhällen omkring samma men i den kan man svetsa sprickorna som uppstår. Styrningen på den äldre Iwabo Villa S håller inte dagens klass.
När man läser här på forumet förvånas man över vilka summor folk är beredda till att lägga ut för att hålla liv i gamla brännare.
Ändå värre med de som införskaffar en gammal Internet brännare för dyra pengar och sedan får kosta på lika mycket i uppgraderingar, reservdelar och termostater. Här ska eldas pellets kosta vad det kosta vill!
Verkar också vara de brännartyper som omsätts mest på Blocket som orsakar sina ägare mest kostnader.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Köpte min brännare från 2001 för 3000kr med matarskruv, en Ecotec A3, främst för att den verkar fungera bra i den pannan jag redan hade.
Pelletsförrådet byggde jag av material jag hade hemma, köpte väl skruv o vinklar för 150 spänn kanske.
Sen fick jag byta vingar i slussen, kostade väl under 300.
Expansionskärlet till pannan va slut så det gick väl på 700 spänn.
Har lagt ca 4000 på att få igång min gamla panna som komplement.
Sen installerade jag allt själv, tog någon vecka innan det gick perfekt, fick igång det någon dag efter Julafton vill jag minnas, har gått konstant sedan dess förutom ett stopp då värmevakten för bakbrand löste för ett par dagar sedan, hade kört 3 veckor utan att aska ur så det blev lite väl varmt i brännarutrymmet när det var fullt med aska antagligen.
Så lite drygt 4000 för brännaren som går som ett urverk och att få igång pannan då igen som stått i kanske 8 år, har eldat ett ton pellets utan bekymmer.
Tycker det är helt ok ?
Fick även med extra motor till skruv och matarskruv samt 2 "kugghjul" som verkar vara hårdvaluta i det priset jag gav. Brännaren ser inte nämvärt sliten ut heller. Sitter ver 1.8e cpu i också.
EDIT: kan tillägga att hade jag inte skaffat pelletsbrännaren hade jag behövt säkra upp från 20A till 25A för att klara vinterns strömtoppar, nu kan jag köra helt utan eltillskott och säkringarna fungerar inte som el-element i källaren längre
(det är 2lgh i huset och det finns bastu etc som tar endel ström därav 20Amps )
Pelletsförrådet byggde jag av material jag hade hemma, köpte väl skruv o vinklar för 150 spänn kanske.
Sen fick jag byta vingar i slussen, kostade väl under 300.
Expansionskärlet till pannan va slut så det gick väl på 700 spänn.
Har lagt ca 4000 på att få igång min gamla panna som komplement.
Sen installerade jag allt själv, tog någon vecka innan det gick perfekt, fick igång det någon dag efter Julafton vill jag minnas, har gått konstant sedan dess förutom ett stopp då värmevakten för bakbrand löste för ett par dagar sedan, hade kört 3 veckor utan att aska ur så det blev lite väl varmt i brännarutrymmet när det var fullt med aska antagligen.
Så lite drygt 4000 för brännaren som går som ett urverk och att få igång pannan då igen som stått i kanske 8 år, har eldat ett ton pellets utan bekymmer.
Tycker det är helt ok ?
Fick även med extra motor till skruv och matarskruv samt 2 "kugghjul" som verkar vara hårdvaluta i det priset jag gav. Brännaren ser inte nämvärt sliten ut heller. Sitter ver 1.8e cpu i också.
EDIT: kan tillägga att hade jag inte skaffat pelletsbrännaren hade jag behövt säkra upp från 20A till 25A för att klara vinterns strömtoppar, nu kan jag köra helt utan eltillskott och säkringarna fungerar inte som el-element i källaren längre

Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Det är väl den gamla "man vet vad man har men man vet inte vad man får" som gäller där.
Att det finns en massa begagnade skitbrännare till salu på nätet är väl logisk, fungerar den bra och stabilt är det väl ingen anledning att byta.
Samtidig är just pelletstekniken ganska ny jämförd med olja, alltså är brännare och förflyttning av pellets inte helt fri från barnsjukdomar än, detta kan nog få en o annan att vara "skeptisk" mot moderna brännare.
Lite som att hålla fast i sin gamla SAAB 96 (eller Volvo 240), det finns bilar som är mycket mer avancerade men fan om man kan meka dom själva, för vissa kan det vara skrämmande att bara titta under huven där.
En SAAB 96/Volvo 240 kan man få till att fungera igen med minimalt med verktyg och bara ett basalt kunnande, detta kan faktisk vara ett fullt giltigt argument för att hålla i det gamla beprövade.
Men visst är en modern bil trevligare när allt fungerar.
Att det finns en massa begagnade skitbrännare till salu på nätet är väl logisk, fungerar den bra och stabilt är det väl ingen anledning att byta.
Samtidig är just pelletstekniken ganska ny jämförd med olja, alltså är brännare och förflyttning av pellets inte helt fri från barnsjukdomar än, detta kan nog få en o annan att vara "skeptisk" mot moderna brännare.
Lite som att hålla fast i sin gamla SAAB 96 (eller Volvo 240), det finns bilar som är mycket mer avancerade men fan om man kan meka dom själva, för vissa kan det vara skrämmande att bara titta under huven där.
En SAAB 96/Volvo 240 kan man få till att fungera igen med minimalt med verktyg och bara ett basalt kunnande, detta kan faktisk vara ett fullt giltigt argument för att hålla i det gamla beprövade.
Men visst är en modern bil trevligare när allt fungerar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
De flesta brännare som säljs på blocket har inte bytts ut pga byte till ny pelletsbrännare, de har bytts pga ändrad uppvärmningsform.Icecap skrev: Att det finns en massa begagnade skitbrännare till salu på nätet är väl logisk, fungerar den bra och stabilt är det väl ingen anledning att byta.
De flesta av dem har gått i oljepannor, kombipannor eller vedpannor och i många fall gett ägaren mindre positiv inställning till pelletseldning.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Tror som Icecap där. Fungerar det bra och billigt så kör vidare med pellets.
De gamla brännare som inte håller måttet åker ut på Blocket när ägaren pga. dåligt fungerande brännare installerar värmepump eller fjärrvärme.
De gamla brännare som inte håller måttet åker ut på Blocket när ägaren pga. dåligt fungerande brännare installerar värmepump eller fjärrvärme.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
En klassisk fråga. Man kan, rent tekniskt hålla liv i en brännare så länge det finns reservdelar att tillgå. Ekonomiskt måste man avväga nyttan mot kostnaden. Om man under en vinter köper pellets för 16 000 kronor och reservdelar för 4 000 kronor, motsvarar det en kostnad per kWh om 80 öre om vi utgår från ett pelletspris om 2 800 kr/ton.
Ett litet tanke experiment: En pelletspanna från Gammelpannans Vänner, har en verkningsgrad på, låt oss för enkelhetens skuld säga, 75 % Det innebär att 25 % är förlust. En elkassett har en verkningsgrad om 98 %, alltså en förlust på måttsamma 2 %.
Med 80 öre per kWh för pellets, så kostar en förlust på 25 % om vi utgår från ett uppvärmningsbehov om 20 500 kWh, och en förlust om 7 000 kWh/år 5 600 kronor per år.
För elpatron, om vi utgår från rörligt pris om 1,75 allt inklusive under eldningssäsong 410 kWh/år 718 kronor (egentligen 717,50 - men 50 ören finns ju inte längre
)
Energiekonomiskt, så skulle elkassetten vinna, men penningekonomiskt vinner ändå den gamla svajiga oljepannan som fått efterutbilda sig till pelletspanna på ålderns höst. Tala om Arbetslinje
Så ser det alltså ut:
Gammal dödssjuk "pelletspanna" 27 500 kWh á 0,80 kronor = 22 000
(inklusive reservdelar till Blocket brännaren)
Elkassett 20 500 kWh á 1,75 = 35 875
Det blir alltså 13 875 billigare att fortsätta med "djurplågeriet" av en gammal panna som gärna vill få dö i lugn och ro, som ofrivilligt blivit arbetskamrat med en pelletsbrännare köpt för en spottstyvare på Blocket, och som önskar att den aldrig kommit till existens.
Men för denna besparing, så kan man lägga undan pengar i 3 års tid, och skaffa antingen sprillans ny brännare - eller panna. Idiotin i det hela är att det finns kapacitet i landet att alstra den el som behövs, men våra *host*harkel*grymt* "förtroendevalda" har valt att sätta sig i knäet till stora konglomeratiska företag som E-ON och Fortum, som ser till att vi inte får glädje av svensk el. Politikerna tänker på livet efter Riksdagen, så de blidkar de som kan förse dem med ett fortsatt liv på solsidan
Priset betalas av hushållen som tvingas tampas med eld och svavel till Domedagsottan upprinner

Ett litet tanke experiment: En pelletspanna från Gammelpannans Vänner, har en verkningsgrad på, låt oss för enkelhetens skuld säga, 75 % Det innebär att 25 % är förlust. En elkassett har en verkningsgrad om 98 %, alltså en förlust på måttsamma 2 %.
Med 80 öre per kWh för pellets, så kostar en förlust på 25 % om vi utgår från ett uppvärmningsbehov om 20 500 kWh, och en förlust om 7 000 kWh/år 5 600 kronor per år.
För elpatron, om vi utgår från rörligt pris om 1,75 allt inklusive under eldningssäsong 410 kWh/år 718 kronor (egentligen 717,50 - men 50 ören finns ju inte längre

Energiekonomiskt, så skulle elkassetten vinna, men penningekonomiskt vinner ändå den gamla svajiga oljepannan som fått efterutbilda sig till pelletspanna på ålderns höst. Tala om Arbetslinje

Så ser det alltså ut:
Gammal dödssjuk "pelletspanna" 27 500 kWh á 0,80 kronor = 22 000
(inklusive reservdelar till Blocket brännaren)
Elkassett 20 500 kWh á 1,75 = 35 875
Det blir alltså 13 875 billigare att fortsätta med "djurplågeriet" av en gammal panna som gärna vill få dö i lugn och ro, som ofrivilligt blivit arbetskamrat med en pelletsbrännare köpt för en spottstyvare på Blocket, och som önskar att den aldrig kommit till existens.
Men för denna besparing, så kan man lägga undan pengar i 3 års tid, och skaffa antingen sprillans ny brännare - eller panna. Idiotin i det hela är att det finns kapacitet i landet att alstra den el som behövs, men våra *host*harkel*grymt* "förtroendevalda" har valt att sätta sig i knäet till stora konglomeratiska företag som E-ON och Fortum, som ser till att vi inte får glädje av svensk el. Politikerna tänker på livet efter Riksdagen, så de blidkar de som kan förse dem med ett fortsatt liv på solsidan

Priset betalas av hushållen som tvingas tampas med eld och svavel till Domedagsottan upprinner

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
bebop: och du anser att folk med väl fungerande pelletsvärme bara plötsligt får för sig att investera 100.000:- eller mer för att det är roligt?
Det är nog ett litet antal som behövde platsen/inte orkade beställa/inte orkade släpa säckar/fick ett bra erbjudande/pannan rasade men det är nog försvinnande få i förhållande till dom som har haft år efter år av trubbel pga. fel i systemet.
Allt behöver ju inte vara brännarens fel, det kan ju vara att pannan och brännaren inte fungerar något vidare ihop, det kan vara transport mellan förråd och brännare som strular men oftast är det nog brännaren som är problemet.
Det är nog ett litet antal som behövde platsen/inte orkade beställa/inte orkade släpa säckar/fick ett bra erbjudande/pannan rasade men det är nog försvinnande få i förhållande till dom som har haft år efter år av trubbel pga. fel i systemet.
Allt behöver ju inte vara brännarens fel, det kan ju vara att pannan och brännaren inte fungerar något vidare ihop, det kan vara transport mellan förråd och brännare som strular men oftast är det nog brännaren som är problemet.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Tja förmodligen pajar inte allt på en gång o att byta nån del då o då svider mindre än att köpa ny brännare direkt..
Kan bara ta Bequem 15/20D så kostar styrkort/kretskortet ca 2000:-
Ombyggnadssats för kedjedrift ca 2500:-
Optovakt 250:-
Slussvingar 250:-
Fläkt 1100:-
Primärring 1600:-
Motor 2500:-
Så skulle man tvingas byta allt går det på ca 10500-11000:- men då har man en ny brännare, Tja 12000:- om man skulle behöva byta brännarskruv men då har man en helt ny brännare o jag tror inte allt detta pajar på samma gång/år..
Nu tvivlar jag på att man ska behöva byta kopp/primärring samt brännarskruv om man justerat brännaren rätt, Ser då ut som nytt dessa saker i kompisens Biomatic som brännt 85 ton pellets snart så med normal villaförbrukning ska det då hålla minst 14-17 år
Kan bara ta Bequem 15/20D så kostar styrkort/kretskortet ca 2000:-
Ombyggnadssats för kedjedrift ca 2500:-
Optovakt 250:-
Slussvingar 250:-
Fläkt 1100:-
Primärring 1600:-
Motor 2500:-
Så skulle man tvingas byta allt går det på ca 10500-11000:- men då har man en ny brännare, Tja 12000:- om man skulle behöva byta brännarskruv men då har man en helt ny brännare o jag tror inte allt detta pajar på samma gång/år..
Nu tvivlar jag på att man ska behöva byta kopp/primärring samt brännarskruv om man justerat brännaren rätt, Ser då ut som nytt dessa saker i kompisens Biomatic som brännt 85 ton pellets snart så med normal villaförbrukning ska det då hålla minst 14-17 år
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ja min nya men omoderna?brännare som jag tjänade in på 1.5-2 år ...Har jag lagt ut 2 för tändelement+1 st processor...ca 1300 kr på 7 år.. Ser inga som helst skavanker att ge med sig Har mycket kvar att ge!!....Ta i plåt.. 

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jag räknade lite på senaste leveransen. Det var 5 pall á 2.200:-, alltså 11 lax.
Ville muntra upp mig lite då det är mycket pengar för en arbetslös varför jag räknade ut vad samma mängd kWh skulle kosta i olja: 24.444:-!
Så med dessa 5 pall sparar jag alltså 13.444:- beskattade kronor! Det hjälpte på humöret faktisk.
Ville muntra upp mig lite då det är mycket pengar för en arbetslös varför jag räknade ut vad samma mängd kWh skulle kosta i olja: 24.444:-!
Så med dessa 5 pall sparar jag alltså 13.444:- beskattade kronor! Det hjälpte på humöret faktisk.
Är inte PK!
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
På tal om ålder, så finns det fortfarande brännare med "ryggsäck" - alltså påbyggd pelletsförråd från 1990 talet som fortfarande jobbar på. Rent tekniskt blir alrdig en pelletsbrännare gammal. Byter du rör och gavel på en rörbrännare, så har du redan där det volymmässigt mesta av brännaren utbytt. Själva "kroppen" är ju bara en liten pulverlackad låda av plåt, så den håller evigt. Så: De allra flesta pelletsbrännare från 2000 talet, har verkningsgrader på gott över 90 %, vilket bådar för att det kan vara lönande att hålla de i drift tills allt i de dör i ett svep. Då kan det vara mer lönande att byta brännare - eller om något "affärsgeni" skulle få för sig att trissa upp priserna på delar till vissa brännarmodeller för att tvinga dem bort från marknanden. 
@Icecap: Man lär nog ta muntrationen där den finns, ja
Själv har jag nog mer en benägenhet att sjunga den där konstiga psalmen
#¤%&%¤#
från evangeliet som aldrig kom med i Bibeln när det är dags att skaffa pellets. Olja? Nej, sådana n-n-n-e-r-r-v-v-er har jag inte att jag ens törs räkna på vad det skulle kostat att elda Villa Korsdrag med olja - men det skulle nog bli en riktig rysare, befarar jag 

@Icecap: Man lär nog ta muntrationen där den finns, ja

Själv har jag nog mer en benägenhet att sjunga den där konstiga psalmen

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Pannan ger också inkomst. Mer och mer värd varje dag nu när metallpriserna stiger.
Min ctc265 ville Stena Line ge 15 öre kilot för. Pannskrotet stod över vintern och en annan skrothandlare gav hela 35 öre kilo.
Hur gammal en "plåtbrännare" kan bli beror på konstruktionen och reservdelspriserna. KMP-Pellx och Eurofire ligger illa till där. 3800 resp 2300 för rostret där man eldar! Man eldar direkt på brännarens dyraste del.
Mer erfarna konstruktörer gjorde en billig plåtbit med lufthål i där pellets förbränns.
Min ctc265 ville Stena Line ge 15 öre kilot för. Pannskrotet stod över vintern och en annan skrothandlare gav hela 35 öre kilo.

Hur gammal en "plåtbrännare" kan bli beror på konstruktionen och reservdelspriserna. KMP-Pellx och Eurofire ligger illa till där. 3800 resp 2300 för rostret där man eldar! Man eldar direkt på brännarens dyraste del.
Mer erfarna konstruktörer gjorde en billig plåtbit med lufthål i där pellets förbränns.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
För min del har jag inte behövt byta någonting än på min pelletsutrustning. Jag köpte ett tändelement i reserv när min återförsäljare lade ned men det hänger kvar på väggen. Efter att jag bytt fläktlager på en grannes TB- mini så lade jag upp reservlager till min också, men det ser ut att dröja innan dessa delar behövs...
CTC 171 B med Torsby Mini .