Så undrar om någon stött på dessa problem tidgare i tex Baxi bonus el liknande som oxå har omvänd förbränning och inbyggd fläkt.
Vad jag gjort är att köpa Calmarpannans pelletslucka och monterat brännaren där vedluckan sitter vanligtvis och sedan tar man bort fläkten som ersätts med ett lock och all keramik plockades ur.
1: När brännaren startas och går med ca 20% matning och så får man problem med rökgastempen som endast når 100gr med alla retarder urplockade....
2: Det blir så mycket mottryck så det ryker tillbaks i kvarnen..
3: Draget är bra i skorstenen som är ca 10m hög...
4: Vi testar att montera in fläkten, resultatet blir att temperaturen o matningen rusar upp för högt.
5: Vi testar att montera in alla retarder i pannan igen och öppnar sekundär luftspjälet för att se resultatet då med fläkten monterad, men samma resultat som tidigare tyvärr..
6: Vi sätter tillbaks vedluckan och monterar in Bionan i oljeeldningsluckan längst ner i pannan, och där går brännaren jätte bra o matningen ligger på 35-50% beroende lite på väder.
Med dessa tester o resultat av detta så känns det som problemet är att man behöver hjälpa till med en fläkt för att över bygga mottrycket, det vi nu har gjort är att beställa en tyristor för att se om det kan räcka att varva ner fläkten så flödet blir mycket lägre på luften.
Fläkten som sitter i pannan är på 215w om jag nu minns rätt så kanske kan nästa steg bli att försöka hitta en mindre motor om detta nu inte kommer att fungera..

Har oxå pratat med Jörgen på Biona om detta och han ville dra sig till minnes att de monterat i en Baxi panna med samma problem och de löste problemet med att anv. fläkten med tyristor men behövde ändå sätta någon form av extra spjäll på pannan, men jag vill försöka komma ifrån att montera ett spjäll som kyler pannan i onödan när den står still.
Kan det finnas någon på detta forum som råkat ut för detta problem tidigare och kommit fram till någon annan lösning?
//JMH