Hur effektivt med pelletsbrännare i Eldstadsutrymmet?

Skriv svar
Patrick65
Ungskog

Hur effektivt med pelletsbrännare i Eldstadsutrymmet?

Inlägg av Patrick65 »

Efter ha läst en del i forumet börjar jag bli tveksam.
Nu börjar jag fundera om min panna efter pelletskonvertering igentligen kommer att bli speciellt effektiv utan snarare en dålig kompromiss.
Enligt uppgifter måste det bli en framåtbrinnade brännare i eldstadsutrymmet och bara det är väl en kompromiss. idealt så skall den väl helst husera i oljebrännarutrymmet för bästa verkningsgrad.
Någon här på forumet som har erfarenhet av en liknande installation?

Finns det inte en risk att man får köra brännaren på max pga dålig verkningsgrad om inte riskera låga rökgastemeraturer i skorstenstopp som följd?

Bredd, Djup eldstadsutrymmet 430x375mm

se bilder nedan:
BildBild
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Fyll i din profil med uppgifter enligt forumets regler så blir det lättare att ge svar på dina frågor. Där skall bland annat pannmärke och typ anges.

Vet vi då vilken panna du har så går det att få fram en tvärsektion på pannan (i de flesta fall) och där se hur rökgaserna går igenom pannan och ge dig ett svar om det blir bra eller inte med den brännarplacering som du tänkt dig.

Om man tittar noga på bilderna så ser man att det är en Keramex Combi men den heter kanske något mer......
Här är en som kör undermatad brännare i en Euronom Keramex Kombi panna: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 8e932c9fb1
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar