hur funkar min combifire panna?

zZackEe
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 10 jan, 2011 22:51

hur funkar min combifire panna?

Inlägg av zZackEe »

Hejsan, jag har suttit här på internet och letat info om min panna men det verkar som att jag är den enda i världen som har en gammal panna.

Innan ni läser vidare vill jag börja med att försvara mina frågor med att jag blev husägare för en månad sedan och nästan aldrig sett en pelletsanläggning tidigare.

Pannan ifråga är då en Combifire från tidigt 90tal och jag har en jetfire minor pellets brännare. manuell shunt (om shunt är där jag ställer temperaturen i huset)

iaf mitt problem är att pannans vatten temperatur stiger till just över 90g nu när det blivit lite varmare ute och jag vrider ner temperaturen inne så jag har ca 33g temp på frånvattnet, det blir då ca 22-23g inne, pelletsbrännaren står på 4kw.
Nån som ha en ide på hur jag får ner temperaturen?

just i skrivande stund står pannan på ca 80g och då är jag inte nervös men då har jag en temp på frånvattnet på lite över 40g och en inne temperatur på 27g :roll:
(huset är på 84kwm)

ska jag stänga av brännaren och bara köra den då det är minst -10 ute (0 gradit nu)

eller kanske nån vet var jag kan hitta en instruktionsbok på denna panna?
Allt jag vet om den är att den är från 90talet och heter combifire.

Bild

Bild

Vad är vredet som sitter efter texten "combifire" på pannan till för?
Mangelun
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 11:17
Ort: Boxholm

Inlägg av Mangelun »

Jag reagerar på den oregelbundna inomhustempen. Är huset gammalt och har du termostater på radiatorerna eller är det vanliga avstängningsventiler?
1½-planshus (1936). Exonom A116 (1963). Janfire Flex-A (2004). Vida 8mm pellets. KW SID 012 dragregulator.
zZackEe
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 10 jan, 2011 22:51

Inlägg av zZackEe »

Huset är byggt 1959 och elementen har gamla avstängnings ventiler.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Vredet som sitter efter "Combifire" är panntermostaten. Vrid detta vred ca. 1 cm motsols så slår pelletsbrännaren ifrån tidigare - kring 70 grader. Det är första gång jag ser en Jetfire brännare. Var dock mycket noggrann med underhållet av den eftersom den har pelletsförrådet i "ryggsäck". Företaget som producerade pannan finns fortfarande, vad jag vet, så skicka dem ett mejl och fråga om du inte kan få en instruktionsbok till pannan. Combifire har jag för mig att produceras fortfarande. Brännaren, är en helt annan sak. Kolla om företaget som producerade den fortfarande finns - om de gör det, borde de kunna vara behjälpliga med instruktionshäfte och support :wink:

Här är en länk till företaget som levererade panna och brännare :)

http://www.vedsol.com/index.php
Senast redigerad av bergatorparen den mån 10 jan, 2011 23:55, redigerad totalt 2 gång.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Mangelun
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 11:17
Ort: Boxholm

Inlägg av Mangelun »

Personligen tycker jag att effekten på brännaren borde ökas lite grann så här på vintern. Hur man ändrar det vet jag inte på den modell du har. 4 kW låter lågt och det är nog därför pannan inte kommit upp i 90 grader tidigare under vintern.
Drifttermostaten borde du också kunna ställa ner till 70-80 någonstans, den tycker jag inte behöver stå på 90 grader.
Om du också byter ut avstängningsventilerna mot termostater så får du en jämnare inomhustemperatur samtidigt som pelletsförbrukningen minskar.

Var är brännaren, förresten? Det jag ser ser mer ut som en förugn.
1½-planshus (1936). Exonom A116 (1963). Janfire Flex-A (2004). Vida 8mm pellets. KW SID 012 dragregulator.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det är ingen förugn, men en pelletsbrännare med pelletsförrådet på "ryggen". Det var rätt vanligt tidigare. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
zZackEe
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 10 jan, 2011 22:51

Inlägg av zZackEe »

Ok tackar för det, jag ska prova på en gång.

Jag har hittat en instruktion på brännaren på google, liknande iaf.
http://www.ved-pellets.se/Arkiv/JANFIRE ... _Minor.pdf

jag ska ta och ringa företaget imorgon och se om jag kan få tag på en instruktionsbok så man lär sig hur det funkar :D

Mangelun
"Personligen tycker jag att effekten på brännaren borde ökas lite grann så här på vintern. Hur man ändrar det vet jag inte på den modell du har. 4 kW låter lågt och det är nog därför pannan inte kommit upp i 90 grader tidigare under vintern. "

Jag har skruvat ner den till 4kw. tidigare stog den på 9kw och ägaren innan tyckte att 12kw var lagomt. men då körde han mest bara på elpatron
zZackEe
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 10 jan, 2011 22:51

Inlägg av zZackEe »

Jag har inhandlat en termomatic cbj shuntstyrning som ska installeras men jag vill nog helst bli kompis med pannan först :D

Hur känner brännaren av att termostaten slår ifrån på visst gradantal? hur mycket spelar rökgaserna in på allt detta? mina rökgaser ligger runt 70-90g

som det har varit hittils är så att om jag justerar ner frånvattnets temp så stiger pannans temp.
propulsion
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tor 18 feb, 2010 23:59
Ort: Kumla

Inlägg av propulsion »

Skruvar du ner frånvattnets temperatur så tar du ut mindre energi ur pannan och då ska temperaturen stiga.

Ett tips är nog att montera shuntstyrningen först och sedan märker du en kall dag vilken effekt du kommer behöva ha din brännare ställd på för att inte temperaturen i pannan ska sjunka. Regleringen blir betydligt lugnare med den monterad än om man är där själv och petar hela tiden ;) Gissningsvis är nog tidigare ägarens rekommendation om effekt ganska rimlig.
På jobbet : Hamworthy Combustion ecoTEC 55 MW i en Ålborg 40 ton/h @ 14,5 Bar
Hemma : Iwabo Villa S i en CTC1200 Family
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

För att undvika missförstånd så är det inte med brännarens effektinställning du reglerar temperaturen inne. Brännaren ska starta och slå av själv.
Om den slår av vid 90 grader och sedan startar igen när pannan kallnat lite så är det helt riktigt.
Körde förra ägaren på 12 kW så fortsätt med det. En Combifire behöver nog egentligen mer effekt för att bli effektiv.
4kW kommer att ge dig problem med kondens, rost, tjära och sot. För mycket av den varan kan leda till riktiga otrevligheter senare. För att inte tala om vilken stor pelletsförbrukning du får.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
zZackEe
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 10 jan, 2011 22:51

Inlägg av zZackEe »

ok jag funderade faktikt lite i dom banorna om att mer effekt = mer fart, mindre sot och avlagringar, men då jag fick mitt värmeproblem ganska snart så blev jag nervös och justerade bort mig totalt skulle jag tro.
Pannan pyser och lever om när den ligger runt 90grader och det kanske ska vara så, men jag känner mig lugnare när den är tyst och fin på runt 80 grader.

ang brännaren så startar jag den med en tändsticka, bara så det inte är några missförstånd där, men jag tror jag vet vad du menar med att den ska starta och stanna av sig själv.

jag ska prova med att höja efekten till 9kw till att börja med, jag har skruvat ner termostaten litegrann och hoppas att pannat lugnar sig så jag får ner tempen här inne.

Direktcitering borttagen, för att forumet skall vara lättläst och överskådligt så använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som du svarar på. / Roli moderator
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Men kom ihåg att det är shunten som bestämmer hur varmt det skall vara i huset: Är det för varmt, vrider nu shunten motsols. Förhållandet mellan framledning och retur skvallrar lite om hur mycket energi vattnet avger på sin rond kring huset. Det är framledningstempen som skall användas som riktmärke. Blir det för varmt måste framledningstempen ner och tvärt om :wink:

Om det låter mycket om pannan när den när 90 grader, så försök höja trycket i den. Vid 90 grader skall trycket ligga kring 1,3 - 1,4 bar (1,5 så spottar det ur säkerhetsventilen :lol: )
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
zZackEe
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 10 jan, 2011 22:51

Inlägg av zZackEe »

Japp, så långt är jag med. nu står den på 39grader framledning och 37 grader i retur.

temperaturen i pannan ligger på 80grader men jag såg att systemtrycket ligger på 0,1bar och är rödmarkerat vid 0,9bar.

Direktcitering borttagen, se tidigare kommentar. / Roli moderator
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

0,1 bar är lite i underkant. Fyll på vatten tills du har ca 0,7 bar vid 80 grader panntemperatur. Det du hör vid 90 grader är att pannan håller på att börja koka. Vid 90 grader skall den ligga kring rödmarkering så att säkerhetsventilen öppnar snarare än att pannan börjar koka. Kokar pannan, så tvingas du lufta hela radiatorkretsen efteråt. Inte kul. Bild

Min panna är rödmarkerad vid 1,5 bar, men där kan man se vilka skillnader det är mellan märkena.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

När vi lägger in bilder i inläggen, försök då att inte ha för stora bilder (som i detta inlägg). Eftersom dessa då inte får plats på skärmen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar