Flex A - fläkten blir varm!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Björnfot
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 03 nov, 2008 10:00

Flex A - fläkten blir varm!

Inlägg av Björnfot »

La märke till att brännaren gav ifrån sig lite konstiga ljud när jag var nere i pannrummet, och det luktade nästan lite som elbrand. Kände också att det ångade värme från (den annars ganska svala) brännaren. Kände på plåten på sidan och den var nog runt 70 grader varm. Så jag slog av brännaren och lät den svalna, slog på den igen efter ca en timme och fläkten brummar lite halvhjärtat men den verkar aldrig få ordentlig fart. Lät den gå sina 10 minuter och kände att plåten runt brännaren blev varm igen, så jag skruvade loss plåten och kände direkt på fläkten - som var så varm att jag nästan brände fingrarna...

Vad tror ni, dags för ny fläkt? Jag har kollat draget i pannan och det verkar ok, har dock kört med Skelleftekrafts "felaktiga" Storuman-pellets och dom askar ju så ini h-e så brännaren har garanterat inte gått optimalt senaste tiden. Vad kan det vara för fel?
Janfire Flex-A -06, konverterad Albinpanna
Björne
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 28 sep, 2006 14:29

Inlägg av Björne »

jo de är nog dags för en ny fläkt!
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag skulle tro att fläkten har gjort sin värnplikt men du kan ju kolla om det hjälper att smörja lagerna. Och då menar jag INTE med 5-56 men riktig olja.

Känn först om den går trögt eller inte (brännaren strömlös!), går den hur lätt som helst kan det vara driftkondensatorn men den är en typ som inte torkar ut så det är osannolikt att det är boven.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Petjoh
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 18 nov, 2010 21:19
Ort: Skara

Inlägg av Petjoh »

Kan kanske gjort en nybörjar miss som jag gjorde och satte igen ventilationen till rumme för det drog kallt.. och då vart fläkt mm väldigt varmt :lol:
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det låter som en mycket sannolik orsak!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar