Sotar mycket.

Skriv svar
mojjemu
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 08 jan, 2011 02:37
Kontakt:

Sotar mycket.

Inlägg av mojjemu »

Hejsan

Har nyss köpt hus med en CTC Total panna från 1983 som det sitter en Janfire pellets brännare i.
Allt detta med pellets är nytt för mig så jag har några frågor.

Brukar sota 1gång i veckan men jag undrar skall det vara så otroligt mycket sot i pannan efter så kort tag?
Är ett ca 6cm lager där man sticker in brännaren i pannan dvs längst ned i pannan.
Ska man ställa in brännaren på något vis så att det inte sotar så nycket?

Kör på läge 2 (finns 4lägen) nu men om det blir riktigt kallt slår jag i läge 3.

Mvh Daniel
propulsion
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tor 18 feb, 2010 23:59
Ort: Kumla

Inlägg av propulsion »

Det låter nog rätt normalt men det beror ju också på hur många säckar du eldar en vanlig vecka. Vilken färg har askan?
På jobbet : Hamworthy Combustion ecoTEC 55 MW i en Ålborg 40 ton/h @ 14,5 Bar
Hemma : Iwabo Villa S i en CTC1200 Family
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

mojjemu: Nu beror det ju på vad du menar.

<SOT> är oförbränt kol som oftast fälls ut i ett klibbigt lager på pannväggar osv. Rör man vid det kan man inte borsta av det men måste tvätta med tvål gör att få bort skiten.

<ASKA> är resterna efter förbränningen, består av mineraler och andra obrännbara saker i veden i pellets. Pellets innehåller normalt runt 0,3% - 0,5% aska räknat i vikt och då aska är ganska löst är det en "stor" volym - till man klämmer lite på den.

Aska är ofta som mjöl: man kan borsta av det ganska väl från händerna, smutsar bara lite. Färgen kan variera med vilka material som ingår men är oftast antrazitgrå med vita och svarta inslag.

Har du 6 cm sot är det ett stort problem för att brännaren går mycket fett, har du 6 cm aska är det helt normalt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mojjemu
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 08 jan, 2011 02:37
Kontakt:

Inlägg av mojjemu »

Hej!

Ok intressant!

Det är aska jag har då för det stämmer exakt in på beskrivningen.
Färgen skulle jag kallla brun/grå heter säkert nått annat.

En jobbar kompis hade en tekniker hemma hos sig som finjusterade brännaren, bla ställde han in effekten på fläkten för att få bättre förbränning.
Är det något man ska göra ofta?

Tack för svaren!

//Danne
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Faktisk ska man helst justera doseringen, detta då fläkten bestämmer effekten.

Men ofta och ofta... man bör i teorin kolla detta varje pall men så länge man håller sig till samma tillverkare brukar det fungera.

Grejen är att pellets inte är lika homogent bränsle som t.ex. olja, i pellets varierar det mer eller mindre hur hårt pressat den är vilket i sin tur ska avspeglas i variation i doseringen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Oftast justerar man in brännaren efter den pelletssort man har.
Man ändrar oftast bara om man byter märke på pellets eller pga. att man får problem, dvs. inte särskilt ofta.

De brännare som har Lambda styrning borde vara bättre då de själva alltid fixar till en optimal förbränning.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Skriv svar