Janfire flex-a i en euronom/ Keramex 25?

Skriv svar
Patrick65
Ungskog

Janfire flex-a i en euronom/ Keramex 25?

Inlägg av Patrick65 »

Någon som har erfarenhet av en sådan kombo?
det jag främst funderar på att Flex-a antingen har en framåtbrinnande eller snett uppåtbrinnande låga. Till min panna bör det ju vara framåt låga om jag förstått det hela rätt.
Med tanke på att brännaren måste monteras i den övre matar luckan för ved så torde det ju bli en ganska lång matarskruv, klara man sig med 2.2m?

Tacksam för era åsikter.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Flex A måste, för att bli framåtbrinnande, ha en 90 gradig lågriktare, som begränsar brännarens prestande till 12 kW. I fri dressyr brinner den snett uppåt och kan då som mest ge 18 kW.

Jag har ett minne av att vi omhandlat Keramex pannan tidigare, och den är ju ingen jätte så 2,2 meter skruv borde i grund och botten räcka.

Till Keramexen tror jag faktiskt jag skulle valt en Baxi Eurofire. Det är en rörbrännare, men effektmässigt så täcker den samma område som Flex A fastän maxeffekten är 2 kW högre. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Patrick65
Ungskog

Inlägg av Patrick65 »

bergatorparen skrev:Flex A måste, för att bli framåtbrinnande, ha en 90 gradig lågriktare, som begränsar brännarens prestande till 12 kW. I fri dressyr brinner den snett uppåt och kan då som mest ge 18 kW.

Jag har ett minne av att vi omhandlat Keramex pannan tidigare, och den är ju ingen jätte så 2,2 meter skruv borde i grund och botten räcka.

Till Keramexen tror jag faktiskt jag skulle valt en Baxi Eurofire. Det är en rörbrännare, men effektmässigt så täcker den samma område som Flex A fastän maxeffekten är 2 kW högre. :wink:
Tack för input, jag tar ditt förslag om Baxi Eurofire och begär in offerter.

Mvh
Patrick
Skriv svar