En konstig fråga, värmeupptagande rör i panna, storlek
En konstig fråga, värmeupptagande rör i panna, storlek
Jag funderar på om det skulle gå att bygga en panna. Såklart går det men att bygga 3-5 st innan man får alla dimensioner rätt känns lite drygt.
Jag har ju en "gammal som gatan"-panna med "lagom effektivitet", den har dock en stor fördel: en volym på 273L! Denna volym ger alltid varm dusch o då jag inte har badkar räcker det.
Mitt "pannrum" är egentligen bara en nisch i gången i källaren.
Men nu funderar jag lite på: finns det någon formel som anger vilken diameter kontra längd kontra effekt det ska finnas på rören som leder från eldstaden till rökgasrören, alltså de rör man petar i turbulatorer i?
Resten ska jag nog klura ut, volymen vill jag gärna ha kvar då jag inte har någon möjlighet för tekniktank.
Jag har ju en "gammal som gatan"-panna med "lagom effektivitet", den har dock en stor fördel: en volym på 273L! Denna volym ger alltid varm dusch o då jag inte har badkar räcker det.
Mitt "pannrum" är egentligen bara en nisch i gången i källaren.
Men nu funderar jag lite på: finns det någon formel som anger vilken diameter kontra längd kontra effekt det ska finnas på rören som leder från eldstaden till rökgasrören, alltså de rör man petar i turbulatorer i?
Resten ska jag nog klura ut, volymen vill jag gärna ha kvar då jag inte har någon möjlighet för tekniktank.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Visst va de en på forumet som byggde en kopia på en biomatic??
Vill du ha stor vattenvolym så är det ju bara att göra pannkroppen större bara tublängd/area stämmer, Går ju även isolera den som de skulle varit från fabrik..
Vill du ha stor vattenvolym så är det ju bara att göra pannkroppen större bara tublängd/area stämmer, Går ju även isolera den som de skulle varit från fabrik..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Här är ett Excelblad med mått från min panna, där jag även redovisar förhållandet mellan effekt och area på de fyrkantiga tubrören:
https://docs.google.com/leaf?id=0B3VCBu ... y=CKKg-eAJ
Detta är enbart de värmeöverförande ytorna efter brännkammaren. Jag ser väl för mig en annan form på brännkammaren för en panna med Janfire NH brännare eftersom denna i standardutförande brinner snett uppåt
https://docs.google.com/leaf?id=0B3VCBu ... y=CKKg-eAJ
Detta är enbart de värmeöverförande ytorna efter brännkammaren. Jag ser väl för mig en annan form på brännkammaren för en panna med Janfire NH brännare eftersom denna i standardutförande brinner snett uppåt

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Tack. Jag ska kolla lite på det hela.
Grejen är ju att vid att köra fullt modulerande drift kan jag spara lite har jag mätt, ingen enorma mängder men sparat är sparat.
Sedan varierar värmebehovet ganska mycket varför det inte är så enkelt. Har man då en panna med tuber är den ju med stor sannolikhet mer effektiv än en CTC 265B - men då bara i ett "smalt" effektområde.
Vad jag funderar på är om jag kan hitta en lösning som är anpassat modulerande drift och då funderar jag helt klart på att kunde "plugga" rökrör under drift, beroende på vilken effekt brännaren utvecklar.
Om t.ex. 5 rör kan ta upp 15kW på ett hyggligt effektivt sätt borde 2 rör alltså göra det samma med 6kW osv.
Jag har ju tillgång till alla data från brännaren så den bit är knappast svårt men just nu är det bara "förstudie" för att se OM det är möjligt alls rent praktisk.
En sak är sotningen, spaksotning är en självklarhet men är ju knappast fyllestgörande och då det är lågt till tak i källaren får jag ha en annan lösning än att sota uppifrån.
Så jag samlar in upplysningar och data, sedan får jag fundera en del. Jag skulle inte klaga över att ha en panna i 265'ans storlek men utan vedkammern och då istället ha ordentliga rökrör och turbulatorer så att effektiviteten kunde ökas kännbart.
Sedan vill jag också gärna villa en rejäl hacka på något lott och hitta en trevlig tjej men drömma kan man ju...
Grejen är ju att vid att köra fullt modulerande drift kan jag spara lite har jag mätt, ingen enorma mängder men sparat är sparat.
Sedan varierar värmebehovet ganska mycket varför det inte är så enkelt. Har man då en panna med tuber är den ju med stor sannolikhet mer effektiv än en CTC 265B - men då bara i ett "smalt" effektområde.
Vad jag funderar på är om jag kan hitta en lösning som är anpassat modulerande drift och då funderar jag helt klart på att kunde "plugga" rökrör under drift, beroende på vilken effekt brännaren utvecklar.
Om t.ex. 5 rör kan ta upp 15kW på ett hyggligt effektivt sätt borde 2 rör alltså göra det samma med 6kW osv.
Jag har ju tillgång till alla data från brännaren så den bit är knappast svårt men just nu är det bara "förstudie" för att se OM det är möjligt alls rent praktisk.
En sak är sotningen, spaksotning är en självklarhet men är ju knappast fyllestgörande och då det är lågt till tak i källaren får jag ha en annan lösning än att sota uppifrån.
Så jag samlar in upplysningar och data, sedan får jag fundera en del. Jag skulle inte klaga över att ha en panna i 265'ans storlek men utan vedkammern och då istället ha ordentliga rökrör och turbulatorer så att effektiviteten kunde ökas kännbart.
Sedan vill jag också gärna villa en rejäl hacka på något lott och hitta en trevlig tjej men drömma kan man ju...

Senast redigerad av Icecap den fre 07 jan, 2011 10:41, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Ja det är just detta med att du skulle få till nått som blockerar nån/några tuber vid låg effekt för att sedan öppna vid högre effekt, Har en Kompis som gjort just så på sin relativt stora gjutjärnspanna för att kunna köra med vanlig villabrännare.. Om jag inte minns helt fel pluggade han hälften av kanalerna o kör på 23-25 kW så den är riktigt effektiv nu..
Han kör mot acktank på 750 L så det är lätt att kolla vilket som blev effektivast..
Men i ditt fall skulle du ju kanske inte behöva göra en panna som klarar 20 kW??
Om man ser på t.ex Bioneten så har den riktigt bra verkningsgrad från 5-12 kW, Vid 12,7 kW 92,8% verkningsgrad.. Så antingen en panna som kan stänga nån/några tuber el göra en som inte pallar så hög effekt men är effektiv mot lägre effekt..
Han kör mot acktank på 750 L så det är lätt att kolla vilket som blev effektivast..
Men i ditt fall skulle du ju kanske inte behöva göra en panna som klarar 20 kW??
Om man ser på t.ex Bioneten så har den riktigt bra verkningsgrad från 5-12 kW, Vid 12,7 kW 92,8% verkningsgrad.. Så antingen en panna som kan stänga nån/några tuber el göra en som inte pallar så hög effekt men är effektiv mot lägre effekt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Viessmann Vitoligno 300-P har just konfigurerbar avgas. Automatsotningen är där kompletterad med lock som fungerar nästan som ventilerna på en förbränningsmotor. Datorn som styr pannan, kärnner av effektbehovet, och öppnar eller stänger tubrör efter behov - såkallad Variopass. Titta här:
http://www.youtube.com/watch?v=CgIBQ4weWi8
Sedan kan du ju förse pannan med en 350 liters vattenkåpa och en tappvattenautomat (fixar du enkelt själv med delar till överkommliga priser). Fungerar sedan skapelsen bra, så borde det kunna vara möjligt att tjäna in kostnaderna på att sälja patentet på pannan till högstbjudande tillverkare
350 liter låter mycket, men det är endast 125 liter mer än CTC 265 VX som jag hade. Fördelen är ju en långsammare panna som inte tappar andan så snabbt vid stora uttag av varmvatten. Nackdelen är att det tar lång tid att värma upp den igen då. En avvägningsfråga, med andra ord.
http://www.youtube.com/watch?v=CgIBQ4weWi8
Sedan kan du ju förse pannan med en 350 liters vattenkåpa och en tappvattenautomat (fixar du enkelt själv med delar till överkommliga priser). Fungerar sedan skapelsen bra, så borde det kunna vara möjligt att tjäna in kostnaderna på att sälja patentet på pannan till högstbjudande tillverkare

350 liter låter mycket, men det är endast 125 liter mer än CTC 265 VX som jag hade. Fördelen är ju en långsammare panna som inte tappar andan så snabbt vid stora uttag av varmvatten. Nackdelen är att det tar lång tid att värma upp den igen då. En avvägningsfråga, med andra ord.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Pannan på filmen ligger på kring 90 000 svenska kronor. Jag har för mig att priserna ligger på http://www.viessmann.com (det finns även .se)parhed skrev:Viessman ser ju riktigt fräscha ut.. Antar att de kostar därefter.
Var hittar man någon prislista?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Vore inte alls svårt att göra denna "ventilstyrning" på alla pannor med tuber, Låt elektromagneter sitta uppe på sotluckan o ventiler som går genom luckan o ner till tuberna..
Detta är en sak som är konstigt att inte fler panntillverkare redan gjort då det inte skulle höja priset med många kr/panna, En biomatic går rätt smidigt att få 94.95% verkningsgrad på kring 15 kW o med 4 tuber som stängs när effektbehovet sjunker gör att verkningsgraden även blir ruskigt hög på lägre effekt oxå.. Problemet är att rosterutan måste vara variabel oxå för att få otimal drift vid riktigt låg effekt..
Det är därför brännare har en angiven effekt på t.ex 8-20 kW el som bionet 5-12, Biomatic 30 har 12-30 kW o 50 kW 25-50 kW men i ett normalt hus räcker i de flesta fall 12 kW..
Skulle jag bygga en egen panna skulle ja nog kosta på en syrafastslang i skorsten o ta till tuberna ordentligt så att rökgastemepen i det närmaste va samma som panntemperaturen, Med stor vatten volym skulle man inte behöva köra pannan varmare än att man just slipper kondens i pannan..
Även ordentligt isolerad panna förstås..
Skulle kanske inte vara fel med lucka som stänger för fläkten i brännaren heller för att minska luftgenomströmning, Men de kanske då är smartare att göra en panna med extremt liten vattenvolym o en bra isolerad acktank istället
Detta är en sak som är konstigt att inte fler panntillverkare redan gjort då det inte skulle höja priset med många kr/panna, En biomatic går rätt smidigt att få 94.95% verkningsgrad på kring 15 kW o med 4 tuber som stängs när effektbehovet sjunker gör att verkningsgraden även blir ruskigt hög på lägre effekt oxå.. Problemet är att rosterutan måste vara variabel oxå för att få otimal drift vid riktigt låg effekt..
Det är därför brännare har en angiven effekt på t.ex 8-20 kW el som bionet 5-12, Biomatic 30 har 12-30 kW o 50 kW 25-50 kW men i ett normalt hus räcker i de flesta fall 12 kW..
Skulle jag bygga en egen panna skulle ja nog kosta på en syrafastslang i skorsten o ta till tuberna ordentligt så att rökgastemepen i det närmaste va samma som panntemperaturen, Med stor vatten volym skulle man inte behöva köra pannan varmare än att man just slipper kondens i pannan..
Även ordentligt isolerad panna förstås..
Skulle kanske inte vara fel med lucka som stänger för fläkten i brännaren heller för att minska luftgenomströmning, Men de kanske då är smartare att göra en panna med extremt liten vattenvolym o en bra isolerad acktank istället

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André: jag har testat att blockera luftgenomströmningen i viloläge, resultatet var att det inte fanns någon vinst värd att nämna.
Och att panntillverkarna ska göra pluggbara tuber är möjligt, problemet är bara att de måste ha kontakt med brännaren för att veta effektläge och det är inte många brännare som medger detta!
Och att panntillverkarna ska göra pluggbara tuber är möjligt, problemet är bara att de måste ha kontakt med brännaren för att veta effektläge och det är inte många brännare som medger detta!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Kondensproblemet vid modulerande drift kommer du aldrig undan ens med insatsrör. Min brännare och panna går fint vid 9-10 kW men skorstenen vill åtminstone 12 kW. Många modulerande projekt har nog strandat där.
Samma med dem som köper vattenmantlade pelletskaminer på 6-8 kW för att man vill myselda. Vad ska dom göra åt kondensen.
Att turbulatorer ger ett rätt smalt område där verkningsgraden är bäst verkar logiskt. Hur är det med pannor som har tuber utan turbulatorer och som klarar sin värmeöverföring med större inslag av lamellär strömning som CTC Easyflex och Ulmas panna. Kanske blir det då som CTC 265 att verkningsgradskurvan blir flack?
Går det att få bra verkningsgrad utan turbulatorer så är det en stor fördel för skötseln.
Samma med dem som köper vattenmantlade pelletskaminer på 6-8 kW för att man vill myselda. Vad ska dom göra åt kondensen.
Att turbulatorer ger ett rätt smalt område där verkningsgraden är bäst verkar logiskt. Hur är det med pannor som har tuber utan turbulatorer och som klarar sin värmeöverföring med större inslag av lamellär strömning som CTC Easyflex och Ulmas panna. Kanske blir det då som CTC 265 att verkningsgradskurvan blir flack?
Går det att få bra verkningsgrad utan turbulatorer så är det en stor fördel för skötseln.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.