Dålig fart i Calmarpanna

Skriv svar
Johan Myrén
Frö

Dålig fart i Calmarpanna

Inlägg av Johan Myrén »

Hej

Jag har en Calmar V33 med en ECOTEC A3 i sidan och jag har stora problem med att få detta att fungera korrekt.

När jag först installerade brännaren så fick jag knappt upp rökgaserna i 50 grader direkt efter pannan, jag letade lite här på forumet och lyckades hitta inställningarna till matningen och det visade sig att den bara gick på 40%. När jag sedan justerade upp denna till 80% så har jag fått upp rökgaserna i 100 grader men då med en massa oförbränd pellets i botten på pannan, rök som går bakvägen och att det stinker i pannrummet och halva huset.

Nu har jag testat att ta bort turbolatorerna ur kanalerna men det känns som att jag tappar en massa effekt på detta och jag har fortfarande lukten kvar.

Börjar fundera på om man på något sätt skall koppla igång fläkten så att den får hjälpa till och dra ut röken ur pannan.
Calmar V33 med ECOTEC A3, Acctank 1500l i boningshus, 1000l i extrahuset.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Börjar det vara dax för nya slussvingar??
Du bör köra med minst 20 kW effekt men helst 25 till v33 annars är risken för kondens rätt stor..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Johan Myrén
Frö

Inlägg av Johan Myrén »

Ja jag behöver ha nya slussvingar men det borde väl inte ha något att göra med draget eller har det det?

Har bara en 20kw brännare det var det som den förra ägaren installerade.
senmathal
Entusiast!

Inlägg av senmathal »

Hej!

Jag har ringt till Trebema några gånger och fått ett mycket bra bemötande. Det är inte omöjligt att dom kan ha tips på lämpliga åtgärder.

Du har väl plockat bort keramiken ur pannan? Jag tror inte det ska vara kvar men det visste du säkert.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du kan direkt öka matning till 100% som ska vara 20 kW men du måste även öka fläkten, Med för lite fläkt kommer inte pelletsen hinna förbrännas utan trycks ur koppen oförbränd.. Du behöver nog öka fläkt mot 100% oxå men de vore inte dumt att justera den med instrument..
Får du den att gå bra med 20 kW men rökgaserna ändå är så låga att det blir kondens i skorsten så måste du plocka ur nån turbulator men inte alla behöver du ta ur om du nu måste göra de..

Det ryker bakvägen även med bra drag om slussvingarna är slut, Roli på forumet har bytt några gånger på sin ecotec A3 o jag har för mej att dom inte höll så länge..

Vet några som kör med V33 o Bequem uppgraderade till 25 kW o dom kör med alla turbulatorer på plats, Ingen keramik plockar dom ur heller..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Johan Myrén
Frö

Inlägg av Johan Myrén »

Vad jag kan se så har jag ingen justering av fläkten bara matningen av pellets.
Skriv svar