Mått eller hålbild för CTC1100 el 1200?

Skriv svar
Asfalt
Späd planta

Mått eller hålbild för CTC1100 el 1200?

Inlägg av Asfalt »

Hej!
Jag har fått tag på en Eurofire som jag tänkte ansluta till en CTC1100 family 25kw. Just nu sitter en oljebrännare monterad.

Jag har förstått att man bör ha en viss distans eftersom pannan har ganska grund eldstad. Det vore fint om man kunde svänga ut brännaren utan att behöva skruva loss den.
Hur har ni löst detta?

Då jag inte har tillgång till pannan för tillfället (har ej tillträtt huset än) så vet jag inte vilka mått det är för pinnbultar och liknande. Jag har tänkt mig att svetsa ihop något helt enkelt. Brännaren har jag koll på, det fanns även en hålbild med i manualen till den.

Så frågorna är väl egentligen följande:
Har någon koll på vilka måtten är på pannans öppning, med pinnbultar och så?
Vilken distans tror ni är lämplig? (Har nog sett något om 125mm någonstans)
Har ni några bra lösningar på gångjärn eller liknande för att underlätta underhåll?

Ha en fortsatt trevlig julhelg med mycket eldande.
Mvh Asfalt
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Finns flera sätt att förenkla utdragning för sotning/underhåll. Enklast är väl att sätta hjul under för att dra den in och ut. Annars får man svetsa ihop en svängarm med gångjärn på tre ställen för att få rätt rörlighet och passning. Måtten på distansstycket mellan pannluckan och brännaren kan jag inte säga då jag inte har erfarenhet av din brännare. På uppåtbrinnande brännare behöver man dessutom en lågriktare. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jag har en sådan. Det finns en svängarm på den. Även om den är i klenaste laget för en pelletsbrännare som hänger långt ut. Jag ska försöka mäta lite i kväll.
Anders82
Ungskog

Inlägg av Anders82 »

Jag har en eurofire i min Ctc 1100 och har ingen distans :roll:
Fungerar bra...
Asfalt
Späd planta

Inlägg av Asfalt »

Tackar för svaren.
Jag gillar idén med att sätta hjul på brännaren, man kan ju tänka sig något enkelt, från ex.vis en kontorsstol eller liknande.. men det kanske blir ännu smidigare om det fungerar med svängarmen.. hmm... tål att kluras på.

Angående distansen så verkar det vara lite olika hur man gör, och det verkar finnas många som kör eurofiren mot en ctc1100 eller 1200 utan distans. På Baxis hemsida står det att detta krävs för att inte lågorna ska slå i bakdelen av pannan, men hur mycket det påverkar funktionen kan man fråga sig.. Har hittat en bild på den förlängningsstos som Baxi säljer för ca. 1100:- i produktkatalogen (sid 17 i nyaste), och det ser inte alltför knepigt ut, jag har redan den ena plåten (den mot brännaren), så allt som behövs är måtten på pannans öppning och bultar... samt lite tid med svetsen.. :)
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Men du sätter väl brännarens fästplåt mot pannluckan och inte direkt mot pannan?
Du har ju redan hålbilden för Eurofire. Går väl bra då att svetsa ihop en ram av fyrkantsrör som är något större än hålbilden och skruva fast på pannluckan. Sedan sätta fästlåten på ramen. Det där med hjul blir väl bara i vägen och svårstädat. Svängarm komplicerat då eldröret på Eurofire är låångt. Är det inte enklare med ett rullbord som sätts under brännaren när den ska tas ut?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Asfalt
Späd planta

Inlägg av Asfalt »

Ja.. Det är sant, mot pannluckan blir det förstås.
Jag tror att svängarmslösningen kan fungera fint om man har en distans monterad, eftersom brännaren bara sticker in en liten bit i pannan då, 7-8cm antar jag.

De fyra skruvarna i luckan som oljebrännaren sitter med, är det något standardmått på dem? cc-måttet och diametern alltså. Har sökt men lyckas ej finna detta på nätet..

Om jag har förstått saken rätt så sitter luckan fast med två muttrar, vilka måste skruvas bort helt varje gång man tar bort brännaren. Kan man tänka sig någon trevlig typ av snabbkoppling där istället?
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

För min det lyfter jag gärna brännaren till ett bord/bänk. Och får rätt arbetshöjd för ryggen. Offrar hellre kalorier än ryggen.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Har man plats för bord i pannrummet så är väl det bäst. Ligga och kräla i askan för att rengöra är sämre. Jag tar aldrig bort pannluckan utan tömmer askan genom brännarhålet. Den som uppfann "runt brännarrör precis som en oljebrännare" hade nog inte tänkt över de praktiska detaljerna.
Med askcyklon borde det gå att aska ur genom brännarhålet.

Oavsett utstosning eller inte så blir det en lång väg att dra ut brännaren med det långa röret innan den får plats att svänga runt.
Brännaren har snäppfäste mot monteringsplåten så bäst är att låta pannluckan sitta där den sitter så blir det inga tätningsproblem.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Nu är ju allt relativt, och Torsten kanske tycker att nosen på Baxi Eurofire är lång, men den är de facto 3 cm kortare än för Viking Bio, och den svängarm som sitter på pannan är dubbelhängd så att det är inga problem alls med att svänga ut brännaren även där det är trångt kring pannan - och det är det min sann i mitt pannrum. Däremot skulle jag nog vilja säga att om man gär en förlängningsstos och att man faktiskt tar bort hela brännaren vid rengörning, så är det bättre för ryggen, och man ser mer vad man gör. Som Torsten påpekar, är det inga problem att aska ur pannan genom brännarhålet. Man får endast marginellt bättre åtkomst genom att öppna brännarluckan. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar